• Maline

Stress KAN påverka att man inte blir gravid!

miu miu, ehhh? vad försöker du säga? Våra endokrina system är så pass robusta att de pallar den stress som normala människor möter i sin vardag. Vår fysionomi är anpassad till mycket tuffare vilkor än vi lever under idag (osäker tillgång på mat, dåligt skydd mot vädret, risken att bli attackerad av rovdjur eller fientligt iställda människor osv..) och om hypothalamus styrning av hypofysen respektive hypofysens sekretion av hormoner påverkades negativt av normal stress (önskan att få barn, tider att passa, krav på jobbet osv) skulle vi inte ha haft mycket att hämta på den här planeten.

• Maline

fröken fru, rent statistisk kan man inte visa att upplevd stress (viljan att ha barn, stress på jobbet, tider att passa osv) försämrar en kvinnas chanser att bli gravid, det är belagt om och om igen sedan 80-talet. Stress på sådana nivåer att kortisolnivåerna ökar är en helt annan sak eftersom det påverkar andra hormoner i kroppen men det är en helt annan kaliber på stressen då.

• Maline

Frökenfru du skrev:
    " Sen har jag aldrig påstått att man har vetenskapliga bevis ang stress jag skrev ju motsattsen ?"

OK då miss förstod jag dig, förlåt.

"Hjälp mig här fattar inte Stress som srtess eller ????"
    Ja och nej, stress i vardagen ger skjutsar av stresshormon t.ex. adrenalin så att vi bler mer alerta, vakna och redo att hantera hindren. Det är normalt och påverkar inte ÄL i fysiologiska studier, eller kvinnors fertilitet i sk epidemiologiska studier (som bygger på statistik). Extrem stress, fysisk (svält, sjukdom etc) eller psykisk (svår sorg, traumatiska upplevelser osv) kan påverka den hormonella balansen i kroppen så att ägglossningen försvinner, det är känt.

• Maline

cah,

När jag pluggade etnobotanik berättade en lärare om kvinnorna ien speciell indianstam i sydamerika som använde en yuccapalm-liknande växt som preventivmedel. Forskarna var eld och lågor (de såg ett nytt hormonfritt preventivmedel framför sig) och frågade hur kvinnorna gick tillväga "Jo, sa en av kvinnorna, jag har en rejäl påk brevid sängen och när karln vill slår jag honom i huvudet med den"-Knappast ett blivande storsäljande P-medel.

Skröna eller inte, lite kul är den..

• Maline

fjällsippa: GEO är inte en vetenskaplig tidskrift där artiklarna granskas av speialicter innom området. Utan en i.o.f.s. ganska kul populärvetenskaplig tidskrift, men tyvär har den samma icke-existerande faktakoll som t.ex. Illustrerad vetenskap. Jag skulle inte våga lita på GEO som informationskälla när massaor av väl utförda (och granskade) vetenskapliga studier sedan 80-talet visar att det inte går att hitta något orsakssamband mellan stress och barnlöshet.

Svar på tråden Stress KAN påverka att man inte blir gravid!