• Majspuree

Tråd för oss rökare

Tänkte att jag kunde starta en tråd för oss som röker eller har rökt under graviditeten. Man kan ju inte yttra sig i någon av trådarna här på fl om rökning då man blir anfallen av ett gäng pirajor.
    Självklart vet vi ju att det är fel att röka när man är gravid. Och dom flesta av oss vill INTE röka. Så jag tänkte att här kan man skriva av sig om man haft en jobbig dag, försöker sluta mm

OBS inga viktigpettrar göre sig besvär, vi vet att man inte ska röka!

• Svar på tråden Tråd för oss rökare
  • Ocean WoW

Mumin 75, jag var precis som du. Har klankat ner på gravida som rökt och sagt att jag minsan ALDRIG skulle röka själv. Pfft... vilket skämt! Sen stod man där...

Jag hade väl tur i oturen som blev väldgit illamående i början av graviditeten och då slutade jag av mig själv utan ansträngning. Hade jag inte mått så dåligt hade jag nog inte klarat av att sluta (åtminsone inte utan plåster eller liknande).

Men kan helt ärligt erkänna att jag är världens hemskaste människa som rökt ett par tre gånger sedan dess då det har varit det enda "laxermedel" som fungerat då jag hade problem med förstoppning (orsak bla på grund av att jag slutat röka och nu snackar vi om ambulansfärd till akuten för att jag fick tarmvred). När man blev imun mot alla laxermedel som fanns så var det bara att plocka fram en cigg, en stark kaffe... så kunde man glatt skutta iväg till toa sen.

Vill bara ge er mitt mentala stöd och säga att det finns faktiskt folk som förstår er situation. Lyssna på er själva och "snällisar" och skit i de där surf*ttorna som ska peka finger.

Kram!

• Majspuree

Ja tänk på alla spanjor, italiena mm -bebisar. Där är det ju nästan ett måste att dricka vin mm varje dag. Och vad jag hört lider inga bebisar där av det

• kimmye

Min BM sa så här till mig: Om du ska sluta så ska du göra det för din skull inte för min. För det går inte. Genom att hon inte sätter någon press på mig så kan jag röka mycket mindre plus svaga cigg.

Tvärtom var det när jag väntade Kim, BM tjatade på mig hela tiden. Då rökte jag mera och starkare cigg.

Varje gång jag tar en cigg så mår jag dåligt när jag tänker på vad jag faktiskt gör.

Men tanken på att sluta helt gör mig så stressad så jag tar en till.

Konstigt hur man fungerar i gentligen.Fundersam
    Snacka om att det är ett gift...!!!
    Pricis som Mumin 75 så grät jag hela tiden när jag försökte sluta när jag väntade Kim.
    Tillslut åkte min man och handlade cigaretter åt mig. Han orkade inte längre.

Värkligen heder till dem som lyckats sluta,gravid eller ej!

Tänk om man bara kunde stänga av sitt bigär...slippa att vara en slav under nikotinet

En del ser ner på en som en andra klassens medborgare.Är det så är vi mindre värda?? Är vi sämre föreldrar?? Har vi dåliga karaktärer??
    Nej!!! Vi är fasst i ett J*la gift.

Bla, bla, bla... 

trött på människor som vill pressa en till att sluta. Fattar dom inte att dom gör det hela mycket värre?? Länktan och bigäret blir ännu större.

• malin808

Ja det var bra sagt Kims mamma.
    Blir ju inte lättare för att "alla" ska tjata o gnälla på en bara för att man är gravid o dessutom rökare. Man mår dåligt redan som det är. Men det där med att sluta är ju lättare sagt än gjort.

• LiJo

Här ett inlägg från en icke-rökare! Jag tror att många icke-rökare, jag själv inkluderad, inte riktigt förstår hur starkt nikotinbegäret egentligen är. Jag ska erkänna att jag också blivit upprörd och tyckt för mig själv att "hur svårt kan det vara att sluta" när jag sett gravida kvinnor stå och röka.

Efter att ha följt den här tråden förstår jag att det verkligen är ett helvete för många, både psykiskt och fysiskt, att sluta. Det verkar inte klokt egentligen att ett så starkt gift får säljas fritt....snacka om att det är beroendeframkallande!

Hur som helst - lycka till allesammas med era föresatser!

• Indiska

Jag tycker att ni är super modiga som vågar stå för det! JAg rökte med min första och var dum nog att erkänna det i en sån där "Varför kan inte folk sluta röka" trådar!Skrikandes

Visst det är inte bra, men ni är modiga!

Stor kram!

Bebis nummer 2 en liten flicka på väg till oss i mars.....
  • Cinderellla

Skönt att det finns andra!

Rökte innan jag fick + o slutade i v 12 pga illamåendet. Kunde inte ens känna lukten. Jättebra tyckte jag, lättare att sluta på det sättet liksom.

För 2 v sen dog min morfar och jag lider av panikångest. Klappade ihop och kunde inte motstå en cigg. Tyvärr fortsatte det. Men nu ska jag försöka att sluta på måndag. Begravningen har vart o så och jag hoppas att jag lyckas. jag vill men jag är inte så stark.

Så vi får se. Kikar in här då o då...

Lycka till ni andra Men går det inte så går det inte.

Skönt att lätta mitt hjärta var som en stor tung sten föll....

(¯`°?.¸ ღStolt mamma till Tova 051021 & plutt i magenღ ¸.?°´¯)
  • Cinderellla

Glömde skriva att jag ä i v 30 så jag hade ju hållt upp ett bra tag. Men för att slippa må riktigt psykiskt dåligt så blev det som det blev..

(¯`°?.¸ ღStolt mamma till Tova 051021 & plutt i magenღ ¸.?°´¯)
  • Majspuree

Vad för märke röka ni? Jag röker right ultra, är ju relativt svaga. Finns väl bara blend ultima som är svagare?

Svar på tråden Tråd för oss rökare