Stress KAN påverka att man inte blir gravid!
Nu har jag inte läst hela tråden så jag ber om ursäkt om jag upprepar något som redan står. Vill bara kommentera TS...
Angående prolaktin så är det något man undersöker i alla fertilitetsutredningar. Jag tror inte att någon person gör IVF i Sverige utan att ha kollat prolaktinet, eller var det så för dig TS? (I så fall blir jag väldigt förvånad, eftersom det ingick i vår utredning för 5 år sedan och jag även har kollat upp det en gång till sedan dess "för säkerhets skull".)
Alltså; jag håller med om att stress kan påverka om man är såpass stressad att prolaktin-nivån är förändrad. Men detta är som sagt något som ingår i utredningen, och man får ju behandling om värdet inte är bra. Har man gjort utredning och kollat att prolaktinet är normalt så tror jag INTE att stress påverkar, och det stöder jag på forskning, t ex den studien som Sahlgrenska gjorde förra året. (Jag tror dessutom som Julifru att det är extremt svårt att gå igenom IVF utan att känna sig stressad, och då är det ju ganska konstigt att det är större chans att lyckas på IVF än det är för fullt fertila att lyckas med vanligt samlag.) Sedan är det givetvis jättebra för välmåendet om man lyckas vara avkopplad, men jag tror som sagt inte att det ökar chansen att bli gravid.