• liston

Stress KAN påverka att man inte blir gravid!

Jag har alltid varit en av dom som har suckat eller blivit lätt förbannad när ngn i min omgivning har sagt att "du är nog stressad- ta det lugnt så blir du snart gravid". Efter misslyckade inseminationer och ett ivf-försök blev vi så spontant gravida i juni i år- i väntan på att sätta in ett frysägg. Jag träffade en läkare som sa "ja- så brukar det ju vara- så fort stressen avtar så kan kroppen bli gravid" Jag var inte sen med att säga "Jag tror faktiskt inte på det där". Han berättade då att relativ ny forskning visar att för höga värden av stresshormonet prolaktin kan göra att kroppen inte kan bli gravid. Det finns tydligen tabletter som man kan ta för att få ner dessa värden. Intressant var också att prolaktin är det hormon som sedan gör så att "mjölken rinner till" när det är dags för amning.
    Jag säger ABSOLUT inte att stress är en vanlig anledning till att man inte blir gravid men när jag tänker tillbaka på min historia- första barnet blir till på 1:a försöket (helt utan stress) Försök med barn nr 2: första försöket gravid men missfall, gravid på 3:e försöket- missfall (inte mkt stress) SEDAN: en hög grad av stress dels över att inte lyckats bli gravid och för att få missfall igen månad efter månad som blir till år. Förhoppningen inför att frysförsöket ska lyckas gör mig helt lugn inombords o vi räknar inte ens dagar...och då blir vi gravida.

Jag vet dock att det är många här som tänker att ni har gjort alla försök i världen men ändå inte lyckats. Till er vill jag bara säga- ge inte upp! Men kanske kan detta inlägg hjälpa ngn.
    Lycka till!

• Svar på tråden Stress KAN påverka att man inte blir gravid!
  • miu miu

"Det finns ett klart samband mellan kropp och psyke, dvs. en individs mentala hälsa påverkar olika kroppsfunktioner. Hypothalamus, som är en del av hjärnan "bestämmer" över hypofysen och dess funktioner. Från hypothalamus släpps RF hormoner ut som påverkar och kontrollerar hypofysens frisättande av hormoner. Det sker genom ett portasystem som går mellan hypothalamus och hypofysen där det transprorteras olika substanser som reglerar hormonproduktionen. Eftersom hypothalamus är en del av hjärnan och påverkas av vad vi känner, tänker och upplever påverkas då även hypofysens hormonutsöndring och därmed olika kroppsfunktioner tex. menstruationscykeln, ämnesomsättningen etc."

Jag antar att mitt inlägg inte är så lätt att förstå, men jag kan tyvärr inte förklara det på ett lättare sätt, men de hormoner som frisätts från hypofysen är:
    LH- luteiniserande hormon
    LTH- luteotropt hormon
    FSH- follikelstimulerande hormon.

• Maline

miu miu, ehhh? vad försöker du säga? Våra endokrina system är så pass robusta att de pallar den stress som normala människor möter i sin vardag. Vår fysionomi är anpassad till mycket tuffare vilkor än vi lever under idag (osäker tillgång på mat, dåligt skydd mot vädret, risken att bli attackerad av rovdjur eller fientligt iställda människor osv..) och om hypothalamus styrning av hypofysen respektive hypofysens sekretion av hormoner påverkades negativt av normal stress (önskan att få barn, tider att passa, krav på jobbet osv) skulle vi inte ha haft mycket att hämta på den här planeten.

• Julifru

Hade vanlig stress längtan hopp mm vart en faktor att det inte lyckas så undrar jag hur det kommer sig att så många lyckas vid IVF!
    Under den tiden är man ju verkligen *stressad* på vårat egna barnlösa vis

• EmA

liston: snälla kan du inte ta fram en länk till den här forskningen?? Det är mycket möjligt att det stämmer men då är det väl otroligt viktigt att också gå till källan och förklara att det handlar om EXTREM STRESS under LÅNG tid och inte det som alla snackar om....

Tycker det är synd att TS inte utvecklar detta då många nu kommer att få vatten på sin kvarn gällande "stresstänket" som ju är FELAKTIGT!!!!!!!!

~ ni kan skratta om ni vill, håna oss vi rör oss ni står still ~ /kent
  • Lum

liston: det där laater intressant! Skulle du kunna fraaga din läkare om en referns till den nya forskningen? Skulle vara roligt att läsa!

• Lillgreta

Hej hej igen, jag tycker att det är lite kul o se vad alla blir upprörda när man nämner stress o graviditet. Jag tycker inte alls att det är konstigt att kroppen o själen samarbetar.

Kram på er

• Pess

Jag håller med....Väldigt känslig fråga...Varför då kan man ju undra?

• Hallonärtan

Det finns säkert flera olika sorters "stress" och helt klart blir kroppen påverkad..men..för mig var det tvärsom..
    Vi försökte bli gravida från försommaren iår..utan resultat..
    jag stressade mycket och min Zonterapeut skällde på mig och "beordrade" mig att börja yoga och ta det lugnare och be att få gå ner i arbetstid osv osv..
    Vad hände? JO,mitt i det så blev en nära anhörig svårt, svårt sjuk och hamnade på sjukhus. Bara det var en stor chock, pga det så blev jag tvungen att sluta mitt jobb inom 24 timmar (jag grät i 24 timmar i sträck)för att hjälpa till på det lilla företag där släktingen jobbade.Jag fick 4timmars upplärning på helt nya arbetsuppgifter, sen sjönk den anhöriga i koma och dog 6v senare..Livet var helt kaotiskt..
    Under den tiden jobbade jag 10-12 timmar, satt på sjukhus övrig tid och försökte stötta andra nära anhöriga..
    Åt nästan inget och sov minimalt och försökte hinna med mina stora barn och pusslade med tid för att hinna så mycket som möjligt under dygnets 24,,,, och vad händer?
    Jag blir gravid!!!
    Efter 7månaders Äl-klockande (det är ingen lång tid, jag vet!!)När vi inte missade en enda Äl! Under dessa hysteriska veckor sov vi knapt, och maken var lika slut och ännu mer "nerkörd" av sorg och chock!
    Så, jag var inte nog stressad!! =))

Svar på tråden Stress KAN påverka att man inte blir gravid!