• Trinity78

Stress KAN påverka att man inte blir gravid!

Jag vill nog få refererat till en riktig källa (vetenskaplig studie) först innan jag ändrar min uppfattning om detta. Fundersam

• Trinity78
    Sunflower: Ja, den typen av stress påverkar och det är bevisat sen länge men som sagt så är det extrem stress. Menscykeln sätts ur spel av sånt men har man en normal menscykel så finns det ingen som helst anledning att tro att stress skulle vara boven i dramat.
  • Trinity78
    Alfons22 skrev 2006-08-12 17:48:18 följande:
    men vad ska man tro när många helt plötsligt blir gravida efter att ha "slutat tänka"???
    Enkelt. Det är slumpen. Att de "slutat tänka" just då har påverkat lika lite som att de kanske hade blåa strumpor just den månaden eller att de drack Sprite tre gånger.
  • Trinity78

Ja, det är lustigt att alla undersökningar som gjorts på vanlig stress visar att det inte har nån inverkan.

Vad gäller extrem stress så är det ju inte stressen i sig som gör det svårare att få barn utan just att menscykeln rubbas.

• Trinity78
    Lillgreta skrev 2006-08-13 17:16:59 följande:
    Hej hej igen, jag tycker att det är lite kul o se vad alla blir upprörda när man nämner stress o graviditet. Jag tycker inte alls att det är konstigt att kroppen o själen samarbetar.Kram på er
    "Kul o se vad alla blir upprörda" Det där är en rätt kränkande kommentar! Detta är ett ämne som är väldigt känsligt och emotionellt utarmande för många. Det minsta man kan begära då är lite respekt och förståelse från omgivningen, inte att folk blir roade av ens förtvivlan.
    Pess skrev 2006-08-13 17:18:18 följande:
    Jag håller med....Väldigt känslig fråga...Varför då kan man ju undra?
    Frågar du uppriktigt eller vill du bara hävda att detta inte är nåt att lägga energi på? Förklara gärna mer så att jag inte missförstår dig.

Återigen: Det är skillnad på stress och stress! Om det var så ENKELT att man blev gravid så fort man slappnade av - tror ni inte då att sjukvården skulle lägga alla resurser på avslappningskurser och dylikt?? Skulle det inte hjälpa att bli nedsövd under ett IVF? Då skulle ju kroppen bli VÄLDIGT avslappnad.

Vi som har kämpat länge för ett barn blir VÄLDIGT kränkta av såna här kommentarer och jag ber om ursäkt ifall jag trampar på några tår men jag är väldigt trött på att alltid behöva förklara varför detta är ett känsligt ämne! Det ÄR inte så enkelt att man inte blir gravid om man slappnar av vid normal stress, ALL forskning visar ju på detta!
  • Trinity78
    Peki skrev 2006-08-13 18:03:24 följande:
    Tack! Har varit igenom den här diskussionen några gånger vid det här laget...
    Ja, jag med. Jag börjar bli väldigt trött på den.
  • Trinity78

(tryckte lite för tidigt) Skulle skriva också att denna diskussion inte är det minsta konstruktiv utan bara medför ytterligare sorg och förtvivlan för oss barnlösa. Att säga att det skulle hjälpa med att slappna av är lika konstruktivt som att säga att det hjälper med att bära byxorna bakofram - det har ingen inverkan!

• Trinity78
    Jenny S skrev 2006-08-13 18:05:35 följande:
    Det är var och varannans personliga åsikt att det är ok att säga slppna av till oss medans man aldrig skulle rättfärdiga det till någon med cancer, för det skulle räknas som kränkande (vilket det iofs är också!)
    Ja, visst är det så!
  • Trinity78
    tigo skrev 2006-08-13 19:30:06 följande:
    Åh vad jag blir less på det här kompakta och ovetenskapliga motståndet mot att stress påverkar hormonerna.
    Inte helt hundra på vad du menar. Menar du att stress påverkar eller inte påverkar?
  • Trinity78
    Lillgreta skrev 2006-08-13 21:16:23 följande:
    Nä men jag tycker inte att det är nån ide att diskutera när folk liksom är inställda på att det man säger är riktat mot dem som ngt ont! Därför suckade jag....
    Kan du inte se att din första kommentar gjorde väldigt många arga och upprörda?
  • Trinity78
    Pess: Du får TRO vad du vill men vi VET. Hur kommer det sig annars att alla vetenskapliga undersökningar på området visar att vanlig stress inte påverkar?
  • Trinity78
    Peki skrev 2006-08-14 10:23:04 följande:
    Det är klart att det säkert kan påverka fertiliteten. MEN det skapar en _fysisk_ orsak till fertilitetsproblem, t ex utebliven ÄL, det handlar _inte_ om mental blockering.
    Exakt vad jag har försökt säga också. Om stress påverkar så märker man det på rubbningar i menscykeln och prolaktinnivån i kroppen. Om man inte har rubbningar i menscykeln och prolaktinnivån är normal, så har ev stress INTE påverkat.

Återigen: VARFÖR är det så okej att säga åt barnlösa att slappna av/stressa ner medan man aldrig skulle säga samma sak till en cancersjuk? Om nu kroppen och hjärnan hänger så mycket ihop, varför skulle inte avslappning funka även då? Och om det nu är konstaterat att det barnlösa paret är barnlöst pga t.ex. PCO/PCOS, endometrios, dålig spemiekvalitet eller nån annan sjukdom/åkomma - hur kan avslappning hjälpa då??
  • Trinity78
    Pess skrev 2006-08-14 10:45:46 följande:
    Avslappning ger ett högre välbefinnande, både för barnlösa och cancersjuka. Ja, för alla i samhället...Att träna avslappning är något vi alla borde göra... och jo, för vissa sjukdomar rekommenderar man mindre stress...
    Ja men nu pratar vi välbefinnande, inte ett botemedel för ett fysiskt tillstånd.

Jag har för övrigt mött ett par barnmorskor och gyn-sjuksköterskor som sagt åt mig att "slappna av så löser det sig" och värre kommentar kan man verkligen inte ge. Det är väldigt respektlöst mot mig som patient. Jag kommer ju dit för att få hjälp, inte för att bli nedvärderad och minimaliserad. Jag vill ha barn, annars skulle jag inte försöka. Ska jag tvinga mig till att vilja ha barn mindre för att kunna bli gravid? Verkar rätt ologiskt. Som tur är har jag en BRA gynekolog nu som lyssnar på mig och som tar mig på allvar och inte kommer med "råd" som inte funkar eller är "o-konstruktiva".
  • Trinity78
    Jenny S skrev 2006-08-14 10:51:26 följande:
    Visst, det kan hjälpa individen att må bättre på ett plan genom att ta till avslappningsövningar, men det kommer ALDRIG att bota en sjukdom, oavsett om det är cancer, PCO, brutna ben eller vad som!
    Men visst vore det toppen om det vore så enkelt att läka ett brutet ben!

Undrar om en ordentlig fylla räknas som avslappning?
  • Trinity78
    Pess skrev 2006-08-14 10:54:02 följande:
    Jenny: Mindre stress och avslappning är a och o vid hjärt och kärlsjukdomar. Högt blodtryck kan man sänka genom rätt leverne, UTAN medicin.... (Ville bara ge er ett exempel)
    Högt blodtryck kan samband med stress, det köper jag. Förmågan att få en spemie att träffa rätt eller ett ägg att fästa har inte samband med stress.
  • Trinity78
    Cahela skrev 2006-08-14 11:15:01 följande:
    Det jag inte gillar är att kvinnan blir sedd som den som stressar för mkt så att hon får svårare att bli gravid men att en man skulle kunna komma undan med att leva ett hektiskt liv utan att det ens kommer på diskussion om att det kan vara sämre för hans fertilitet och därmed parets fertilitet.
    Jag håller FULLKOMLIGT med dig! Varför diskuteras det alltid som att det enbart kvinnans "fel"?

Och om det vore så att stress kan påverka fertiliteten så varför funkar det inte för barnlösa par de första månaderna/halvåret INNAN man börjat fundera på att nåt kan vara fel? Och om det vore så enkelt som att man inte skulle tänka på barn och graviditet - varför föds det inte fler oönskade och oplanerade barn?
  • Trinity78
    fröken fru skrev 2006-08-14 11:18:51 följande:
    Hjälp mig här fattar inte Stress som srtess eller ????
    Nej, det finns olika typer av stress. Den typen av stress som kan påverka menscykeln eller prolaktinet är extrem stress som uppkommer t.ex. vid dödsfall, krig o.dy. Vanlig vardagsstress som jobbstress eller liknande påverkar inte.
Svar på tråden Stress KAN påverka att man inte blir gravid!