• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Molle72

dalkulla: Vilken puckokärring. Henne borde man ju anmäla hon har ju helt klart valt fel yrke. Skönt i alla fall att du fick din vilja igenom. Lycka till. När var det det var dax?

• Molle72

Vart har mumlin tagit vägen nån som vet?.

• grådis

Hallå
    Tack för de snälla orden

Dalkulla, jisses vilken sketkäring Men grattis till snittet, för jäkligt bara att det skulle behöva ta så mycket på dig. Suck. Kram på dig och hoppas du får må bra tills bebisen kommer nu (givetvis efter bebisen kommit också )

Lällas, vilket gott jobb du har. Resa, *suckar avundsjukt*, jag o sambon var i Kroatien i höstas. Slutet på säsongen men det var skönt och maten var supergod.

Idag har jag haft en riktig slappardag (igen), käkat lunch med en kompis, vi satt kvar o pratade tills de stängde lunchen, sen åkte vi till ett naturreservat och promenerade i en bäckravin smockad med vitsippor och satt o pratade på en bro över bäcken medan solljuset strilade ner genom träden, bäcken porlade och fåglarna sjöng. Underbart

• Lällas

Hej och hå..

Dalkulla, Grattis!!!!!! Okej, kärringen är en häxa, och det visste vi ju redan men att hon var helt så knäpp... men det viktigaste är ju DU och bebisen. Att ´DU fick som du ville känns skönt. Nu kan du släppa den oron iallafall. När förväntas lilla bebben komma till världen? Hoppas du får må så gott nu.. Kram

Zafon: Tack så himla mycket för att du la ut bilderna. Vilken inpiration du gav. Nu känner jag mig mycket lugnare när jag såg dina ärr efter 2 år, och det var ju inte så hemskt direkt efter operationen heller. Du har fina ärr tycker jag. Jo, opererade du bort hel"a tjocktarmen eller bara delar av den? Hur mådde du innan och hur mår du nu? Anledningen till att jag frågar är att Lone Star State kände att hon blivit tröttare och lite sämre sen hon gjorde IRA operationen och att hon var piggare med stomin än utan. Jag har ju själv tillfällig stomi nu och ska opereras i augusti. Hur länge var du på sjukhus efter sista operationen? Och vilken operation var "värst", första eller andra? Förlåt för alla frågor men jag är så nyfiken. Har du problem med mágen eller leder nu?

Mumlin: Vaaaaaaaaaaaaart äääääääääääär duuuuuuuuuuuuuu? Vi saaaaaknar diiiiiiig. Kom tillbaka till oss..

Grådis: Låter som du haft en underbar dag, kan nästan se bilden framför mig. Saknar naturen lite sen vi flyttat in till stan. Finns lite parker och så här men ingen riktig natur värt att nämna. Bor du i hus?

Lindis: Hoppas magen klarar av spagettin och köttfärssåsen.. Kramar

Jo, nu ska jag löneförhandla i morgon. Jisses, hoppas min chef vaknar på den generösa sidan i morgon. Håll tummarna. Jag har tackat nej till det andra jobbet redan men det har jag inte sagt till min chef, ska jag säga det?
    Var nyss och tränade på gymet, och det var super skönt, speciellt efteråt. Jag tar det i min egen takt och är väldigt försiktig men vill bygga upp musklerna som jag förlorat när jag "legat" i ett halvår. Vill bara se normal ut igen. Jag älskar modet nu, med vida tröjor. Snacka om skönt när man ska dölja en stomi så då har jag bara ett tajt linne under. Inte för att jag följer modet slaviskt men har köpt några nya toppar nu och gud så bekväm jag känner mig nu. Ser ut som mig själv igen även om jag fortfarande har spår efter kortisonet. Är lite svullen i ansiktet fortfarande och lite på magen också. Men det viktigaste är att jag mår bra igen. Underbart!

Jag och min älskling ska ju till Barcelona nu i Juni och jag undrar om någon av er har nåt bra hotell att rekomendera? Vi har inte bokat det än..

Ja, nu ska jag sluta babbla på om allt och inget. Ska borsta tänderna och krypa till kojs och soooova... är lite trötter... gäääsp..

Kram och hoppas ni redan sussar sött.. /Anna

• dalkulla26

HEJ

våran bebbe kommer i börejan av maj.. om det blir som planerat.. har lite högt Bt så vi får väl se hur länge lillen kan ligga kvar

Lällas: lycka till på löneförhandlingarna..

Grådis: vilken härlig dag du har haft

nalla: pluggar för du för fullt?

I dag börjar magen kännas bättre.. brukar att ta några dygn när jag trappat upp kortisonet.. känns skönt att det inte gör så himla ont i dag och att det inte är panik till toa.. så känns det skönt att jag slipper oroa mig för hur bebben ska komma ut.

ha en bra dag alla-.. tack för erat stöd när jag mått pest ang kejsarsnittet.. ni är guld värda.. kram på er

• Lindis41

hej hopp åt spagetti o köttfärssås igår känns som om jag får sota för det idag får springa påtoan..m har inga bränningar prata m min läkare idag o han skulle skicka remiss t medisinska avd på mälarsjukhuset för vidare utredn av gallan.....

tack för alla kramar

• Tessi81

Hej på er!

Nu e det nog 2 veckor sen jag slutade med asacolen, och jag mår ännu bättre än innan. Konstigt, har jag ätit den i onödan nu i 8 år eller? Skit samma, huvudsaken är att jag mår bra nu.

På morgonen går jag ut en rask promenad med Timon i lite mer än 1 timme, sen kommer jag hem och äter havregrynsgröt med russin krossade linfrön och banan.

Denna kombinationen med morgonpromenad, stabil frukost och ingen asacol gör nog susen + att jag tränar ca 4 gånger i veckan. Kanske inte så konstigt att jag mår som en prinsessa.

Har förresten slutat med mina p-piller också efter 12 år. Men tyvärr ska vi inte börja med verkstaden nu som det egentligen var planerat. Min sambo har sökt polishögskolan och klarat svenskan som är första delen i sökningen. Så vi får vänta med bebis.

Kramis!

• grådis

Lällas, har tyvärr inget tips på hotell i Barcelona, skulle själv gärna åka dit. Lycka till på löneförhandlingen. Om du ska säga att du är "fast" hos henne iom att du tackat nej till det andra? Hmmm, både ja o nej Nej, om hon tror att du är sugen på det andra kanske hon lockar "tillbaka" dig med en fet lön? Ja, om hon vet att du är lojal och stannar så kanske hon belönar dig med en fet lön? Svårt...Lycka till hursom. Kramis

Dalkulla, gott att du har mindre ont nu iaf. Jag var hos min kurator idag och fick med mig en avslappningsskiva hem. Ska prova det lite mer. Jag har lätt att ryckas med o stressa när jag "mår bra" o är pigg...men då förtar jag mig ofta o får ont imagen... Önskar så att du hade fått lov att bli bra så att du hade kunnat koncentrera dig på "mammalyckan". Kram på dig

Lindis41, gött att bränningarna avtagit. Samma här...när jag väl varva ner... Hmmm tja bryta fastan med spaghetti o köttfärssås är väl kanske inte det allra bästa Hoppas det ordnar sig och att du inte springer så ofta så du får "babianröv" kram

tessi, you go girl Vad sund du e´. Härligt att du mår bra och vilken bra start på dagen. Jag ska ta upp mitt havregrynsätande igen också, tycker man mår bra av det. Polishögskolan alltså...vart då, Växjö eller finns det nåt närmare? Hur gammal är du? Det kan ju ta ett tag ibland att bli gravid...så ni kan kanske starta ändå...fast det är ju inget kul om han ska vara borta sen...mmm dilemma Ha det så bra tjejen, kram

Imorgon ska jag börja jobba igen...hade gärna varit ledig ett tag till känns det som. Ovanligt?

Må så gott kära prutt vänner Tycker så mycket om er

• Lindis41

vet att köttfsås o spagetti inte var det bästa....har pratat m läkaren i morse o han skulle skicka mig t den medicinska så de skulle utreda mig mer, även en remiss t dietisten. Just nu mår jag så bra att jag skulle kuna äta en påse m godis....

Ang hotell i barcelona vi bodde på ett superbra som var nära både stran och centrum minns bara inte vad det hette, letade på nätet o beställde på nätet..

• Grannen

Hej alla gulliga människor!

Jag finns allt med er men orkar oftast inte skriva ngt, men jag läser och följer er alla!

Det har inte hänt ngt på listan utan det är fortfarande lika många framför mig ikön, eller kanske ska man skriva bredvid mig i kön då man inte vet vem som en ev lever som kommer in passar.

Imorgon fick jag en återbudstid för att vaccinera mig mot hepatit och lite annat, blev så himlans glad då det bara har varit ett helt långt strul med vaccinationsremiss och tider!

Annars är det som vanligt med mig, är i nuläget ganska vit i ögonen så jag tittar folk i ögonen igen och känner mig fin när jag tittar mig i spegeln! Det är härligt att få SE lite frisk ut!

Dottern har haft dubelsidig öroninflammation med 41.4 graders feber så vi åkte in akut och fick pencillin till henne. Men nu är hon igång igen och på förskolan så jag får lite mer vila. Skönt! För även om hennes pappa vabbar när hon är sjuk så blir det ju en annan sak när de är hemma, både med sömn och lugnet.

Har numera ett litet trotsigt monster hemma, vet inte alls vad den sockersöta lilla dockan tog vägen men borta är hon garanterat. Kan skymta henne när monstret sover...de ser rätt lika ut då! Ngn som känner igen sig eller?

Undrar hur lågt HB ni haft ni som har problem med det? När började de behandla det? Vet att lällas och ngn mer haft lågt. (tom runt 40 var det väl ngn som hade haft?)
    Jag hade 110 sist då jag blöder mkt under mensen nu när levern inte fungerar.

Ja nu vet ni att jag lever och väntar på min lever!

Stora kramar till er alla!

/Malin

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7