• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • grådis

Glömde skriva: brist på tålamod samt en släng av panikångest och lite sånt smått o gott har oxå uppträtt i samband med kortisonbehandling...

• Grannen

Lägger till tappar hår och får asmkt bristningar på höfterna till din lista grådis.

• grådis

ohh ja, det tappade håret...glömde det, det gör ju jag oxå...

• Lindis41

grådis

det gick bra m godiset, äter fortf kramplösande tänkte trappa ner efter helgen

• KatastrofKatt
    grådis skrev 2007-04-21 20:41:07 följande:
    Katastrofkatt; välkommen hit Klart att du ska skriva och vara med. Mumlin, måste det vara typ prednisolon du ska äta? Jag har käkat Entocort i långa perioder, kapslar på 3mg kortison, mellan 2-4 st/dag, då har man inte blivit så hysteriskt rund o svullen som med hästekurerna med Prednisolonet...Fast det är klart...kapslarna är ju just kapslar för att de ska lösa upp sig i tarmen o verka lokalt där...hjälper kanske inte mot transplanterade organ då?Kramis på dig
    tack du

måste säga att vissa dagar när man läser i tråden, blir man riktigt skrämd av allt ni genomgår och vill spola tillbaka bandet.. till.. jag vet inte.. nångång innan.. och bara vägra.
    men samtisigt lyser en sådan styrka om er, att man inser att man klarar allt. om man måste.
    heja er. ni rockar!
    stryk mig medhårs
  • Tessi81

Katastrofkatt: Du behöver inte känna dig skrämd! Jag mår bra som fan...kan man skriva så?! I alla fall så mår jag så bra så att jag kan inte ens komma ihåg att jag mått bättre ens innan jag fick uc. Jag gör precis allt jag vill, äter vad jag vill och går på toa max 1 gång/dag. Det är många som tyvärr mår dåligt, men vad jag ville få sagt är att man kan även må underbart, som mig och förhoppningsvis snart fler oxå.

Rebecca: Välkommen hit!!! Hoppas du ska trivas, jag var 17 när jag fick min diagnos och jag kommer ihåg hur många funderingar o frågor man hade. Önskar jag kunde ha en sån här tråd till hands då. Bara fråga om du undrar nåt.

Kram o gonatt!!!

• itmorsan

Grådis: Den listan med biverkningar kunde lika gärna jag ha skrivit. Det där med viktuppgång är man ju medveten om, men att man skulle få ett sånt mat och godisbegär hade jag inte räknat med. Inte heller nedstämdheten och det dåliga humöret.
    Men det är väl bara att gilla läget. Bara magen blir bättre!

• Evve81

Den listan med biverklningar kunde jag också skrivit! Håller med itmorsan också!

Jag som aldrig äter kortison ivanliga fall max 1 kur per år är inne på årets femte kur nu och jag har gått upp 6kg!!!!!! Jag som varit duktig och gått ner 10 så ni kan ju räkna ut att det mesta har jag gått upp. HATAR det verkligen!

Jag hade en toppenkväll igår. Var ute nykter då min mage inte alls tål alkohol..... Fast det är ju bra kostigt att de flesta är sig precis lika!

• grådis

Hej hopp godmorgon

Prommis, gott att du hade kul. Ja, ibland känns det som tiden stått still när man träffar gamla kompisar från förr. Är det för att folk är lika eller för att man tar på sig/faller in i samma roll man hade då?
    din stackare, inte roligt när man kämpar med vikten och får käka kortison, det är ju liksom en kamp man aldrig kan vinna Men du kanske blir piggare av kortisonet och då kanske du orkar träna eller nåt? Jag vet att det är görsvårt, min doktor säger alltid : du får la röra lite på dig o tänka på vad du äter...hmmm tjena ...det är ju lätt när man blir maniskt fixerad vid mat....mitt tips är att se till att det inte finns kex, godis, bullar o choklad mm hemma, ladda med gurka o morötter i kylen ist...iaf jag är i regel för lat för att bege mig till affären/kiosken så då får man hålla tillgodo med det som finns

• grådis

Tessi81: Nu sitter jag o äter havregrynsgröt med psylliumfrön (loppfrön) i och med papaya uppepå. Visst är jag duktig?
    Igår blev det inte riktigt lika nyttigt....smörgåstårta till både frukost o lunch samt massa kladdkaka o dajmtårta....på jobbet....sen snek jag till mig en middag hos syrran på hemvägen, tacopaj sen glass till efterrätt...hehe
    Gott att höra att du fortfarande mår så bra. Härligt

KatastrofKatt; bli inte rädd för allt vi skriver här. Det går upp o ner och som Tessi skriver, man kan leva som vanligt fast man har dessa sjukdomar. Men ibland sjunker man ner i en svacka och då kan man lätta på trycket genom att skriva av sig här, då blir det lätt lite hemska bilder.
    Jag har jobbat heltid sen jag var 18år, hängde på Hultsfred o Roskilde som "vanliga" ungdomar, har bilat o åkt mc i europa, ryggsäcksluffat i Asien 4ggr och fotvandrat o hoppat fallskärm på NyaZeeland så jag anser väl att sjukdomen inte hindrat mig i det avseendet. Sen har jag tillbringat en del tid av mitt liv på sjukhus o i väntrum och tagit mig igenom ett gäng coloskopier, tarmröntgen, kortisonkurer mm och legat hemma med kramp o ont i magen också, men det har inte fått "ta över" mitt liv.
    Tvärtom har jag väl problem med att jag inte riktigt accepterat att jag är sjuk och tillåtit mig att ta det lugnt.

itmorsan, ja humöret är ju inte att leka med Hoppas du mår bättre i magen nu

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7