• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Nallatalla

Ser att lällas är inloggad,du kanske är hemma?
    Det var kanske inte nu som du skulle åka någonstans?
    Det är svårt att hålla ordning på allt.....hm får skylla på stress..

Kram / nalla

• KatastrofKatt
    Nallatalla skrev 2007-04-19 11:37:18 följande:
    Gmt,där ser man! Vi visste inget igår om din födelsedag men gratulationerna kom ju i efterskott. Bättre sent än aldrig....dalkulla,vilken panik man kan känna när attackerna kommer!När jag tänker tillbaka på den tiden känner jag nästan hur ångesten kommer krypande och jag börjar att svettas..Vad jobbigt att det inte ger med sig trots ökad kostisondos.Du är en riktig kämpe som gått igenom hela graviditeten med detta eländiga skov och som om det inte vore nog en elak hagga till läkare.Nu har väl nedräkningen börjat på riktigt? HAr du fått tid för snitt?Med mig är det bra som vanligt! Är så lycklig över att jag valde livet utan bråkig tarm! Jag lever precis som innan jag blev sjuk och det är ofta som jag glömmer att jag har stomi.Det är lite stressigt med skolan men jag har fått förlängd tid så nu har jag totalt ca 5v kvar istället för 1 ynka vecka.tessi81,oj vilket lågt blodvärde! Jag mådde fruktansvärt dåligt när mitt sjönk ner under 95!Har ju i vanliga fall runt 140.katastrofkatt,hoppas att du ska känna dig lika hemma här som jag gör! Denna tråd har varit lite av en livlina för mig.Hur mår du? Knaprar du också en massa olika mediciner?Antar att lällas är ute och reser. Hon är verkligen tuff som ger sig ut i världen med sin påse så pass kort tid efter op.Hon åkte ju till Thailand bara några veckor efter op.Hoppas verkligen att hon har det bra!Jag är så otroligt glad och tacksam över att ha hittat denna tråd. Jag skulle aldrig ha klarat av att acceptera min situation utan Er alla!Tack för att Ni finns!Kram / nalla
    har alldeles nyligen blivit "diagnostiserad" och har inte alla fakta än, men jag har en drös med mediciner hemma, som jag ännu inte vant mig vid.

just nu mår jag relativt okej. det har varit värre.. men det har även varit bra mycket bättre.
    benen är täckta med äckliga, röda fläckar, lederna värker och magen är som magen nästan alltid är.. kaosartad.. men det är synd att klaga
    stryk mig medhårs
  • Lällas

Hej alla godingar.
    Jobbar inte idag, då jag bara jobbar 50% denna vecka. Det regnar ute och jag tänker bara vara hemma och slöa lite tills sambon kommer hem. Kanske kolla på nån film och bara lata mig. Ska sen köpa födelsedagspresenter till den 30 års fest jag ska på imorgon kväll. Åh, så spännande att få gå på fest igen. Klä upp sig, fixa till sig lite.. Jippi.. Jag är mig själv igen.. Jiiihaaaa....

Tessi: Shit, vilket lågt HB värde du hade.. Stackars dig då. Visste inte att man ens kunde ha så lågt. Jag har kontaktat ILCOs juridiska ombud och han ska föra mitt ärende vidare för handikappersättning som det heter. Det kan man få om man har en kronisk sjukdom som innebär merkostnader som tex mediciner, läkarbesök, att behöva tvätta oftare, att man gör av med mer toa papper etc. Jag ska bara fixa lite intyg åt han innan, men jag har legat på latsidan.

Dalkulla: Gu, eran bebis kommer ju snart. Inte alls långt kvar. När bestäms datum för snittet? Jag är sååå glad att det löste sig till ditt bästa, att du ska få kejsarsnitt nu.. Jippi.

GMT: Grattis i efterskott. Hoppas att festen blir en höjdare och att du får skoj. Kram

Katastrofkatten: Välkommen hit. Jag har varit sjuk i UC i över ett år och det är tack vare dessa underbara människor i forumet som jag orkat gå igenom allt men medicinering och operation. En sån omtanke och så fina människor finns nog inte i någon annan tråd. Det kan hjälpa att skriva av sig ibland, oavsett man är ledsen, arg eller glad. Här kan man va sig själv och alla ger ett sånt stöd.

Nalla: Lycka till på provet i morgon. Du är så bra som kämpar på. Snart är det klart och du har gjort ett superjobb.. Jo, du, hur gick det när dom gjorde koloskopi sist? Jag har också blivit kallad den 29 maj för skopi. Hur gick det till liksom? Måste ha gått jättefort.. he he.. Fick du lugnande och syrgas ändå? Har dom satt någon månad eller datum för din opeation? Till mig har dom sagt augusti, och jag hoppas på början av augusti pga att jag ska med mina kompisar till Italien den 3 sep. Håll tummarna.

Lindis: När jag låg inne på sjukhuset i höstas så var det en tjej som hade opererat sig på grund av samma diagnos som du har och hon mådde prima ballerina efter det. Hon nästan dansade ut när hon skrevs ut. Vet inte hur hon mår idag men hon sa att hon mådde 1000 ggr bättre efter operationen.

SLJ: Kram på dig också. Tycker så synd om Lucas.

Molle: Hur går det för Rebecka nu? Kul att hon börjat skolan igen.

Kram på er alla. Ni vet väl att ni är bäst?
    /anna

• KatastrofKatt

att ni är en hög med varma, omtänksamma människor, har jag redan kunnat konstatera. annars hade jag nog aldrig vågat ge mig tillkänna och faktiskt skriva i tråden.
    redan nu känns det bättre. jag är glad att jag hittade hit och äntligen tog mod till mig och plitade ned några ord 

stryk mig medhårs
  • Nallatalla

nä,nu hänger jag här igen... jag ska ju plugga

Lällas,när jag var hos läkaren sist gjordes en endoskopi.
    Allt såg jättefint ut,nästan ingen imflammation kvar.
    Undersökningen gick på bara några minuter och jag behövde inget lugnande eller så.
    Det kändes förstås lite obehagligt men inte så farligt.
    Man är ju trots allt van med dessa undersökningar vid det här laget.
    Jag har inte fått någon tid för op men ska till kirurgen i början av maj så då kanske jag får en tid.
    Har sagt att jag vill op under september eller oktober.
    Vi får se vad kirurgen säger...

Kram / nalla

• Lällas

Hej igen Nalla

Jag ska prata med doktorn den 25 maj, sen undersökning 29 maj. Hoppas på 1a eller 2a veckan i Augusti..

Varför vill du vänta till September eller Oktober?

Jag vill ju operera mig asap på grund av min bebbe längtan..
    VIlket sjukhus är det du går till? Var det Södersjukhuset? Jag håller till på Ersta sjukhus.. Min kirurg är ascool... Tack för tipset om Pentasa.. funkar ju utmärkt..

Lycka till med pluggandet, och visst har man rätt till en liten paus då och då..

Kramar /Anna

• Evve81

Måste bara fråga en sak om kortison. har ju ätit det för 4:e gången iår hatar det som pesten emn det är ävl inget nytt. Läser om humör svängingar här. Kan humöret påverkas av kortison????

Äter "bara" 5mg kortison nu och mina utslag är tillbaka Ska jag ringa min käre doktor och klaga igen????

trist att så många verkar dåliga.

• Lällas

Hej Prommis.
    Åh, vad trist att utslagen är tillbaka.. Varför får du dem? Är det kopplat till sjukdomen? Jag avskyr själv kortison som pesten, och fick biverkningar som: speedad, kunde inte sova på nätterna, var jämt hungrig, åt som en häst, svällde upp och såg ut som en boll, blev deprimerad etc... jäkla sattygs kortison. Ska aldrig mer ta kortison.. never ever again.. Finns det ingen annan medicin du kan ta istället?
    Kramar från mig

• Zafon

Hej alla!
    Lällas och Nallatalla: Ja, ärren är helt OK. Efter ungefär 5-6 månader efter operationen såg ärren ut som de gör nu så det går rätt snabbt. Hela min tjocktarm är borttagen.

Hur mådde du innan och hur mår du nu?
    -Jag är piggare efter IRA-operationen och känner mig starkare och friskare än när jag hade stomin. Jag trivdes inte speciellt bra med stomin, tyckte att den var lite krånglig och kände mig inte fin.

Hur länge var du på sjukhus efter sista operationen? Och vilken operation var "värst", första eller andra?
    -Jag tyckte nog att operationerna var ungefär lika under tiden på sjukhuset. Däremot återhämtade jag mig mycket snabbare efter IRA-operationen, dvs kunde gå helt upprätt snabbt och kunde börja jobba heltid efter 4 veckor. Vid stomi-operationen, som var akut, hade jag mycket sämre allmäntillstånd och jag tror att det var därför som den återhämtningen tog längre. Det som var lite jobbigt efter IRA-operationen var att ryggmärgsbedövningen första dygnet/dygnen även tog bort kontrollen att hålla mig när jag sov, men det försvann ju efter något dygn. Det var inte jobbigt att få igång magen efter operationen och det gjorde inte ont i tarmen att gå på toaletten (som man skulle kunna tro eftersom de nyss sytt ihop).

Har du problem med mágen eller leder nu?
    -Jag hade lite problem med lederna innan stomi-operationen men efter operationerna har jag inte haft några problem med lederna. Jag går på toaletten ca 7-9 gånger per dygn men det är inte bråttom (enligt läkarna är 7-9 ggr tydligen oftare än genomsnittet behöver gå efter IRA). Det låter kanske mycket men det är verkligen inget problem. Jag tyckte att det var jobbigt i början för då fick jag gå på toaletten 2-4 gånger på natten men nu tar jag stoppande medicin innan jag går och lägger mig och nu går jag 1 gång per natt. Jag har aldrig ont i magen förutom lite sammanväxningar som ställer till det litegrand ca 1-2 gånger per år. Jag har fortfarande inflammation i ändtarmen och tar mesasal-suppar 2 ggr /dag.

Jag är i alla fall helnöjd med min IRA och har aldrig ens för en sekund ångrat att jag gjorde IRA-operationen.

Jag svarar gärna på frågor om ni vill veta mer!

Kramar
    Zafon

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7