• tomcar1

Tråden om Cystisk Fibros !

mikkis25...det är nog bra att det kanske tar några dagar extra innan ni får besked. Måste ju vara skönt att ha alla prover färdiga, så att man får ett klart besked en gång för alla och jag magsjuka kan drabba cf-patienter lite hårdare än hos friska. Som EsMamma skriver, så är ju tarmen redan belastad och får man då ner bakterier/virus, så blir det värre. Eftersom man tar mediciner som är viktiga, så kan det vara svårare och få behålla dem. Men även maten som är så viktig, kommer också upp eller rinner rakt igenom. Det är som sagt jobbigt för den redan hårt belastade tarmen att repa sig.
    Mvh tomcar1

• tomcar1

anna01....det är väldigt individuellt med magont vid CF. För min egen del, så måste jag ta mina enzymkapslar vid frukost, lunch och middag. Vid mindre mellanmål och vid fika, brukar jag aldrig ta några enzymkapslar. Min mage klarar sig utan då, men hoppar jag över vid frukost, lunch eller middag, då blir det inget roligt ! Får jätteont i magen och får bo på toaletten. Blir lös i magen och på vattenytan i toaletten, så lägger det sig som fettdroppar. Är alltid noga med att ta dessa kapslar, för det är inte värt att få så ont i magen som jag får om jag hoppar över dem. Det finns ett fåtal cf-patienter som inte behöver ta några enzymkapslar alls, men de hör till undantagen.
    Mvh tomcar1

• tomcar1

kathy1...var bor du i vårt avlånga land ? Bara funderar på var din son ska göra testerna ?
    Mvh tomcar1

• tomcar1

Ursäkta min okunskap : ) ,men vad står KSS för ?

• tomcar1

kathy1 ...okej, då vet jag : )
    Mvh tomcar1

• tomcar1

verrron...här är en till som håller mina tummar så hårt jag kan för att din son inte har CF.
    Mvh tomcar1

• tomcar1

verrron...nja, det är inte så bra just nu. Har fått en infektion i luftvägarna (förkylning), så jag hostar både natt och dag just nu. Har börjat en kur med Heracillin-tabletter, så det brukar vända ganska snabbt. Vad gäller magsjuka, så tycker jag att jag får det lika mycket som andra i min omkrets. Är någon anhörig magsjuk, så brukar jag ganska snabbt få det med !

saltsill...det är bara att fråga på. Jag ska försöka svara så gott jag kan på dina frågor. Om du vill kan du ju skicka ett meddelande (om du vill fråga lite mer privat). Det gör du ju som du känner för.

Mvh tomcar1

• tomcar1

saltsill...
    Jag har aldrig känt ilska mot mina föräldrar för att jag har sjukdomen. Jag har heller aldrig märkt av att mina föräldrar mått dåligt av min cf, förrens i vuxen ålder då min CF blev så pass mycket sämre. Jag har bra kontakt med mina föräldrar. Har en frisk äldre bror och en syster som är yngre med CF (medlem här på FL). Syrran och jag har haft stöttning av varandra många gånger och det tror jag har underlättat en hel del. Min mamma har ofta sagt och säger ännu idag lika som du, att om hon kunde så skulle hon ta sjukdomen, så att vi slapp detta. Jag tror att det är viktigt att du alltid finns där för din son, och följer med i hans sjukdom, men ändå att du kan kliva åt sidan sedan när han blir större. Jag tror att det är viktigt att du får hjälp att bearbeta Lokes CF och själva diagnosen. Han kan ju få hjälp när han blir så gammal att han vill det, men även du måste få hjälp att bearbeta detta faktum att han har CF och att det absolut inte är ditt eller pappans fel. Det är en sorg att få ett sjukt barn ! Vet inte riktigt vad mer jag kan skriva. Du får gärna fråga mer om du vill.
    Mvh tomcar1

• tomcar1

vani..så var det för mig. Att få ett par nya lungor blev som natt och dag !
    Mvh tomcar1

• tomcar1

vani..tänk om alla gjorde som ni. Oftast är det väl så att när någon man känner hamnar i situationen, så blir det så pass mer påtagligt. Synd att det ska behöva vara så !
    Mvh tomcar1

Svar på tråden Tråden om Cystisk Fibros !