• liston

Stress KAN påverka att man inte blir gravid!

Jag har alltid varit en av dom som har suckat eller blivit lätt förbannad när ngn i min omgivning har sagt att "du är nog stressad- ta det lugnt så blir du snart gravid". Efter misslyckade inseminationer och ett ivf-försök blev vi så spontant gravida i juni i år- i väntan på att sätta in ett frysägg. Jag träffade en läkare som sa "ja- så brukar det ju vara- så fort stressen avtar så kan kroppen bli gravid" Jag var inte sen med att säga "Jag tror faktiskt inte på det där". Han berättade då att relativ ny forskning visar att för höga värden av stresshormonet prolaktin kan göra att kroppen inte kan bli gravid. Det finns tydligen tabletter som man kan ta för att få ner dessa värden. Intressant var också att prolaktin är det hormon som sedan gör så att "mjölken rinner till" när det är dags för amning.
    Jag säger ABSOLUT inte att stress är en vanlig anledning till att man inte blir gravid men när jag tänker tillbaka på min historia- första barnet blir till på 1:a försöket (helt utan stress) Försök med barn nr 2: första försöket gravid men missfall, gravid på 3:e försöket- missfall (inte mkt stress) SEDAN: en hög grad av stress dels över att inte lyckats bli gravid och för att få missfall igen månad efter månad som blir till år. Förhoppningen inför att frysförsöket ska lyckas gör mig helt lugn inombords o vi räknar inte ens dagar...och då blir vi gravida.

Jag vet dock att det är många här som tänker att ni har gjort alla försök i världen men ändå inte lyckats. Till er vill jag bara säga- ge inte upp! Men kanske kan detta inlägg hjälpa ngn.
    Lycka till!

• Svar på tråden Stress KAN påverka att man inte blir gravid!
  • Peki

Centurion: Ja det finns ju mycket de inte har upptäckt ännu. Ett område de nu börjat forska mycket på är ju livmoderslemhinnans beskaffenhet och vad som gör att ett embryo fäster. Det senaste jag läste var att det är något protein som behövdes som kanske inte alla har.

Dessutom märker man ju vid IVF att vissa ägg och spermier tillsmmans inte ger några befruktade embryon. Det märks ju inte förrän då.

• Habaladabala

Måste bara få säga:
    Eftersom min "stress" inte har påverkat min menscykel på något sätt... Jag har ÄL och helt regelbunden mens kan det omöjligt vara det som gör att jag inte blir gravid..

Den typ av negativ stress som pågår under lång tid och som rubbar kroppen med utebliven mens och dylikt kan självklart påverka chansen att bli gravid pga att cykeln blivit rubbad!
    Men så länge cykeln är som den ska har inte stress nån påverkan.

Att det är ett hett ämne för oss som får höra: Slappna-av-så-blir-du-gravid-kommentarer är väl inte så konstigt??
    Känns lite som: Du får skylla dej själv om du inte slutar tänka på det..

Dessutom är det ju inte sant att sån typ av stress påverkar men ändå är det tydligen okej att tycka det..

Öhh är det okej oxå att säga: Om du äter frukt varje dag blir du inte gravid.. Sluta ät frukt.
    jag har inga bevis för det men jag TYCKER att det påverkar så man blir barnlös???

Jag vill gärna se bevis för att stress som inte påverkar min menscykel ändå gör mej barnlös!!

• Centurion

Peki: Precis.. Kombinationen av man-kvinna kan vara dålig.. Det är så mycket som ska klaffa så för mig är stress en obefintlig faktor i det hela..

• Cahela

Det är ett hett ämne det här men jag måste bara säga till alla oss ofrivilligt barnlösa att jag tycker att vi är jätte duktiga som kämpar på i det här!

Ta åt er mitt beröm och tänk på det när omgivningen kommer med klumpiga kommentarer som bara sårar!

• Peki

Tjejjjen: Fast det finns faktiskt de som på fullt allvar säger att man inte ska äta ananas när man vill bli gravid, för det påverkar fertiliteten negativt .

Centurion: Ja just det där med att inget ägg blir befruktat är ju också ett exempel på att forskningen går framåt. Förr ansåg man att det var äggens skal som det var fel på. Sedan för något år sedan publicerade en japansk forskargrupp en studie som visade att spermierna måste ha ett speciellt protein för att kunna tränga in i ägget, och det visar sig att vissa män saknar det. Så det fanns mer än man trodde där också först.

• Maline

Frökenfru du skrev:
    " Sen har jag aldrig påstått att man har vetenskapliga bevis ang stress jag skrev ju motsattsen ?"

OK då miss förstod jag dig, förlåt.

"Hjälp mig här fattar inte Stress som srtess eller ????"
    Ja och nej, stress i vardagen ger skjutsar av stresshormon t.ex. adrenalin så att vi bler mer alerta, vakna och redo att hantera hindren. Det är normalt och påverkar inte ÄL i fysiologiska studier, eller kvinnors fertilitet i sk epidemiologiska studier (som bygger på statistik). Extrem stress, fysisk (svält, sjukdom etc) eller psykisk (svår sorg, traumatiska upplevelser osv) kan påverka den hormonella balansen i kroppen så att ägglossningen försvinner, det är känt.

• Cahela

ja jag läste en tjej som skrev att man inte ska äta ananas för det stöter ut ett eventuellt foster...
    hon hävdar (vilket kan vara sant) att man i vissa länder i Afrika använder ananas som preventivmedel...
    jag ställer mig dock frågan hur många oönskade graviditeter de får om de tar ananas i preventivsyfte,,,

• Maline

cah,

När jag pluggade etnobotanik berättade en lärare om kvinnorna ien speciell indianstam i sydamerika som använde en yuccapalm-liknande växt som preventivmedel. Forskarna var eld och lågor (de såg ett nytt hormonfritt preventivmedel framför sig) och frågade hur kvinnorna gick tillväga "Jo, sa en av kvinnorna, jag har en rejäl påk brevid sängen och när karln vill slår jag honom i huvudet med den"-Knappast ett blivande storsäljande P-medel.

Skröna eller inte, lite kul är den..

Svar på tråden Stress KAN påverka att man inte blir gravid!