• Cahela

Stress KAN påverka att man inte blir gravid!

men är det bara kvinnor som dessa undersökningar gäller?
    Det känns som att det är kvinnan som det disskuteras och undersöks men inte mannen.
    Om han är superstressad borde väl det kunna påverka lika mkt isf som om kvinnan skulle vara superstressad?

Nu tror jag ju att det bara är extremstress som påverkar fertiliteten och inte vanlig stress.

• Cahela

tigo: Det är ju det jag menar att jag tror på isf...extrem stress under lång period kan vara sämre för fertiliteten men inte under en kort period...lång period är nog mer än ett halvår..

Vad jag menar med att skriva och ifrågasätta varför det bara debatteras om kvinnokroppen är att hur vet man att mannens kropp och spermier inte påverkas negativt av att vara under extrem stress under lång period?
    Det jag inte gillar är att kvinnan blir sedd som den som stressar för mkt så att hon får svårare att bli gravid men att en man skulle kunna komma undan med att leva ett hektiskt liv utan att det ens kommer på diskussion om att det kan vara sämre för hans fertilitet och därmed parets fertilitet.

Vad jag är övertygad om är ju att ofrivillig barnlöshet leder till en stress för ett par och framför allt kvinnan men jag tror att det i första hand påverkar det allmänna välbefinnandet men det ska mkt till för att det ska slå ut ägglossning och annat som är dåligt för fertiliteten.

• Cahela

Det är ett hett ämne det här men jag måste bara säga till alla oss ofrivilligt barnlösa att jag tycker att vi är jätte duktiga som kämpar på i det här!

Ta åt er mitt beröm och tänk på det när omgivningen kommer med klumpiga kommentarer som bara sårar!

• Cahela

ja jag läste en tjej som skrev att man inte ska äta ananas för det stöter ut ett eventuellt foster...
    hon hävdar (vilket kan vara sant) att man i vissa länder i Afrika använder ananas som preventivmedel...
    jag ställer mig dock frågan hur många oönskade graviditeter de får om de tar ananas i preventivsyfte,,,

Svar på tråden Stress KAN påverka att man inte blir gravid!