• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Lindis41

grådis

mår bättre idag m läkaren gav mig"knark"som jag skulle ta när det va som värst, fick annat oxå som ska vara kramplösande, så jag tar en helsike massa tabletter nu...läkaren trodde att det va grus igallan för jag har alla tecken på att det skulle vara gallan förutom att det inte syns på ul.. Hur mår du??????

• Nallatalla

Halloj på er alla i vårsolen!
    Nu är våren tillbaka här hos oss,det är tom nästintill sommarvärme....
    Härligt att få läsa i kapp några inlägg,det har ekat så tomt..

grådis,jag tyckte väl att jag kände något under matteprovet så det var du som skickade lite extra energi? Tack!
    Det gick bra på provet och jag fick tillbaka det förra,alla rätt!
    (ursäkta att jag skryter men jag är sååå stolt!)
    Har aldrig haft alla rätt på ett matteprov förut.
    Vad tråkigt att du inte mår bra under din ledighet,vad typiskt!
    ser att du har ett fullspäckat schema... tänk på att det finns fler dagar så att du inte stressar för mycket.

De orden kommer ju verkligen från rätt person,hmm
    Jag stressar väl aldrig?

Hoppas att du blir bättre snart,skickar lite extra krya på dig kramar

dalkulla,vad skönt att kunna rida och ändå slippa det fulla ansvaret för den egna hästen!
    Är det i L-A du ska rida då?
    Hur är det annars i vårsolen?

lällas,vad tråkigt med din kompis mamma! Du är verkligen go som åker hem och stöttar!
    Ja,visst är det skönt att slippa alla mediciner och ångesten för hur magen ska sköta sig?
    Jag ångrar inte heller operationen,skulle aldrig i livet ta tillbaka min sjuk tarm (den är portad för gott)

Alla gulliga människor nu måste jag plugga en stund så att jag kan vara ledig under kvällen.
    Måste försöka få lite tid över för min familj...

Kram på er alla! / Nalla

• dalkulla26

hej

nu har jag talat med mag mott. Min doktor kommer att ringa upp mig på måndag för att disskutera kortosonet. jag ska inte heller trappa ned någe mer nu utan vänta tills vi har rådgjort. Känns bra att det gick så bra att få tag på någon i dag..

ha en bra helg nu alla

• Tessi81

Kikar in en snabbis, jag skulle ju bara in på nätet o fixa sånt där ica-kort man kan sätta in pengar på. Men så hamnar man ju alltid här ändå.

Attans, nu ringde klockan på spisen oxå...kåldolmarna är klara, dax att fixa såsen. Mmmm...

Ville egentligen bara berätta att vi har haft sommar här i Malmö idag. Efter jag slutade jobb 14.00 åkte jag hem o köpte en glass och satte mig på vår solterrass. Det var så himla skönt och jag tom somnade i solen. Aaaa härligt!!! Sen blev jag ju brun oxå. Ti hi!

Har inte hunnit läsa ikapp, men skriver snart igen.'

Kram på er vänner!!!

• Molle72

Hej på er alla i vårsolen.

Är inne och läser varje dag men har inte hunnit orkat skriva på ett tag. Vi håller på att flytta in i nya lokaler på jobbet + att man ska jobba samtidigt.

Rebecca mår ganska bra vi har varit på nya provtagningar idag och hennes vener strular som sjutton. De hittar dem nästan inte och när de hittar dem rullar de iväg, så vi fick knalla ner till labb och ta stick i fingret istället. Hon skulle börjat skolan i tisdags men min magkatarr bara flög på mig så jag fick gå och lägga mig och kunde inte köra henne. Och på onsdagen mådde Rebecca illa. På torsdagen hade hennes lärare hemundervisning för en annan elev och på fredagar är hon ledig. Så nu blir det ett nytt försök på måndag.

Det hon lider mest av nu är att hon har blivit så svullen i ansiktet hon äter 15 mg kortison fortfarande, tills på måndag i alla fall. Då ska hennes läkare ringa och säga hur inflammationsvärdena var ifall hon ska börja med adacolumnen eller ej. Så nu håller vi tummarna IGEN. Hon går på toa två till tre gånger per dag nu igen men hon är inte lös eller så.

Vet inte riktigt vad jag ska säga till er andra förutom krya på er alla som är sjuka och jag håller tummarna på att ni som är friska just nu ska få förbli det.

• Lindis41

varit så gott som smärtfi sen 13 idag m nu vid 19 kommer det smygande igen...blir galen...sitter nu m en vetekudde m förhopning att jag ska slippa ta mer värktabl...orkar inte had et så här...skulle verkl beh gå ut i trädgården o hjäpa min sambo....

• Evve81

Kikar in på kvällkvisten. Så skönt att man kan beklaga sig här

Ser att det är många som är dåliga trist!

mina utslag blir värre igen tycker jag. Men jag ska väl fortsätta smörja och se om det går över för de försvann nästa helt av kortisonet men nu är det värre igen när jag trappat ner Ingen som vet vad det beror på. ingen medicin i alla fall eftersom jag inte äter någon. Min doktor har ingen aning heller men jag antar att han skickar mig på hud om det inte ger med sig...... *SUCK* Tro mig man kan bli GALEN av allt kliande!!!

trevlig helg!

• gmt

Hej alla goa människor!

Har varit i Skåne ett par dagar o tog med mig det goda vädret hem.

Lukas är på en lillsemester med sin pappa o farmor neråt landet

Han verkar må ret så bra - agressiv dock - men det är hanterbart.

Livet är bra att ha - faktiskt!

Nu ska jag o Janne ut i Ajeskogen - den är uppkallad efter vår lilla solstråle Ajax - som vi fick avliva i augusti förra år.

Vi ska ut o röra på Jannes ben - jag är hans hejarklack!

Han visade mig härom dagen att han kunde springa - det är inte springa så som vi friska människor gör - men det var fantastiskt att han försökte

Jag sprang jämte o klappade i händerna o skrek: "Det e´bra Janne - kom igen Janne!"

Undrar om någon såg os!! Vi måste ha varit ett syn för Gudar!

Hoppas ni får en underbar helg - vädret är ju Gudomligt!
    Kram till er

• Lällas

Hej igen prinsessor
    Jippi, jag är bakis! Ha ha ha.. Jag Lever igen! Jag som inte ens tagit nåt glas vin typ sen jag blev sjuk för ett år sen drack massor med vin igår. Hade Jonas kusin och hennes sambo här igår och vi drack massa vin och snacka skit och hade jätte skoj. Jag vaknade i morse och kände mig lite bakis och tänkte bara att va skönt att jag lever som en normal 29 åring som blir bakis någon gång ibland. Låter det konstigt? Jag menar bara att jag känner att jag lever mitt liv igen. Inte bara stanna hemma när alla andra gör saker, nu deltar jag. Underbart! Jag älskar att vara jag nu.. he he he.. jag vet, jag är knäpp.. he he he..

Nu ska jag iväg och äta glass och lapa mig i solen. Livet är underbart! Passar på att skicka min kirurg en tanke eftersom han gjorde ett fantastiskt jobb och tog bort min sjuka tarm och samtidigt gav mig livet tillbaka.

Jag älskar att vara tillbaka på mitt jobb och att kunna träffa mina vänner och slippa oron över vart det finns toaletter hela tiden. Jag är så lycklig nu, känner att livet leker och att jag är så glad. Min sambo älskar mig och jag älskar honom sååååå oerhört mycket. Jag är fanimej nykär i min Jonas igen. Blir nykär om och om igen.

Tack till er! Det är NI alla härinne som hjälp mig! Utan er hade det aldrig gått. Erat stöd har betytt såååå mycket. Det låter kanske som att jag kommer sluta skiva här inne men så är det ju inte. Ni är mina vänner och jag vill bara tala om det. Ni är bäst! Jag tycker så mycket om er! Och tack för allt stöd!

Jag vet att det är så många här inne som mår dåligt och jag tycker så synd om er. Jag minns för väl hur jag höll på att knäckas av det. Jag höll på att bryta ihop, psykiskt också för att allt blev liksom svart. Kunde ju inte leva mitt liv då. Himla dumma sjukdom. Men om ni skulle hamna i situationen att kunna välja en operation och ni är tveksamma till operation, gör det! Fan, jag hade gärna gjort det ett år tidigare om jag vetat vad jag vet nu.

Nu ska jag iväg och äta glass och tar med mig er i mina tankar. Ni ska få varsin glass av mig.. he he he..

Kramisar och krya på er. Skriver mer sen.

/Anna

• Lällas

Förlåt för mitt äckligt positiva inlägg men är så lycklig bara..

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7