• liston

Stress KAN påverka att man inte blir gravid!

Jag har alltid varit en av dom som har suckat eller blivit lätt förbannad när ngn i min omgivning har sagt att "du är nog stressad- ta det lugnt så blir du snart gravid". Efter misslyckade inseminationer och ett ivf-försök blev vi så spontant gravida i juni i år- i väntan på att sätta in ett frysägg. Jag träffade en läkare som sa "ja- så brukar det ju vara- så fort stressen avtar så kan kroppen bli gravid" Jag var inte sen med att säga "Jag tror faktiskt inte på det där". Han berättade då att relativ ny forskning visar att för höga värden av stresshormonet prolaktin kan göra att kroppen inte kan bli gravid. Det finns tydligen tabletter som man kan ta för att få ner dessa värden. Intressant var också att prolaktin är det hormon som sedan gör så att "mjölken rinner till" när det är dags för amning.
    Jag säger ABSOLUT inte att stress är en vanlig anledning till att man inte blir gravid men när jag tänker tillbaka på min historia- första barnet blir till på 1:a försöket (helt utan stress) Försök med barn nr 2: första försöket gravid men missfall, gravid på 3:e försöket- missfall (inte mkt stress) SEDAN: en hög grad av stress dels över att inte lyckats bli gravid och för att få missfall igen månad efter månad som blir till år. Förhoppningen inför att frysförsöket ska lyckas gör mig helt lugn inombords o vi räknar inte ens dagar...och då blir vi gravida.

Jag vet dock att det är många här som tänker att ni har gjort alla försök i världen men ändå inte lyckats. Till er vill jag bara säga- ge inte upp! Men kanske kan detta inlägg hjälpa ngn.
    Lycka till!

• Svar på tråden Stress KAN påverka att man inte blir gravid!
  • Peki

Undrar hur nativiteten i Caribien ser ut *fniss*

Men visst lite mer allvarligt, det är klart att det finns mycket ämnen i det vi äter som påverkar kroppen både negativt och positivt. T ex omega-3 och att vissa saker skyddar mer mot cancer (det finns bl a något i kokta tomater som är bra mot någon specifik cancerform men jag minns tyvätt inte vilket nu). Mycket av de mediciner vi ha ridag är hämtade från naturen.

Men att ett visst ämne i något som är ett vanligt livsmedel stoppar en hel process i kroppen är nog inte alltför vanligt

• Kusin Knase

Läs om fertilitet och stress på www.fertilitet.se/stress.html!

Mycket, mycket, mycket intressant.

Vi är barnlösa pga att min man har för höga nivåer av stresshormoner i kroppen. Vi ska försöka göra något åt det med yoga nu i höst, blev rekommenderade det.

• Bispan

Kusin Knase: Jag har sett den där sidan tidigare men har inte kommit underfund med eller har förstått vilka som står bakom den. Vet du? Är det medicinskt utbildad personal eller är det typ homeopater och kiropraktorer i en blandning där på kliniken?

Det är ju så att vem som helst kan sätta ihop lite information på en snygg sida på internet och det säger absolut ingenting om det är seriöst eller ej.

• Kusin Knase

Bispan: Jag vet inte mer än vad det står på sidan, bara att han som står bakom är "naturläkare" men jag är ganska påläst inom alternativmedicin själv och tycker att det står väldigt mycket klokt och bra. Men visst ska man vara kritisk!

• Bispan

Kusin Knase: Jag tycker som du att det står mkt klokt och bra på den sidan även om jag inte håller med om en del saker. Jag är dock ganska skeptisk av mig och är helt ovillig att låta mig luras av en snyggt utformad websida. Jag tycker att kontaktinformationen är lite sådär eftersom man bara blir hänvisad till ett namn och det står inte något om vilken titel/yrke personen har. (Jag har inte lusläst sidan.) I prisinformationen står det sedan att ett besök kostar 600 spänn, hos VEM som kan VAD undrar då jag naturligtvis.

Tänker på kvinnan som framträdde i (tror jag) Aftonbladet idag och berättar att hon beställde bantningsplåster att sätta under fötterna. De där som ska draa ur fettet ur kroppen genom fötterna. Blä för sådant...

• Kusin Knase

Bispan: Håller absolut med om att infon ang själv kliniken kunde ha varit mycket bättre. De kanske föredrar att man ringer dem eller så, men visst skulle det vara bra att kunna läsa sig till vilka de är och vad de gör, absolut!

• Fjällsippa

Stress påverkar mer än man tror och absolut chansen att bli gravid. Det påverkar chansen att bli gravid hos kvinnan och påverkar mannens små gubbars hastighet. 

• Julifru

Jag litar på läkare inte vad *andra tror eller säger sig veta*
    Jag har gått hos många läkare 2 av dom har vart med sen det första ivf:et som gjordes och det påverkar INTE om man är stressad , kan lova att då hade ingen blivet gravid via ivf .
    Jag skulle lika gärna lägga ner det då jag har gjort 6 insättningar med 4 celliga ägg varje gång och inte gravid än och självklart är jag streaasd men att det inte fästar är av andra orsaker !

• Jenny S
    Fjällsippa skrev 2006-08-16 21:36:44 följande:
    Stress påverkar mer än man tror och absolut chansen att bli gravid. Det påverkar chansen att bli gravid hos kvinnan och påverkar mannens små gubbars hastighet. 
    Vilken forskning stödjer påståendet om mannens spermier??? *nyfiken*
    Why try to fit in when you were born to stand out?
  • vadskajaghetadå

ja det tror jag absolut, stressen gjorde så att min mens blev 2 veckor sen...men månaden efter stressade jag som f*n och blev gravid, jag testade upp 12 älstickor och 12 gravstickor innan BIM ha ha ha ha

Svar på tråden Stress KAN påverka att man inte blir gravid!