• liston

Stress KAN påverka att man inte blir gravid!

Jag har alltid varit en av dom som har suckat eller blivit lätt förbannad när ngn i min omgivning har sagt att "du är nog stressad- ta det lugnt så blir du snart gravid". Efter misslyckade inseminationer och ett ivf-försök blev vi så spontant gravida i juni i år- i väntan på att sätta in ett frysägg. Jag träffade en läkare som sa "ja- så brukar det ju vara- så fort stressen avtar så kan kroppen bli gravid" Jag var inte sen med att säga "Jag tror faktiskt inte på det där". Han berättade då att relativ ny forskning visar att för höga värden av stresshormonet prolaktin kan göra att kroppen inte kan bli gravid. Det finns tydligen tabletter som man kan ta för att få ner dessa värden. Intressant var också att prolaktin är det hormon som sedan gör så att "mjölken rinner till" när det är dags för amning.
    Jag säger ABSOLUT inte att stress är en vanlig anledning till att man inte blir gravid men när jag tänker tillbaka på min historia- första barnet blir till på 1:a försöket (helt utan stress) Försök med barn nr 2: första försöket gravid men missfall, gravid på 3:e försöket- missfall (inte mkt stress) SEDAN: en hög grad av stress dels över att inte lyckats bli gravid och för att få missfall igen månad efter månad som blir till år. Förhoppningen inför att frysförsöket ska lyckas gör mig helt lugn inombords o vi räknar inte ens dagar...och då blir vi gravida.

Jag vet dock att det är många här som tänker att ni har gjort alla försök i världen men ändå inte lyckats. Till er vill jag bara säga- ge inte upp! Men kanske kan detta inlägg hjälpa ngn.
    Lycka till!

• Svar på tråden Stress KAN påverka att man inte blir gravid!
  • Bispan

Pess: Du arbetar alltså inom området gynekologi men tar inte hänsyn till den forskning som säger att stress inte påverkar. (Bortser nu från fysiska orsaker, prolaktin osv osv.)

Arbetar du med gynekologi och tror att din (och många andras sanning) är riktig för att den kommer att visa sig vara riktig imorgon?

Är fallet så blir jag riktigt orolig!!!!

• Pess

Bispan, då får du väl vara orolig då....Jag är öppen för mer forskning inom området...om det kan komma fram fler studier som pekar på det ena eller andra och som kan hjälpa mig och andra barnlösa, blir jag varmt tacksam.

Tänk om forskarna helt skulle sluta titta på detta eventuella samband....Vill du det Bispan? Eller vill även du att det forskas vidare?

• Bispan

Pess: Ärligt talat är jag helt ointresserad av just detta sk samband. Jag föredrar att man HELT slutar att forska i just detta sk samband eftersom det inte ger några resultat som kan hjälpa barnlösa.

Jag vill att man istället lägger ner just de resurserna på att söka de verkliga förklaringar "oförklarlig" barnlöshet kan ha. Alltså de fysiska orsaker vi ännu inte känner till.

• miu miu

Ellet:

Varför skulle jag försöka såra dig med mitt inlägg? Om du läser det lite tydligare så ser du att det är citerat dvs. det är inte mina ord. + att jag tycker att det är ganska bra skrivet eftersom det är så våran kropp fungerar enligt forskare. Självklart är det individuellt som allt annat här i livet.

Och jag personligen tror inte på att man ska slappna av för att bli gravid, för jag var helt besatt och kunde inte tänka på något annat och jag blev gravid ändå. MEN efterom det finns väldigt många som tror och INTE tror på det så tyckte jag att alla aspekter är välkomna.

Så jag blev faktiskt lite sårad av dina elaka antydningar, så du borde nog tänka lite längre än näsan räcker innan du anklagar folk.

• Pess

Så OM det skulle komma en studie som visar ett starkt samband, så vill du inte veta det? 

Det skulle jag

Jag hävdar inte att stress orsakar barnlöshet, men jag varken vill eller kan hävda motsaten heller. Jag önskar och välkomnar all forskning inom området.

• Bispan

Pess: Tror du man fortsätter och fortsätter och fortsätter att undersöka samma sak om och om och om igen när man redan har förstått att svaret inte kommer att bli ***? Låter MKT märkligt om forskningsanslag fortsätter att betalas ut till sådana projekt.

Jag välkomnar ALL forskning som söker efter de sanna fysiska svaren på oförklarlig barnlöshet!

• Bispan

miu miu: Maline har skrivit ett väldigt bra svar på ditt kopierade inlägg ang hormonstyrning.

• Bispan

Pess: Det tror och hoppas inte jag eftersom det vore ett oförlåtligt slöseri med de resurser som finns.

• Bispan

miu miu: Malines svar finns på sidan 1.

Svar på tråden Stress KAN påverka att man inte blir gravid!