• liston

Stress KAN påverka att man inte blir gravid!

Jag har alltid varit en av dom som har suckat eller blivit lätt förbannad när ngn i min omgivning har sagt att "du är nog stressad- ta det lugnt så blir du snart gravid". Efter misslyckade inseminationer och ett ivf-försök blev vi så spontant gravida i juni i år- i väntan på att sätta in ett frysägg. Jag träffade en läkare som sa "ja- så brukar det ju vara- så fort stressen avtar så kan kroppen bli gravid" Jag var inte sen med att säga "Jag tror faktiskt inte på det där". Han berättade då att relativ ny forskning visar att för höga värden av stresshormonet prolaktin kan göra att kroppen inte kan bli gravid. Det finns tydligen tabletter som man kan ta för att få ner dessa värden. Intressant var också att prolaktin är det hormon som sedan gör så att "mjölken rinner till" när det är dags för amning.
    Jag säger ABSOLUT inte att stress är en vanlig anledning till att man inte blir gravid men när jag tänker tillbaka på min historia- första barnet blir till på 1:a försöket (helt utan stress) Försök med barn nr 2: första försöket gravid men missfall, gravid på 3:e försöket- missfall (inte mkt stress) SEDAN: en hög grad av stress dels över att inte lyckats bli gravid och för att få missfall igen månad efter månad som blir till år. Förhoppningen inför att frysförsöket ska lyckas gör mig helt lugn inombords o vi räknar inte ens dagar...och då blir vi gravida.

Jag vet dock att det är många här som tänker att ni har gjort alla försök i världen men ändå inte lyckats. Till er vill jag bara säga- ge inte upp! Men kanske kan detta inlägg hjälpa ngn.
    Lycka till!

• Svar på tråden Stress KAN påverka att man inte blir gravid!
  • jansson77

Under vår utredning sa vår läkare till oss att stress påverkar inte möjligheterna att bli gravid.....
    Även om jag själv tror att det gör det, hehe.....

• Trinity78

Jag vill nog få refererat till en riktig källa (vetenskaplig studie) först innan jag ändrar min uppfattning om detta. Fundersam

• Sunflower

Jag såg en vetenskaplig artikel om det där för ett tag sen. Det gäller alltså inte vanlig stress som vi utsätts för dagligen, utan om oerhörd stress, djup depression osv. Ofta påverkar detta menscykeln, så att det blir svårare att bli gravid. Men jag tror inte ett smack på människor som säger... "slappna du av, så ska du se att du blir gravid" det är inte det som det handlar om de flesta fall.

Jag blev gravid nu i sommar, när jag jobbade som mest, sov som minst, och hade som mest omkring mig + att jag var helt ur balans och stressad.

• Trinity78
    Sunflower: Ja, den typen av stress påverkar och det är bevisat sen länge men som sagt så är det extrem stress. Menscykeln sätts ur spel av sånt men har man en normal menscykel så finns det ingen som helst anledning att tro att stress skulle vara boven i dramat.
  • Alfons22

Hmmm...jag vet inte vad jag ska tro när det gäller detta. Många säger till oss att bara vi slutar tänka så blir det nog en liten bebis. För det första så är det inte bara att sluta tänka på det o för det andra så är det ju så himla mycket som ska klaffa för att det ska bli en bebis.
    Vår kurator på fert.mottagningen plus läkaren sa till oss att stress inte påverkar, men vad ska man tro när många helt plötsligt blir gravida efter att ha "slutat tänka"???
    Så jag vet inte...

• Trinity78
    Alfons22 skrev 2006-08-12 17:48:18 följande:
    men vad ska man tro när många helt plötsligt blir gravida efter att ha "slutat tänka"???
    Enkelt. Det är slumpen. Att de "slutat tänka" just då har påverkat lika lite som att de kanske hade blåa strumpor just den månaden eller att de drack Sprite tre gånger.
  • Lillgreta

Jag tror att stress kan påverka om man blir gravid eller inte. Varför kan tex mensen upphöra då man stressar mkt och lever under press? Forskarna talar ofta om att stress kan vara relaterat till sjukdomomar som tex cancer och diabetes. Så det är klart att kropp och själ samarbetar!

Jag har sett att många här på FL inte håller med mig om detta, men jag står på mig

Ha det gott!

• Sunflower

Lillgreta

Var har du hittat den informationen, om cancer, diabetes och stress. *intresserad*

Har en fråga till dig. Om man då har regelbunden ÄL och mens, och inte känner sig stressad. Varför talar då folk om för en att man bör sluta stressa, sluta tänka på att bli gravid, så blir man det???

• Trinity78

Ja, det är lustigt att alla undersökningar som gjorts på vanlig stress visar att det inte har nån inverkan.

Vad gäller extrem stress så är det ju inte stressen i sig som gör det svårare att få barn utan just att menscykeln rubbas.

• ellet

Åhhhh, jag bara måste yttra mig!!

Lillgreta: Jag läser till sjuksköterska och det du säger om att stress är rellaterade till många sjukdomar så stämmer det, stress är en stor bov i dramat.... dock gäller detta som föregående talare säger, det gäller extrem stress under måååååånga år! Ville bara ge er lite fakta som kommer från en som vet

Vad gäller graviditet och stress så är det oftast inte negativ stress det handlar om utan en längtan, det handlar inte om att man under måååååånga år längtar ihjäl sig efter en bebis! Hoppas att du förstår skillnaden på stress och "stress"! Det ofrivilligt barnlösa går egenom är en helt annan sorts stress (om man kan ens kalla den stress) man längtar ju, hoppas ju, trånar ju och vill ju.... det är en helt annan sak om det vore att man var extremt negativt inställd till en graviditet!

Ja ja, jag kan babbla på i evigheter... Ni förstår säkert!

Kram och lycka till på er väg!

Svar på tråden Stress KAN påverka att man inte blir gravid!