• tomcar1

Tråden om Cystisk Fibros !

Grattis Emil från mig i Linköping. Skönt att slippa tillbringa fördelsedagen på sjukhus. Det är ingen höjdare !
    Mvh tomcar1

• tomcar1

puzzel25, hoppas att det vänder snart för dina små.
    Mvh tomcar1

• tomcar1

Hej allihop !
    Kikar in lite då och då och skumläser. Känner väl i nuläget att jag som vuxen cf:are inte har så mycket att tillföra, utan att ni föräldrar till cf-barn har mest nytta av varandra just nu. Jag kikar som sagt in och kollar då och då om jag kan hjälpa till genom att svara på frågor utifrån min erfarenhet. Hur går det för er som väntar på besked om erat barn har cf ? När får ni besked ?
    Ta hand om er.
    Mvh tomcar1

• tomcar1

Lillefot76, hoppas Jennifer piggnar till sig snart. Förstår att det är jobbigt. Maktlösheten är väl det kanske som är värst, det vet jag min mamma har sagt många gånger under åren jag bodde hemma och var dålig !
    Tänker på er.
    Mvh tomcar1

• tomcar1

Hej igen ....
    Det var som en cf-sköterska sa till mig häromdagen, blir en cf-patient dålig, så brukar flera "hänga på". Det stämmer ganska bra, även här på tråden. Krya på er allihop !
    Mvh tomcar1

• tomcar1

Hej !
    Jag har opererats flera gånger för polyper och bihålebekymmer och jag snarkar. Vaknar själv av att jag gör det ibland och andra däribland maken, säger att jag snarkar rejält. Det kan mycket väl vara polyper som din lilla har. Bra att ni ska till "Öron" för en koll tycker jag.
    Mvh tomcar1

• tomcar1

puzzel25...ett stort grattis till svaret på cf-testerna. Hoppas att det heller inte visar något på de mer ovanliga generna.
    Många kramar från tomcar1

• tomcar1

Kathy1, såg att du hittat hit nu. Välkommen hit och tveka inte att ställa dina frågor här. Inga frågor är dumma !
    Mvh tomcar1

• tomcar1

mikkis25...när får du beskedet ? Vet du det i nuläget ?
    Håller mina tummar för dig med, att din tjej inte har CF !
    Mvh tomcar1

• tomcar1

Kathy1...vad gäller anlag, så kan man som frisk bära på en typ av mutation (cf-gen), utan att veta om det. Det är först när man och kvinna möts och båda har en cf-gen som barnet riskerar att bli sjukt. I din släkt kan kanske någon har haft cf för många år sedan. Min morfar t.ex hade en lillebror som dog när han bara var några år gammal ( ibörjan på 1900-talet). Förr visste man ju inget om cf, så det blev ofta att barnen dog i oklara diagnoser som kanske var cf. Din man/sambo har en gen från sin sida och du har en gen från din sida. Tillsammans kan detta ge barnet cf. Jag har två olika mutationer, en från min pappa och en annan från min mamma. Svårt att förklara. Om du vill kan du gå in på riksförbundets hemsida och läsa mer: www.rfcf.se

Hälsningar tomcar1

Svar på tråden Tråden om Cystisk Fibros !