• liston

Stress KAN påverka att man inte blir gravid!

Jag har alltid varit en av dom som har suckat eller blivit lätt förbannad när ngn i min omgivning har sagt att "du är nog stressad- ta det lugnt så blir du snart gravid". Efter misslyckade inseminationer och ett ivf-försök blev vi så spontant gravida i juni i år- i väntan på att sätta in ett frysägg. Jag träffade en läkare som sa "ja- så brukar det ju vara- så fort stressen avtar så kan kroppen bli gravid" Jag var inte sen med att säga "Jag tror faktiskt inte på det där". Han berättade då att relativ ny forskning visar att för höga värden av stresshormonet prolaktin kan göra att kroppen inte kan bli gravid. Det finns tydligen tabletter som man kan ta för att få ner dessa värden. Intressant var också att prolaktin är det hormon som sedan gör så att "mjölken rinner till" när det är dags för amning.
    Jag säger ABSOLUT inte att stress är en vanlig anledning till att man inte blir gravid men när jag tänker tillbaka på min historia- första barnet blir till på 1:a försöket (helt utan stress) Försök med barn nr 2: första försöket gravid men missfall, gravid på 3:e försöket- missfall (inte mkt stress) SEDAN: en hög grad av stress dels över att inte lyckats bli gravid och för att få missfall igen månad efter månad som blir till år. Förhoppningen inför att frysförsöket ska lyckas gör mig helt lugn inombords o vi räknar inte ens dagar...och då blir vi gravida.

Jag vet dock att det är många här som tänker att ni har gjort alla försök i världen men ändå inte lyckats. Till er vill jag bara säga- ge inte upp! Men kanske kan detta inlägg hjälpa ngn.
    Lycka till!

• Svar på tråden Stress KAN påverka att man inte blir gravid!
  • vadskajaghetadå

då blev jag gravid...

• Julifru

Sannispannisen: Lite trött och trög här
    Men du menar att du blev gravid fast du va stressad va?
    Inte att man inte blir gravid för man är stressad ..?
    Oj vad det blev konstigt *skrattar *

• vadskajaghetadå

gravid fastän man stressar

• Fjällsippa

Alla reagerar vi olika på stress och har olika stressnivåer. En del tål det bättre än andra. Och man är ju ändå två som ska göra barn. Kanske är den ena mer (eller mindre) stressad än den andra. Jag menar inte att alla som har svårt att få barn har orsaken stress, menar bara att det är vetenskapligt bevisat att stress orsakar problem i bäbisverkstan.

Jenny S skrev 2006-08-16 22:00:42 följande:
    Fjällsippa skrev 2006-08-16 21:36:44 följande: Stress påverkar mer än man tror och absolut chansen att bli gravid. Det påverkar chansen att bli gravid hos kvinnan och påverkar mannens små gubbars hastighet.  Vilken forskning stödjer påståendet om mannens spermier??? *nyfiken*Why try to fit in when you were born to stand out?
    Jag har läst det i en (tysk) vetenskaplig tidskrift (GEO, som är ganska seriös och inte skriver om saker och ting utan bakgrund och förklaring), men även i en bok om hälsa och kost. Ska se om jag kan leta fram det om du vill veta mer. (Säg till isåfall).
    Har även vänner där mannens spermier var långsamma pga stress (enligt deras läkare) och ej kunde få barn. Dom adopterade sen ett barn och i samband med det blev mannen arbetslös och efter 6 mån fick spermierna bättre hastighet och tjejen blev gravid. Så 2 blev 4 på ganska kort tid. :)
  • Amatea
    Kusin Knase skrev 2006-08-14 13:40:57 följande:
    Läs om fertilitet och stress på www.fertilitet.se/stress.html!Mycket, mycket, mycket intressant.Vi är barnlösa pga att min man har för höga nivåer av stresshormoner i kroppen. Vi ska försöka göra något åt det med yoga nu i höst, blev rekommenderade det.
    Öhh, bara första meningen om stress på den sidan gör att jag är kritisk: *Det hävdas att "kvinnor föder barn under extrema förhållanden som i exempelvis krig". Det bör dock poängteras att dessa kvinnor sannolikt är i 20 års åldern som generellt har en relativt god fertilitetsmargina*

Sannolikt??? Vart tar alla kvinnor som är över 30 vägen när det är krig då? Ehhh...?
  • Betty2

Nu har jag inte läst hela tråden så jag ber om ursäkt om jag upprepar något som redan står. Vill bara kommentera TS...

Angående prolaktin så är det något man undersöker i alla fertilitetsutredningar. Jag tror inte att någon person gör IVF i Sverige utan att ha kollat prolaktinet, eller var det så för dig TS? (I så fall blir jag väldigt förvånad, eftersom det ingick i vår utredning för 5 år sedan och jag även har kollat upp det en gång till sedan dess "för säkerhets skull".)

Alltså; jag håller med om att stress kan påverka om man är såpass stressad att prolaktin-nivån är förändrad. Men detta är som sagt något som ingår i utredningen, och man får ju behandling om värdet inte är bra. Har man gjort utredning och kollat att prolaktinet är normalt så tror jag INTE att stress påverkar, och det stöder jag på forskning, t ex den studien som Sahlgrenska gjorde förra året. (Jag tror dessutom som Julifru att det är extremt svårt att gå igenom IVF utan att känna sig stressad, och då är det ju ganska konstigt att det är större chans att lyckas på IVF än det är för fullt fertila att lyckas med vanligt samlag.) Sedan är det givetvis jättebra för välmåendet om man lyckas vara avkopplad, men jag tror som sagt inte att det ökar chansen att bli gravid.

• Bispan

Amatea: PRECIIIIIIIIIIIIS det jag funderat över. Hur i hela fridens namn har de kommit fram till att det i stort sett bara är kvinnor i 20-års åldern som blir gravida i krigshärjade områden?!?!?!

• tigo

cah:

> Vad jag är övertygad om är ju att ofrivillig barnlöshet leder till en stress för ett par
    > och framför allt kvinnan men jag tror att det i första hand påverkar det allmänna
    > välbefinnandet men det ska mkt till för att det ska slå ut ägglossning och annat
    > som är dåligt för fertiliteten

Det håller jag med om fullständigt. Jag har aldrig menat att stress orsakad av barnlöshet skulle orsaka utebliven ägglossning och därmed barnlöshet. Det vore ju en jäkla rundgång. :)

Jag är bara öppen för att stress, av helt andra orsaker som kanske inte har ett dugg med barn att göra, skulle kunna vara en orsak till utebliven ägglossning, för *vissa* individer.

Hävdar fortfarande att utebliven ägglossning är ett symptom på någonting (stress eller fysisk anledning) inte en orsak. Jag är övertygad om att massor med läkare skrivet ut Pergo utan att ha en blekaste aning om varför kvinnan ifråga inte ägglossar.

Däremot håller jag med om att det finns en risk att "stress" blir någon slags slasktratt för allt man inte kan förklara. Faktum kvarstår att ingen kan förklara fysiologiskt varför vissa blir med barn på första försöket medan andra behöver tre år på sig utan att det finns något egentligt "fel".

• Maline

fjällsippa: GEO är inte en vetenskaplig tidskrift där artiklarna granskas av speialicter innom området. Utan en i.o.f.s. ganska kul populärvetenskaplig tidskrift, men tyvär har den samma icke-existerande faktakoll som t.ex. Illustrerad vetenskap. Jag skulle inte våga lita på GEO som informationskälla när massaor av väl utförda (och granskade) vetenskapliga studier sedan 80-talet visar att det inte går att hitta något orsakssamband mellan stress och barnlöshet.

Svar på tråden Stress KAN påverka att man inte blir gravid!