• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • KatastrofKatt
    itmorsan skrev 2007-04-19 20:48:32 följande:
    Molle72: Nog för att det är jobbigt att man svullnar av kortison (ser själv ut som fru Michelin just nu) men det måste vara ännu jobbigare när man är tonåring! Då är det ju extra viktigt med utseendet och kläder mm.Hoppas hon blir bättre snart så att hon slipper detta på ett tag.Katastrofkatt: Är det Crohns eller UC du har? Har själv blivit diagnosticerad Crohns ganska nyligen (ca 1 år sen) och tar till mig all information jag kan. Välkommen hit!Prommis: Mitt humör ändrades av kortisonet, jag blev deppig och mitt tålamod försvann nästan helt. Jobbigt när man har småbarn. Det har dock blivit bättre nu efterhand när jag trappat ner.Ha det gott alla!
    jag har fått diagnosen UC
    stryk mig medhårs
  • Billy och Jag

Nalla: Okej, jo, ibland behöver man byta bana här i livet.. och ibland blir det ofrivilligt.. som när man blir sjuk Jag ska bli förskolelärare! Säkert inte det ultimata yrket med UC med alla baciller och det fysiska med ledvärk.. Men jag VILL!!

Jag trodde faktiskt inte heller att man skulle behöva kortison som opererad... Men ack så fel och besvärligt.. HATAR verkligen kortison, som ni andra.. Men vad gör man? Det enda som hjälper ju Skit också... :P Men på måndag ska jag till läkaren (reumatolog) måste höra om det finns alternativ...

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Lindis41

e såå sugen på godis har inte ätit ngt på 2v pga av  mage tror ni att jag törs chansa på lite godis???

• Grannen

Slänger in en snabb fråga:

Hur liten dos kortison kan man äta utan att få runt fejs? Kommer inte ihåg hur det var för jag var tonåring sist jag åt kortisonet. Kommer ju äta det resten av livet då jag är transplanterad, men efterhand i låga doser.

Förstår absolut Rebecca att hon vill trappa ner mer, det är ett helvete att känna sig som en boll. Har ångest inför detta fast jag är 29! (ja jag är lite utseendefixerad jag med...vill ju se ut som JAG)

• Evve81

Tycker mitt humör också svänger av kortisonet lider med min sambo och stackars dotter Som måste stå ut med mig

Ska nu äta mer kortison IGEN! Hoppas det inte behövs mera sedan

• Lindis41

ngn m gallbesvär, kan jag el törs jag äta lite godis

• Billy och Jag

Jag blir också knäpp av kortisonet.. Blir nedstämd och gråter lätt och blir arg lätt.. Inte så kul...

Jag har väll börjat vänja mig vid att vara svullen numera eftersom att jag ätit kortison så länge.. men jag är inte lika svullen som när jag åt betapred.. då var jag ruuuuund! Så predisonol är snällt... Men nu fick du ju inget bra svar på din fråga.. för de har jag inte.. Haha! sorry..

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Lällas

Hej prisessor

Nu sitter jag med ett glas rödvin i handen och ska snart hoppa in i dushen för jag och Jonas ska på 30 års fest ikväll. Det blir första gången som jag gör mig iordning för fest på nästan ett år så det känns lite pirrigt och spännande. Ska smacka på med glitter ögonskugga och allt.. he he... Känns underbart.

När det gäller kortisonet så vet ni nog alla att man blir deppad som fan av det, och deppad av att behöva kolla sig i spegeln. Fy fan hur jag såg ut när jag var som rundast. Ska lägga in ett kort i helgen så ska ni få se.. he he he.. nu har det ju lagt sig en del men jag kommer för väl ihåg hur det såg ut och hur det kändes. Jag kände mig hemsk och folk kollade på mig lite snett och tänkte nog en del om mig. Det hatade jag, men det gjorde mig nog också mera ödmjuk. Jag har alltid varit pinnsmal och helt plötsligt blev jag allt annat än smal, så på ett sjukt sätt så lärde jag mig mycket av det. Kan förstå det nu i efterhand.

Visst äre härligt med helg nu, man uppskattar helgerna mer när man jobbar tycker jag. Min chef vill att jag ska bli hennes högerhand typ och vara ställföreträdande chef när hon inte är där. Jag bryr mig inte speciellt mycket om det, jag gör mitt jobb och går direkt när arbetsdagen är slut. Jag hjälper henne en hel del förståss men ser till att få mitt eget jobb gjort först. Ska fortsätta mina löneförhandlingar om 2 veckor. Vete 17 vad jag ska begära för lön för att vara hennes högerhand.

Gu va bråttom jag börjar få nu, ska vara på festen om 1 timme. Ville mest in och krama er allihopa och önska härlig helg.

Kram kram/Anna

• Molle72

Katastrofkatt: Välkommen hit. Är det nåt du undrar över så fråga bara. Så svarar vi så gott vi kan.

Mumlin: Rebecca brukar inte bli rund när hon håller sif till 5 mg om hon börjar med tio så har oftats det bara en vecka och då hinner hon inte bli rund. Och de två senaste somrarna har hon stått på 5 mg och det har inte ens märkts lite. Så hoppas att du får stå på en ganska liten dos då.

Nalla: Klart att vi bryr oss. Sen har ju ni andra stöttat oss också. Vi vet ju inte så mycket eller vi kanske vet mycket men vi kan ju ändå aldrig sätta oss in i er sits. Vi kan ju bara titta på egentligen, sen har man ju lärt sig en del på dessa sex åren genom att lyssna på läkare och er och läsa sig till. Jag kan ju säga att jag hade gärna bytt med Rebecca så att hon ska må bra och inte behöva lida.

Kram på er alla nu.

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7