Tråd för oss rökare
Jag är också rökare sedan ca 15 år tillbaks. Under min förra graviditet när jag väntade mina tvillingar rökte jag inte, då lyckades jag faktiskt sluta innan jag blev gravid... men sen var jag dum nog att började igen när tjejerna var runt året...
Nu verkar det vara omöjligt att sluta... mår skit så fort jag inte får i mig mitt nikotin. Har försökt sluta flera gånger under graviditeten men det har alltid resulterat i att jag blivit ett psykfall och bara suttit och gråtit hela tiden. Även sambon försökte hjälpa mig genom att sluta han också men då blev vi två psykfall istället som satt i soffan och höllt på att deppa ihjäl oss. Alla tjatar på mig att sluta hela tiden och jag har förklarat för dom att det blir bara värre då, finns inget som är så påfrestande som folk som tjatar och det gör det ännu svårare att sluta, att folk inte fattar det. Nu har jag 1 vecka kvar till bf och jag har gett upp hoppet om att klara sluta.
Min BM sa till mig att i vissa fall är det bättre att fortsätta röka för barnet kan må väldigt dåligt av stressen som blir när man slutar... Jag röker ca 10 cigg om dagen och har gått ner till mycket svagare cigg än jag rökte innan... Och som flera skriver här... Jag får dåligt samvete varje cigg jag tar och tänker på min stackars bebis men det går bara INTE att sluta, hur mycket jag än vill
Förr blev jag alltid förbannad när jag såg gravida kvinnor röka och jag var en av dom som sa: Är man gravid så kan man fan sluta, skulle aldrig kunna röka med en bebis i magen och jag hatade att se dessa rökande gravida kvinnor. Men det var innan jag hamnade i den situationen själv, nu vet jag hur svårt det är och är tyvärr själv en av dessa som inte kan sluta. Det är väldigt lätt att snacka och klanka ner på andra när man inte själv vet hur det är!
Tipadora:
Plåster ska man inte använda, har hört att detta är mycket farligt för bebisen eftersom nikotinet går in i kroppen konstant hela tiden...