• liston

Stress KAN påverka att man inte blir gravid!

Jag har alltid varit en av dom som har suckat eller blivit lätt förbannad när ngn i min omgivning har sagt att "du är nog stressad- ta det lugnt så blir du snart gravid". Efter misslyckade inseminationer och ett ivf-försök blev vi så spontant gravida i juni i år- i väntan på att sätta in ett frysägg. Jag träffade en läkare som sa "ja- så brukar det ju vara- så fort stressen avtar så kan kroppen bli gravid" Jag var inte sen med att säga "Jag tror faktiskt inte på det där". Han berättade då att relativ ny forskning visar att för höga värden av stresshormonet prolaktin kan göra att kroppen inte kan bli gravid. Det finns tydligen tabletter som man kan ta för att få ner dessa värden. Intressant var också att prolaktin är det hormon som sedan gör så att "mjölken rinner till" när det är dags för amning.
    Jag säger ABSOLUT inte att stress är en vanlig anledning till att man inte blir gravid men när jag tänker tillbaka på min historia- första barnet blir till på 1:a försöket (helt utan stress) Försök med barn nr 2: första försöket gravid men missfall, gravid på 3:e försöket- missfall (inte mkt stress) SEDAN: en hög grad av stress dels över att inte lyckats bli gravid och för att få missfall igen månad efter månad som blir till år. Förhoppningen inför att frysförsöket ska lyckas gör mig helt lugn inombords o vi räknar inte ens dagar...och då blir vi gravida.

Jag vet dock att det är många här som tänker att ni har gjort alla försök i världen men ändå inte lyckats. Till er vill jag bara säga- ge inte upp! Men kanske kan detta inlägg hjälpa ngn.
    Lycka till!

• Svar på tråden Stress KAN påverka att man inte blir gravid!
  • Pess

Bra att du VET hur saker och ting ligger till Bispan....Då ska jag låta dig vara ifred. Ingen idé att argumentera emot en expert...

Ha det gott och lycka till med din mage. Kanske vi ses på ett bb framöver

• miu miu

Jag har läst hennes svar, men som sagt all information är väl välkommet? Jag förstår bara inte varför man måste vara otrevliga mot varandra. Och jag tycker fortfarande att citatet som fanns med i mitt inlägg var ganska relevant för denna tråd. Vare sig jag håller med eller inte. Förstår inte varför folk bara vill se ena sidan av myntet när det faktiskt finns 2?

Don´t kill the messenger kill the message

• tigo

Så, då var det dags att kasta lite bensin i brasan. Det här gäller alltså specifikt utebliven ägglossning

"Mindre stress kan öka
    chansen att bli gravid

Stress kan vara en huvudorsak till infertilitet och ägglossningsproblem. Men problemen går att hantera. Kognitiv beteendeterapi, KBT, kan minska stressen och öka kvinnornas chanser att bli gravida.

www.svd.se/dynamiskt/vetenskap/did_13001289.asp"

En "riktig" vetenskaplig studie.

Säger inte att det är hela sanningen, men jag är så trött på att ingen, vare sig läkare eller patienter, ifrågasätter utebliven ägglossning. Man bara konstaterar att ägglossning saknas och så börjar man pumpa in hormoner (Pergo). Det ska bli spännande att se de långsiktiga effekterna av det (not).

• Cahela

men är det bara kvinnor som dessa undersökningar gäller?
    Det känns som att det är kvinnan som det disskuteras och undersöks men inte mannen.
    Om han är superstressad borde väl det kunna påverka lika mkt isf som om kvinnan skulle vara superstressad?

Nu tror jag ju att det bara är extremstress som påverkar fertiliteten och inte vanlig stress.

• tigo

> Nu tror jag ju att det bara är extremstress som påverkar fertiliteten och inte vanlig stress.

Vad vi *tror* och inte tror har ju egentligen ingen betydelse... :) Jag *personligen* tror att det snarare handlar om långvarig ("vanlig") stress snarare än enstaka extrema situationer men jag forskar inte i ämnet.

> Om han är superstressad borde väl det kunna påverka lika mkt isf som om
    > kvinnan skulle vara superstressad?

Mannen ägglossar inte normalt och kan därför inte drabbas av utebliven ägglossning. Alltså är manlig stress inte så relevant i sammanhanget. :)

• Lillgreta

Godmorgon allihop!

Har läst lite förstrött i den fortsatta diskussionen om detta ämne som tydligen är väldigt infekterat av någon anledning...

Vill bara säga att jag inte menade att göra ngn upprörd med det jag skrev. Tycker dock att det är konstigt att det verkar som om EN åsikt verkar ok här inne på FL.

Nu har jag en annan åsikt och tyckte inte att jag skrev på ett otrevligt sätt - m e n allt kan ju tolkas som man vill. När man skriver ser man ju inte skester och miner, men jag använder mkt smiles när jag skriver (skrev några ) för för att ni förhoppninsgsvis skulle se att jag hade glimten i ögat när jag skrev....men icke.

Nu har jag tappat lusten för att skriva mer om vad jag tror eftersom det verkar vara censur här inne....

Jag önskar er alla en trevlig dag trots regnet! Kram på er - oavsett åsikt i det infekterade ämnet stress

• swisch

Hej!
    Jag blev glad när Sahlgrenska publicerade sin studie förra året i human reproduction. Jag har dock inte läst den men vet att frågeformulär var inblandade, och att den grupp som kände sig stressade hade lika hög lyckande frekvens vid IVF som den mindre stressade gruppen.

Jag slog lite på medline för att se om studier gjorts i någon nämnbar omfattning på kopplingen fertilitet och stress, och det var mest studier om hur barnlösa klarar av sin besvikelse och så inte påverkan på själva reproduktionen. Vi kan väl sammanfatta diskussionen med att det finns ett stort behov av mer forskning i området. Man brukar ju i forskning prata om konfidens intervall. 95% sådant innebär att det finns en 5% risk att hela studien har givit helt fel resultat i jämförelse med "sanningen" i den bakomliggande populationen. Så många studier behövs tyvärr läggas pengar på i alla områden.

Anledningen till att jag är glad är att man hört så mycket kommentarer från välmenande vänner när man förklarar att man har svårt att få det att "ta". Du jobbar för mycket, drick en flaska vin, en rejäl fylla är vad du behöver, så gjorde vi, byt jobb eller det värsta , byt kille.

Stress påverkar de flesta funktioner i kroppen, skulle kunna tänka mej att det påverkar om ägget fastnar eller "ramlar ut" , men just själva befruktningen har jag svårt att se att det skulle påverka utan att det är slumpen. En Bekant till familjen berättade om sin bror. Han var gift ,med samma kvinna i 27 år innan det tog. Troligen slumpen! Detta var innan IVF fanns.
    Nu har jag skrivit av mej.
    Kram på er alla och lycka till

• Maxie

Gifta i 27 år innan hon blev gravid? Hur gammal var hon då? Vilken surprise!

• fröken fru

Det här inlägget känner jag kan bidra till mera stress och inte tvärtom vet man om att stress påverkar eller kan så blir i alla fall jag superstressad av den vetskapen
    Däremomt vet jag att det inte har någon betydelse så lugnar jag ner mig så funkar jag i alla fall

Vetenskapsen vet inte om stress påverkar fertiliteten

Man kan inte välja sina känslor

• Pess

Jag tror det är där mycket ligger i att denna fråga är så känslig. Det finns en stor portion skuldkäsnlor inblandat....eftersom det är så svårt att välja sina känslor. Därför vill och önskar man så innerligt att stress INTE påverkar negativt....

Svar på tråden Stress KAN påverka att man inte blir gravid!