• Majspuree

Tråd för oss rökare

Tänkte att jag kunde starta en tråd för oss som röker eller har rökt under graviditeten. Man kan ju inte yttra sig i någon av trådarna här på fl om rökning då man blir anfallen av ett gäng pirajor.
    Självklart vet vi ju att det är fel att röka när man är gravid. Och dom flesta av oss vill INTE röka. Så jag tänkte att här kan man skriva av sig om man haft en jobbig dag, försöker sluta mm

OBS inga viktigpettrar göre sig besvär, vi vet att man inte ska röka!

• Svar på tråden Tråd för oss rökare
  • Cinderellla

Röd marlboro...

(¯`°?.¸ ღStolt mamma till Tova 051021 & plutt i magenღ ¸.?°´¯)
  • Yota

Jag slutade röka och snusa när jag blev gravid.

Fick sådan ångest när jag blev sugen på det ena eller andra så jag har inte "fuskat" alls (v.10)och skulle aldrig kunna tänka mig att göra det när jag är gravid eller ammar.

Men däremot planerar jag att börja röka igen efter grav och amning! *heh* helt sjukt vilket grepp ciggen har egentligen.

Jag rackar inte på er för jag vet hur det är själv!

Kanske därför det är så lätt, man längtar inte just nu men man längtar tills efter allt är över när man skall "börja igen".

ngn mer som får kraftig ångest?

• Majspuree

Yota: Beundrar dig som klarat av att sluta. Själv tycker jag det är piss svårt rent ut sagt. Mår skit dåligt när jag inte röker. Ja visst är det sjukt att man kan vara så beroende av något som inte är bra.

• vilmutt

Finns det något beroendeframkallande som är bra???
    Jag röker prince golden.

• Mysan31

En till rökare här.... Väntar mitt fjärde barn nu. Rökte inte med 2 första men nu....Fy mig!!!

• Brodsmulan
    NalleB/trötter.. jag har fått rådet åt andra hållet. Man ska varken minska i syrka eller försöka lura sig själv med bara ett par bloss, oftast går man då ut och röker oftare just för att få i sig den mängd kroppen kräver.

Jag håller med lolo, boken äntligen icke-rökare, finns faktiskt i kvinnovariant nu.. fungerar bra. Jag kom så långt att jag minskade ner till 2-3/dag för att lyckas med ett uppehåll på 5dgr i v15, där föll jag för missbrukarens idiotiska dialog med sig själv.. jag har ju kontroll, bara ett par bloss, jag kommer inte röka mer mm.. *suck* hur dum är man egentligen och där gick jag in i väggen eftersom jag kände mig såå misslyckad, har nu lyckats ta upp motivationen och det är snart dags för nytt datum och att läsa ut boken helt.
    Såg att flera skrivit att man skulle sluta lättare på tvåan.. nope, hjälpte inte mig iallafall.. itne heller tjatet från bm på första, gud hade ångest bara att gå dit. Hemskt egentligen när de besöken ska vara trevliga.. å ångest.. leder till att man röker mer.
    Att ha en förstående bm, som faktiskt bara ser det positiva man gör, det hjälper, på nr 2 & 3 så hade jag det, rökte allt från 2-3 på en dag till 2-3 dagars uppehåll, skitbra tyckte hon. Att dessutom sätta som mål.. sluta.. är dumt, bättre med.. uppehåll.. ett uppehåll är inte definitivt och då har man inte "gjort slut" med sin bästa vän.. nikotinet hjärnan hos en missbrukare är inte normal, det måste man komma ihåg, drogen styr våra liv. Har man pengar till cigg, letar man i fickorna efter cigg, kollar man efter platser man får röka på/kan stanan på vid resa mm. Normalt beteende.. not..

Just nu har jag haft en down period ett tag, just nu i v26, men viktigaste är itne att sluta, viktiga är att man ser det positiva i varje cigg man inte rökte och att man ahft mindre uppehåll.. många bäckar små.. till slut finns hela motivationen och styrkan. Jag hoppas och vill bli fri, har rökt sen jag va 8-9år, vill varken va en missbrukande slav eller bli en trött/sjuk mamma.. jag vill leva, se barnbarn växa upp och vara min egen härskare.. och en dag, så ska jag va fri, hoppet är det sista som överger oss!!
    Carpe diem.. man vet aldrig vad morgondagen innebär..
  • numbernine

Hej
    Själv slutade jag röka under graviditeten m mitt förra barn pga illamående. Det lev nån enstaka gång. Började lite grann igen när han var född. Nu är jag rökfri.
    Min BM sa iallafall till mig att om man har riktiga problem att sluta röka bör man dra ner så mkt man kan men inte sluta helt för den stress man utsätter kroppen för är nästan mer skadligt för barnet.
    Är man van att röka starkare cigg kan det vara en risk att gå ner till Ultra el likn för att man drar automatiskt djupare bloss och kanske röker mer!

• kimmye
    Majspuree skrev 2007-01-27 11:22:13 följande:
    Vad för märke röka ni? Jag röker right ultra, är ju relativt svaga. Finns väl bara blend ultima som är svagare?

Jag röker blend nr:4. Som att suga på ett sugrör i jämnförelse med vad jag röker vanligt vis (Malboro).

Brodsmulan: Ja man får se det positiva i varje cigg man inte röker.

Försöker att belöna mig sjäv med någonting varje gång jag kan motstå. (Även om det bara så är en belönande tanke. )

• Cad 1955

Heja tjejer!
    Vet precis vilket hel**te ni genomlider.
    Den grav slutade jag direkt men det var enbart pga att jag spydde x antal gånger per dag de första 13-14 veckorna.
    Men om sambon röker eller om man tar en kopp kaffe så åååå vad sugen jag blir.
    Får se hur länge det klarar sig denna gång ;)
    Mvh Cad

Svar på tråden Tråd för oss rökare