• liston

Stress KAN påverka att man inte blir gravid!

Jag har alltid varit en av dom som har suckat eller blivit lätt förbannad när ngn i min omgivning har sagt att "du är nog stressad- ta det lugnt så blir du snart gravid". Efter misslyckade inseminationer och ett ivf-försök blev vi så spontant gravida i juni i år- i väntan på att sätta in ett frysägg. Jag träffade en läkare som sa "ja- så brukar det ju vara- så fort stressen avtar så kan kroppen bli gravid" Jag var inte sen med att säga "Jag tror faktiskt inte på det där". Han berättade då att relativ ny forskning visar att för höga värden av stresshormonet prolaktin kan göra att kroppen inte kan bli gravid. Det finns tydligen tabletter som man kan ta för att få ner dessa värden. Intressant var också att prolaktin är det hormon som sedan gör så att "mjölken rinner till" när det är dags för amning.
    Jag säger ABSOLUT inte att stress är en vanlig anledning till att man inte blir gravid men när jag tänker tillbaka på min historia- första barnet blir till på 1:a försöket (helt utan stress) Försök med barn nr 2: första försöket gravid men missfall, gravid på 3:e försöket- missfall (inte mkt stress) SEDAN: en hög grad av stress dels över att inte lyckats bli gravid och för att få missfall igen månad efter månad som blir till år. Förhoppningen inför att frysförsöket ska lyckas gör mig helt lugn inombords o vi räknar inte ens dagar...och då blir vi gravida.

Jag vet dock att det är många här som tänker att ni har gjort alla försök i världen men ändå inte lyckats. Till er vill jag bara säga- ge inte upp! Men kanske kan detta inlägg hjälpa ngn.
    Lycka till!

• Svar på tråden Stress KAN påverka att man inte blir gravid!
  • fröken fru

Det tror jag med Pess

Sen är det inte alltid så lätt att göra något åt sin stress vid mitt andra FET så kände jag mig så superstressad att jag hade svårt att somna ovs samtidigt kände jag att det måste ju vara skadligt att må så här när ägget försökte fästa
    Man tror att man själv är orsak till att det misslyckas då ökar stressen ännu mer

Jag läste också rapporten de gjort på stressnivån kontra IVF statistiken, då hör och häpnad minskade min stress drastiskt
    Det blev tyvärr ett utomkveds den gången och det hade knapast med nin höga stress nivå att göra

• Peki

tigo: Jo det där med prolaktinet är helt sant och det har vi ju redan sagt. Jag har läst studier på det även jag.

Men det är som sagt något som kollas i en seriös utredning och har man fungerande ÄL så beror barnslösheten INTE på att man stressar sig till förhöjd prolaktinhalt.

I den studien du tar upp så hade man valt ut en grupp kvinnor som _alla_ hade förhöjd prolaktinhalt. Att sedan rubriksättaren har förstärkt det och kallat det "en huvudorsak" säger mer om bristen på kunskap än studiens slutsatser.

Så klart att höga halter av stresshormoner påverkar kroppen negativt. Det är klart att det säkert kan påverka fertiliteten. MEN det skapar en _fysisk_ orsak till fertilitetsproblem, t ex utebliven ÄL, det handlar _inte_ om mental blockering.

En reflektion för övrigt...
    Varför skulle inte hög stress kunna påverka mannens spermieproduktion på samma sätt som den hos kvinnor kan påverka ägglossningen? Och senast jag kollade så var spermier lika väktiga som ägg .

Det som gör alla barnlösa trötta till max är "sluta stressa så blir du gravid"-kommentarerna. Och att den typen av stress inte påverkar fertiliteten visar som sagt Sahlgrenskas studie.

Pess: Det är inte skuldkänslor som gör att jag reagerar på den typen av kommentarer. Det är kravet från omgivningen att jag av någon anledning ska ha skuldkänslor. Varför ska jag känna skuld? Min barnlöshet orsakas inte av mina tankar och mitt sätt att hantera omvärlden. Jag orsakar INTE min barnlöshe mha huvudet. Det sköter min kropp på egen hand pga den sjukdom jag har.

• Trinity78
    Peki skrev 2006-08-14 10:23:04 följande:
    Det är klart att det säkert kan påverka fertiliteten. MEN det skapar en _fysisk_ orsak till fertilitetsproblem, t ex utebliven ÄL, det handlar _inte_ om mental blockering.
    Exakt vad jag har försökt säga också. Om stress påverkar så märker man det på rubbningar i menscykeln och prolaktinnivån i kroppen. Om man inte har rubbningar i menscykeln och prolaktinnivån är normal, så har ev stress INTE påverkat.

Återigen: VARFÖR är det så okej att säga åt barnlösa att slappna av/stressa ner medan man aldrig skulle säga samma sak till en cancersjuk? Om nu kroppen och hjärnan hänger så mycket ihop, varför skulle inte avslappning funka även då? Och om det nu är konstaterat att det barnlösa paret är barnlöst pga t.ex. PCO/PCOS, endometrios, dålig spemiekvalitet eller nån annan sjukdom/åkomma - hur kan avslappning hjälpa då??
  • Pess

Avslappning ger ett högre välbefinnande, både för barnlösa och cancersjuka. Ja, för alla i samhället...Att träna avslappning är något vi alla borde göra... och jo, för vissa sjukdomar rekommenderar man mindre stress...

• Maline

fröken fru, rent statistisk kan man inte visa att upplevd stress (viljan att ha barn, stress på jobbet, tider att passa osv) försämrar en kvinnas chanser att bli gravid, det är belagt om och om igen sedan 80-talet. Stress på sådana nivåer att kortisolnivåerna ökar är en helt annan sak eftersom det påverkar andra hormoner i kroppen men det är en helt annan kaliber på stressen då.

• Peki

Trinity: Ja det kan man fråga sig. Ibland tror jag att det handlar om kunskap. Kunskap om hur en graviditet kommer till stånd, och kunskap om vilka fertilitetsproblem och sjukdomar som finns och på vilket sätt e stör befruktningsprocessen.

Och dessutom - i en 1/3 av fallen finns ju orsaken hos mannen men han glöms liksom bort i de här diskussionerna.

Fröken fru: Det Sahlgrenskas studie säger är ju att det du råkar tänker - att du först stressade och misslyckades och sedan kopplade av och lyckades faktiskt INTE hänger samman.

• Jenny S

Klart att avslappning är bra!
    Det säger ingen emot.
    Eller jo vänta.......
    Jag gör det! Avslappningsövningar inför förlossning var det värsta jag har varit med om!
    Jag blev hyperstressad!

Men iaf....
    Avslappning och sjukdommar......
    Visst, det kan hjälpa individen att må bättre på ett plan genom att ta till avslappningsövningar, men det kommer ALDRIG att bota en sjukdom, oavsett om det är cancer, PCO, brutna ben eller vad som!

Why try to fit in when you were born to stand out?
  • Trinity78
    Pess skrev 2006-08-14 10:45:46 följande:
    Avslappning ger ett högre välbefinnande, både för barnlösa och cancersjuka. Ja, för alla i samhället...Att träna avslappning är något vi alla borde göra... och jo, för vissa sjukdomar rekommenderar man mindre stress...
    Ja men nu pratar vi välbefinnande, inte ett botemedel för ett fysiskt tillstånd.

Jag har för övrigt mött ett par barnmorskor och gyn-sjuksköterskor som sagt åt mig att "slappna av så löser det sig" och värre kommentar kan man verkligen inte ge. Det är väldigt respektlöst mot mig som patient. Jag kommer ju dit för att få hjälp, inte för att bli nedvärderad och minimaliserad. Jag vill ha barn, annars skulle jag inte försöka. Ska jag tvinga mig till att vilja ha barn mindre för att kunna bli gravid? Verkar rätt ologiskt. Som tur är har jag en BRA gynekolog nu som lyssnar på mig och som tar mig på allvar och inte kommer med "råd" som inte funkar eller är "o-konstruktiva".
  • Pess

Jenny: Mindre stress och avslappning är a och o vid hjärt och kärlsjukdomar. Högt blodtryck kan man sänka genom rätt leverne, UTAN medicin.... (Ville bara ge er ett exempel)

• Trinity78
    Jenny S skrev 2006-08-14 10:51:26 följande:
    Visst, det kan hjälpa individen att må bättre på ett plan genom att ta till avslappningsövningar, men det kommer ALDRIG att bota en sjukdom, oavsett om det är cancer, PCO, brutna ben eller vad som!
    Men visst vore det toppen om det vore så enkelt att läka ett brutet ben!

Undrar om en ordentlig fylla räknas som avslappning?
Svar på tråden Stress KAN påverka att man inte blir gravid!