• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • KatastrofKatt
    grådis skrev 2007-04-22 11:12:28 följande:
    Tessi81: Nu sitter jag o äter havregrynsgröt med psylliumfrön (loppfrön) i och med papaya uppepå. Visst är jag duktig? Igår blev det inte riktigt lika nyttigt....smörgåstårta till både frukost o lunch samt massa kladdkaka o dajmtårta....på jobbet....sen snek jag till mig en middag hos syrran på hemvägen, tacopaj sen glass till efterrätt...heheGott att höra att du fortfarande mår så bra. HärligtKatastrofKatt; bli inte rädd för allt vi skriver här. Det går upp o ner och som Tessi skriver, man kan leva som vanligt fast man har dessa sjukdomar. Men ibland sjunker man ner i en svacka och då kan man lätta på trycket genom att skriva av sig här, då blir det lätt lite hemska bilder.Jag har jobbat heltid sen jag var 18år, hängde på Hultsfred o Roskilde som "vanliga" ungdomar, har bilat o åkt mc i europa, ryggsäcksluffat i Asien 4ggr och fotvandrat o hoppat fallskärm på NyaZeeland så jag anser väl att sjukdomen inte hindrat mig i det avseendet. Sen har jag tillbringat en del tid av mitt liv på sjukhus o i väntrum och tagit mig igenom ett gäng coloskopier, tarmröntgen, kortisonkurer mm och legat hemma med kramp o ont i magen också, men det har inte fått "ta över" mitt liv.Tvärtom har jag väl problem med att jag inte riktigt accepterat att jag är sjuk och tillåtit mig att ta det lugnt.itmorsan, ja humöret är ju inte att leka med Hoppas du mår bättre i magen nu
    jo, som jag skrev, så inser jag att det går att leva ett normalt liv, trots att det stundtals känns hopplöst.
    ni har bevisat det.
    för läser man enbart "läkartrådar" och letar i fass, kan man lätt få för sig att man är fånge i sin egen kropp. men att läsa här inger hopp.

jag tror att mitt skov börjar ge med sig, men jag räds sommaren, därför att jag påverkas starkt av solen.. och jag som älskar solen.
    någon annan som sett några samband? med att utsätta sig för solen och drabbas av tarmbesvär och hudproblem?
    stryk mig medhårs
  • grådis

KatastrofKatt; vad käkar du för medicin? Jag har för mig att om man äter Salazopyrin så kan man få problem med huden. Sen om man äter Imurel/Azatioprin så ska man inte utsätta sig för alltför mycket sol...har jag för mig..men det står väl i bipacksedeln isf.
    Flagyl kan nog oxå ge hudreaktioner i samband med sol...är lite osäker på detta.
    Hudprobelm i sig kan man nog oxå få av sjukdomen.
    Jag gillar också sol o värme, märker inget med magen. Däremot har jag soleksem på våren innan jag fått upp färgen.

• grådis

Nä, ska slita mig från datorn och försöka få ngt gjort... men det är bara 5 grader ute och det regnar o blåser...hmmm jag som tog ledigt idag för jag skulle gräva i trädgården...kläder efter väder eller kura upp sig i fåtäljen med en bok kanske? hehe
    Skulle plantera om tagetes o tomater också för de växte så fort...men nu satte jag ju ut dem på altanen förra veckan och iom kylan så har de "stannat" upp, så de klarar nog utrymmet i sålådorna nån dag till...

Kram på er ALLIHOP och hoppas ni haft en bra helg. Krya på oss

• KatastrofKatt
    grådis skrev 2007-04-22 11:32:33 följande:
    KatastrofKatt; vad käkar du för medicin? Jag har för mig att om man äter Salazopyrin så kan man få problem med huden. Sen om man äter Imurel/Azatioprin så ska man inte utsätta sig för alltför mycket sol...har jag för mig..men det står väl i bipacksedeln isf.Flagyl kan nog oxå ge hudreaktioner i samband med sol...är lite osäker på detta.Hudprobelm i sig kan man nog oxå få av sjukdomen.Jag gillar också sol o värme, märker inget med magen. Däremot har jag soleksem på våren innan jag fått upp färgen.
    jag äter för tillfället inga mediciner alls, för att jag inte tål den medicin som skrivits ut åt mig. så det jag menar har ingenting med någonting sådant att göra, utan jag har tyckt mig se ett samband med försämrad hälsa i samband med sol.. och hudbesvär har jag även utan sol.. (som en del av sjukdomsbilden) men det blir liksom värre allting, så fort jag varit ute och njutit av solvärmen.
    huden (och utslagen) blir etter värre och magen kraschar totalt.
    eller så har det varit slumpen.. jag hoppas nästan det.
    stryk mig medhårs
  • Lällas

Hej alla härliga tösar,
    Mår 100 ggr bättre idag, kan nog ha att göra med att vi bara stannade hemma och kollade på film så nu är jag väl utvilad. Idag skiner solen och vi ska putsa fönster och röja lite här hemma. Fast först ska vi gå och träna lite på gymet. Sen fika med kompisar också..

Allt bra med magen också, trots att jag utmanade den igår med pizza, ost och kex, godis och choklad.. Hade en riktig svullardag när vi båda var lite bakis... Men gött var det.

Har fortfarande hälinflammation i båda hälarna så ska nog ringa doktorn i morgon. Frågan är om jag ska ringa min magdoktor eller min husläkare för kanske är inflammationen kopplat till sjukdomen? Känner ibland av ömma leder också men inte så farligt. Vad tar ni för mediciner mot ömma och onda leder? Bieffekter?

Hörrni alla godingar, tänkte bara kika in en sväng innan jag sätter igång med allt. Ha en underbar dag och krya på oss. Kramar Anna

• grådis

Hmm jaha, då förstår jag. Knappast medicinrelaterat då alltså
    Trist med ett sånt samband om man, som du skriver, gillar sol och värme.
    Kanske är nån annan härinne som känner igen sig?

Ja jag sitter fortfarande framför datorn.... ....fastnade på msn med syrran

• Rebecca93

Heej alla jag undrar om det ee någon som får väldigt skakiga ben utav kortisonet eller något??
    När jag bujer mig ner så skakar mina ben jätte mycket.
    Ee det någon mer som har det så??

• Rebecca93

Heej alla jag undrar om det ee någon som får väldigt skakiga ben utav kortisonet eller något??
    När jag bujer mig ner så skakar mina ben jätte mycket.
    Ee det någon mer som har det så??

• dalkulla26

hej

tittar in en vända... det är så trist väder.. suck

Lilltjejen är sjuk igen.. tycker så synd om henne.

Här är det som vanlitgt annars.. magen lever rövare men håller sig något sånär hyfsad.. men det är bråttom till toa som sagt..

Rebecca: allra möjlig konstiga biverkningar kan man ju få av kortison... jag har inte upplevet det du beskriver men massa andra konstiga saker. Hoppas att du slipper det eländiga kortisonet snart.

Lällas: Hoppas att du har en bar dag..

Grådis: Vart det någe planterat? Hur är det annars?

Nalla: Hur går det för dig?

Katastrofkatt: Hur har du det?

Prommis: Inte kul med detta hemska kortiosn.. jag är ständigt ätande känns det som.

Det ni beskriver om humör av kortison tycker jag stämmer bra
    .. stackars min man först ett svängande humör av allt kortison och sen ett mindre trevligt graviditets humör..

ha det bra nu alla.. trots kallt och regningt

• Nallatalla

Hej alla underbara människor,hoppar in en sväng här innan jag ska plugga.

Goldfish,välkommen hit! Det måste vara jobbigt att inte bli tagen på allvar. Det är nog tyvärr ganska vanligt vad jag förstår. Har själv haft turen att få hjälp av väldigt proffessionella läkare som lyssnar på vad jag säger.
    Från början,när jag blev sjuk så vände jag mig till VC och det skulle jag inte gjort.
    Det är inte så lätt att veta vart man ska vända sig när man blir sjuk.
    Hoppas att du snart får hjälp och en diagnos.

grådis,hur mår du? Är du ledig nu eller jobbar du?
    Jag känner igen alla symtom på din lista när det gäller kortison.
    Jag är så glad över att jag slipper kortisonträsket nu när tarmen är borta.
    Hoppas bara att jag slipper kortisonet även i framtiden.

molle72,härligt att ni hållit ihop så länge!
    Jag tror att alla svårigheter gör att man blir mer sammansvetsade! Det ser jag på min egen relation men min man.
    Vi har inte haft det så lätt alla gånger men vi har hållit ihop sedan 1996. Tror att det kommer att hålla livet ut...
    Vad kul att din dotter hittat hit!

rebecca93,hur mår du idag? Kortisonet kan ge en del lustiga symptom,det kan vi nog alla skriva under på.

dalkulla,tråkigt med regn och rusk!
    Stackars dotra din som är sjuk igen.
    Tänk,nu är det inte långt kvar tills hon är storasyster!
    Det måste vara jättespännande för henne!
    Hur är det annars?
    Förstår att det är jobbigt att lämna hemmet då det är bråttom på toa. Kommer ihåg precis hur det var när jag var riktigt sjuk.
    Jag vågade ju inte ens gå till tvättstugan...

lällas,kan du också svulla utan större biverkningar?
    Jag kan äta det mesta utan problem,det är underbart!
    efter sommaren är det vår tur att bli av med våra stomier!
    Det ska verkligen bli intressant att se hur det kommer funka,eller hur?

Lone star state,hur var det på festen?
    Du kanske inte har kommit ur sängen ännu??

Nu måste jag plugga!

Kram på er alla / Nalla

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7