• Majspuree

Tråd för oss rökare

Tänkte att jag kunde starta en tråd för oss som röker eller har rökt under graviditeten. Man kan ju inte yttra sig i någon av trådarna här på fl om rökning då man blir anfallen av ett gäng pirajor.
    Självklart vet vi ju att det är fel att röka när man är gravid. Och dom flesta av oss vill INTE röka. Så jag tänkte att här kan man skriva av sig om man haft en jobbig dag, försöker sluta mm

OBS inga viktigpettrar göre sig besvär, vi vet att man inte ska röka!

• Svar på tråden Tråd för oss rökare
  • smulan 75

Hej jag e oxå rökare o gjorde oxå det när jag var gravid kunde helt enkelt inte sluta,rökt i ca 18 år.

• Jossi82

har inte läst det alla skrivit. Men önskar er alla lycka till i era försök att sluta röka. själv snusade jag tills jag fick beskedet att jag var gravid och då slutade jag på en vecka. la av helt direkt... snusade i flera år, men hade hållt upp sedan jag var grav. med mitt första barn, men fick ett återfall för ett år sedan och fick sluta igen. Tyngst är då man umgås med folk som röker/snusar och man försöker sluta... hälften avdem jag jobbar med snusar, så det var inte så lätt... men jag hade tack och lov kraftigt illamående och det hjälpte att jag bara kräktes av allt vad nikotin hette. =)

• tipadora

Hej på er alla!
    Va skönt att hitta denna tråden, trodde jag var ensam här inne om att vara gravid, och inte kunna stå emot cigg-suget ibland!
    Sen jag plussade har jag dragit ner min rökning rejält, från ca 1 paket om dagen, till ca 3 cigg... Men om sanningen ska fram, det är skitjobbigt!! (Även för min sambo, både abstinensen och hormonerna på en gång, han har det inte lätt nu!)
    En riktigt dum fråga nu:
    Vad i rökningen är det som är så farligt för bebisen? Nikotinet, eller just själva rökningen? Funderar nämligen på att prova plåster, men om det är själva nikotinet som är skadligt, är det ju ingen vinst i det...
    Man känner sig så rutten som inte klarar detta, och så finns den ständiga oron för missfall där! Jag vet att om något skulle gå galet nu, skulle jag klandra mig själv pga cigaretterna...

• ida ted

har äntligen slutat röka!!!!!!! jag har rökt genom 2 graviditeter och fått 2 fantastiska barn. den stora blir 5 år snart och den lille blir 3 år. anledningen till att jag slutade var inte planerat, utan så här var det: min stora tös hade hört på dagis att man kan dö av att röka, när jag sen skulle gå ut och röka får tösen fullständigt panik och skriker och bönar att jag inte skall göra det för hon inte vill att jag " blir en stjärna i himlen" mitt hjärta fullständigt brast och jag lovade henne att aldrig röka mer! har nu varit rökfri i 23 dagar!!! min man blev så glad att han beställde en resa som morot till mig och min syster som han gärna jobbar extra för. (gullig han) så tyvärr var inte min motivation tillräcklig under graviditeterna men min tös skall inte ha ångest för att jag röker!!! LYCKA TILL ALLIHOP!!!!!!!

• NALLEB

Känner igen det där med vad barnen hört på dagis/skola. Min son sa till mej, Mamma jag vill att du röker för då får du dimma i ditt hjärta å det är inte bra.

Ojojoj...så dåligt samvete man får då att man röker.

• NALLEB

Vart lite fel....han ville ju självklart att jag INTE skulle röka. Glömde visst skriva ordet INTE!!!

• Mumin75

Jag är också rökare sedan ca 15 år tillbaks. Under min förra graviditet när jag väntade mina tvillingar rökte jag inte, då lyckades jag faktiskt sluta innan jag blev gravid... men sen var jag dum nog att började igen när tjejerna var runt året...
    Nu verkar det vara omöjligt att sluta... mår skit så fort jag inte får i mig mitt nikotin. Har försökt sluta flera gånger under graviditeten men det har alltid resulterat i att jag blivit ett psykfall och bara suttit och gråtit hela tiden. Även sambon försökte hjälpa mig genom att sluta han också men då blev vi två psykfall istället som satt i soffan och höllt på att deppa ihjäl oss. Alla tjatar på mig att sluta hela tiden och jag har förklarat för dom att det blir bara värre då, finns inget som är så påfrestande som folk som tjatar och det gör det ännu svårare att sluta, att folk inte fattar det. Nu har jag 1 vecka kvar till bf och jag har gett upp hoppet om att klara sluta.
    Min BM sa till mig att i vissa fall är det bättre att fortsätta röka för barnet kan må väldigt dåligt av stressen som blir när man slutar... Jag röker ca 10 cigg om dagen och har gått ner till mycket svagare cigg än jag rökte innan... Och som flera skriver här... Jag får dåligt samvete varje cigg jag tar och tänker på min stackars bebis men det går bara INTE att sluta, hur mycket jag än vill

Förr blev jag alltid förbannad när jag såg gravida kvinnor röka och jag var en av dom som sa: Är man gravid så kan man fan sluta, skulle aldrig kunna röka med en bebis i magen och jag hatade att se dessa rökande gravida kvinnor. Men det var innan jag hamnade i den situationen själv, nu vet jag hur svårt det är och är tyvärr själv en av dessa som inte kan sluta. Det är väldigt lätt att snacka och klanka ner på andra när man inte själv vet hur det är!

Tipadora:
    Plåster ska man inte använda, har hört att detta är mycket farligt för bebisen eftersom nikotinet går in i kroppen konstant hela tiden...

• kimmye

Hej! Oj vad många som hittat hit
    Får läsa i em. Ha en bra dag alla!

• Majspuree

Jag sa oxå alltid att när jag blir gravid

• lovely lily

Jag röker inte idag, men har gjort.
    Jag vill bara skriva några rader i er tråd...
    För bara några år sedan (när jag var bebis och barn) så rökte och festade många gravida kvinnor på precis som tidigare, och sååå många skadade barn föddes faktiskr inte. Min mamma drack starksprit nästan varje helg och storrökte (hon skäms som fasen idag men då var det inte konstigt) och jag kom visserligen tidigare och fick visserligen en kronisk tarmsjukdom(som inte beror på det förmodligen) men ingen av mina tre syskon föddes varken för tidigt eller blev skadade.
    Så det jag egentligen vill säga med det här inlägget är att det finns risker med rökning och alkohol under graviditeten som alla vet, MEN jag tror det är värre om man går och känner en konstant ångest för att man tog den där ciggen fast man inte ska etc.
    Så fortsätt göra det ni mår bra av i måttliga mängder så mår nog er lilla bebbe bra oxå. :) Lycka till m allt!!!

Svar på tråden Tråd för oss rökare