• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Mamma Brander

Hej!Jag kan tipsa alla "tarmisar" i närheten av Malmö om att UMAS i morgon kväll har informationskväll med tema mag- tarmsjukdom. Alltså tisdag 17 april kl 16.30 - 19.30 i Jubileumsaulan, UMAS ingång 59. Upplysningar ska finnas på www.patientforum.umas.se.Har ingen aning om det är spännande eller inte. Såg bara en notis i tidningen idag. Själv kan jag tyvärr inte gå...Ha det bra alla!!

• gmt

Hej goa människor

Lukas mår rätt så okay - MEN han har ett överjävligt humör!

Han får några uttbrott som är nästintill omöjliga att bryta

ja - dom ÄR omöjliga att bryta! Hans hårt prövade föräldrar gör vad dom kan - dom finns där hela tiden o är redo att gå in o trösta när han väl sansar sig!

Det är svårt att se att han blir så arg - han är i vanliga fall världens goaste unge - vi tror att det är kortisonet som gör honom så ilsken.

I bland tänker jag - "bara han kunde bli opererad så han kunde få ro i sitt lilla liv!"

men man opererar inte så små barn!

Kram till alla ni andra som är härinne - ni är en underbar skara!

• Nallatalla

Hej alla! Kikar in lite snabbt innan jag ska til skolan.

gmt,stackars Lukas och hela familjen med för den delen.
    Det måste vara oerhört tufft med dessa utbrott,även för lille Lukas! Varför måste barn drabbas av detta elände?
    Jag hoppas innerligt att det vänder för er lille kille och att han får må bra!

nu måste jag rusa till dagis med min lillkille!

Kram på er alla / nalla

• grådis

gmt: usch det låter jättejobbigt. Stackare. Hoppas att han får sluta med kortisonet snart. Kramis till er hela familjen

Dalkulla, jag håller tummarna

Lindis, kan man inte googla på fettreducerad kost? Jag har haft ett häfte som jag fick av en dietist för 20 år sen...hmmm det är nog borta nu Men flytande...du kan ju göra och äta soppor, milkshakes, buljonger, the´, kräm kanske?
    Jag har startat mina dagar det sista med följande, som jag tycker är jättegott: Havredryck (Oatley el Icas el dyl), banan, hallon&blåbär mixas, toppas med passionsfrukt. Idag blev det havredryck, banan, kiwi och med passionsfrukttopping. Har blandat i psylliumfrön (loppfrön) också.
    Grönsakssoppa, jättebra, nyttigt, välgörande och kan ju inte vara fett heller: Morötter, palsternacka, sellerirot, lök, fänkål,broccoli osv ta vilka rotfrukter o grönsaker du vill efter tycke smak o säsong! Skala o tärna, skiva, strimla, täck med vatten, koka sakta, smaka av med salt/peppar och ev en skvätt citron. Det levde jag på när jag hade stopp och kramper i tarmen i höstas.
    Finns en jättebra bok som Fanny Bergström skrivit ???? är inte säker på det namnet men den heter "SOPPOR, BRÖD och RÖROR" där finns massa bra o goda recept på ja just det; soppor osv
    Lycka till nu och hoppas du snart blir bättre. Prova milkshakers, det är smarrigt och gott , man kan även mixa t ex tre kiwis, en bit gurka och vatten, hur fettsnålt är inte det? En bra energikick. Kram på dig

MammaBrander, vad bra, synd man har så långt dit Undrar om de kör sånt på andra sjukhus, man ska kanske hålla ögonen öppna efter notiser i sin lokala blaska? Hur är det annars med dig?

Nalla, ha en bra dag. Kram

Nä, nu ska jag ut o plantera om alla triljoner (känns det som ) tomat- och tagetesplantor. Kram kram och krya på oss

• grådis

Molle72; javisst är det tråkigt när man är kortisonrund men vill ut o shoppa lite schyssta vår o sommarkläder?
    Krama Rebecka o hälsa, vi är fler som går med runda kinder o dubbelhakor och trinda magar...även vi som inte är gravida Önskar henne lycka till i skolan. Kram på er

• Lindis41

grådis

tack för tipsen, m jag diggar inte soppa alls o gurka ska jag tydl inte ät för gallan....ska prata m min läkare imorg om detta

• grådis

ooops... trist
    Fettreducerat förstår jag ju för gallan, men varför skulle det vara flytande? Eller var det för tarmvila?
    Hoppas du får nåt vettigt svar av läkaren imorgon. Lycka till, du måste ju få i dig näring. kram

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7