• Anonym (3 pojkar)

    Jag vill inte ha 3 pojkar...

    Jag är gravid med pojke nr 3. Jag vet att jag kommer få så mycket skit nu men jag vill ha en flicka.

    Nästan alla tjejer vill ha en tjej och det är så himla orättvist att jag aldrig kommer få en tjej. Det ligger så himla mycket mer bakom än vanlig önskan om en tjej. Jag växte upp med en ensamstående mamma. Jag har ingen pappa el syskon. Den enda släktingen jag har haft är min mormor. Både min mamma och min mormor är döda nu. För 10 år sedan började jag och min man försöka få barn och självklart med min tur så kunde vi inte få barn naturligt. Första pojken föddes efter första ivf försöket. Vi fick ett ägg till frysen som vi satte in några år senare som misslyckades. Vi gjorde en till ivf som funkade och vi fick vår andra son och vi fick ett ägg till frysen. Vi skulle eg inte ha fler barn men min längtan efter en tjej blev för stor så vi satte in det sista ägget och även det funkade. För några veckor sedan fick vi reda på att det är en till kille. Jag trodde verkligen inte att jag kunde ha mer otur än vad jag redan haft. Det är 4 % som växer upp utan pappa, 6 % som inte har några syskon, 10 % som inte kan få barn och 14% som får 3 pojkar. Varför ska allt drabba mig. Jag kan inte relatera till mina pojkar för jag har aldrigt haft någon av det motsatta könet i mitt liv. Jag har inget gemensamt med de. De är sjukt pojkiga och jag har alltid varit väldigt tjejig. Hade jag vetat detta så hade jag aldrig skaffat några barn över huvudtaget.

  • Svar på tråden Jag vill inte ha 3 pojkar...
  • Anonym (berörd)
    Anonym (87:an) skrev 2016-03-01 06:46:30 följande:
    Nä det tvivlar jag inte det minsta på! Det är mer accepterat att vilja ha pojkar än flickor! Så är det överlag i samhället! Ja bara där brast de ju, pojkar och flickor är ju olika annars skulle ju alla va exakt likadana. Det är inte bara snippa och snopp som skiljer. Klart att flickor går genom livet på ett annat sätt än pojkar och tvärtom. De kommer uppleva saker på olika sätt, pojkar och flickor är olika! Ska de va så svårt att förstå!? Som mamma kan man kanske relatera mer till en dotter än en son och som man mer till en son än en dotter. Det är inte fel! Alla är olika, kan man inte få vara det utan påhopp?

    Jag har alltid älskat allt som har med fotboll att göra, jag har spelat tv-spel, hängt med killarna, klättrat i träd och cyklat, slutat ner mig och gjort vad samhället kallar typiskt pojkar. Men relationen till min mamma är klart mkt starkare än relationen till min pappa och mina barn har en mkt bättre relation till sin mormor än till sin farmor trots att farmor bor 1 km bort och mormor 7,5 mil!

    Jag tror ändå att man har mer gemensamt än mens och snippa.
    Fast de exempel du ger är ju bara DIN verklighet. Ingen allmän sanning som gäller alla.

    Jag har vuxit upp med två systrar, och är alltså tjej själv, och alla vi tre har en närmare relation till min pappa än min mamma. (Jag är uppvuxen i en kärnfamilj.)

    Vår pappa är den vi har pratat med när vi mått dåligt. Som vi har diskuterat samhällsfrågor och relationsproblem med. Som vi som vuxna har diskuterat barnuppfostran med. Och då är det alltså inget "fel" med min mamma, hon är inte missbrukare eller psykiskt sjuk eller något annat som gjort det svårt att komma henne nära. Hon är dessutom betydligt mer intresserad av att shoppa än vad vår far är.Flört
    Men hör och häpna - vi känner ändå att det har varit lättare att prata med vår pappa. 

    Ja, så ser det ut i MIN ursprungsfamilj, men jag kan ju inte på grund av det säga att alla barn, eller ens alla flickor, har en närmare relation till sin pappa än till sin mamma. 

    Och vad det gäller den äldre generationen var min mormor och morfar vid ganska dålig hälsa redan när vi barnbarn var små. Dessutom var de lite svåra att komma inpå livet. De var alltså ganska slutna som personer, särskilt min mormor.

    Min farmor däremot, har jag alltid varit nära, ända tills hon dog när jag var 30 år. Hon hade många barn och ännu fler barnbarn, men hos henne fanns både en öppen famn och ett öppet sinne. Vi kunde prata om allt.  Som vuxen har jag förstått att alla vi barnbarn upplevde att vi stod lika nära vår farmor - och då var hon "bara" farmor. Hon hade alltså enbart fått söner, och kunde därmed enbart bli farmor, inte mormor. 

    Så närhet handlar inte om kön. Inte om söner eller döttrar, mammor eller pappor eller mormödrar eller farmödrar.  Inte i min värld, i alla fall. Det handlar om personlighet. Och i min bekantskapskrets finns exempel på både de som är närmare sin mamma, och de som är närmare sin pappa. Så finns det förstås de som är lika nära eller långt ifrån båda två. 
  • Anonym674
    Gina43 skrev 2016-03-01 08:43:45 följande:
    Va?

    Min mamma är INTE min största förebild. Vi är INTE lika. Min pappa och jag delar däremot samma känslighet och många andra personlighetsdrag. Jag har inget motsvarande med min mamma. Det handlar om olika personligheter, inte om kön. Min största förebild är dock mina morföräldrar som var väldigt fina människor.

    Förebilder ändras genom åren med mognad och utveckling. Jag tror inte att man kan säga något svepande om detta, som om förebilder vore på förhand bestämda och konstanta.

    Sedan kan man iofs säga att pappa är dotterns första kärlek och vice versa för söner (vem har inte hört "när jag blir stor ska jag gifta mig med dig mamma/pappa"?).
    Man kan såklart kan ha en favorit, som då inte nödvändigtvis behöver vara den samkönade föräldern. Man kan också ärva/ta efter båda föräldrarna i sina personlighetsdrag.
    Men faktum kvarstår att barn absolut tar efter sin samkönade förälder. Inte av val, utan automatiskt. Det är bara så vi människor funkar. 
    Sedan är det ju också ett välkänt faktum att barn, till viss del i alla fall, behöver både en manlig och en kvinnlig förebild.
    Vad jag vill få fram är att jo, pojkarna kommer de första åren förmodligen vara mer intreserade av pappa (bl.a. med tanke på att de då får göra "killgrejer"), och att mamma därmed "slipper" umgås så mycket med dessa pojkar och deras pojkaktiviteter. Men det är ändå viktigt att skapa en anknytning och relation till sönerna. Annars kommer det sluta illa i längden. Ena föräldern kan vara hur fantastisk som helst, men om den andre är känslokall/ilsken mot barnen, kommer barnens relation till denne, och hela familjedynamiken, gå åt helvete.
  • Trolleri

    Alltid lika beklämmande med dessa trådar om alla dessa oönskade pojkbebisar. Jag väntar också min trea nu, tredje pojke även här. Vet inte om jag tycker det är tråkigt att inte få en flicka eller om det är samhället/omgivningen som får mig att tro att jag vill ha en flicka.

    Något jag däremot vet är att jag är väldigt glad över den pojke som ska komma. Det var tydligen inte meningen att jag och min man skulle ha några döttrar och vem säger att det hade blivit bättre/sämre då? Man får göra det bästa av situationen och vara tacksam för de barn man får oavsett vad de kissar med. ^_^ 

    Nu har jag inte läst hela tråden men jag hoppas att du TS kan förlika dig med ditt öde och inse att du inte alls har någon otur utan är väldigt privilegierad.  

  • Anonym (berörd)
    Anonym (Håller nästan med,) skrev 2016-03-01 08:20:45 följande:
    Tur att ni har en fin relation. Hur har döttrarna till varandra. ALLA jag känner som har systrar är alltid (som vuxna) i luven med varandra. Känner så många som knappt pratar med din syster. Allt ska jämföras. Hus, resor, utbildningar, männens löner, mest väluppfostrade barn, lättast att bli gravid m.m. Känner ingen som tjafsar så med sin bror. Min skräck att bli utan dotter var lika stor som den att få fler än en dotter. Hade turen att få en av varje. Hade faktist fördragit två söner framför två döttrar även om det skulle innebära ingen dotter,
    Oj. Jag känner ingen som tjafsar på det sättet med sina systrar. Jag har en vän som har en komplicerad relation till sin (halv)syster, men där ligger det så mycket annat bakom. (Olika uppväxt, olika materiell standard under uppväxten, och så vidare.) 

    Jag har själv två systrar och vi vill bara varandra väl. När min lillasyster nyligen fick nytt jobb kritiserade vi henne snarare för att hon varit för mesig i sina löneanspråk. Jag tycker ju mina systrar är bäst och vill att de ska ha betalt därefter också. Tungan ute 

    Min äldre syster har tyvärr inte fått några barn, trots att hon inget hellre velat. Det är ju något vi andra också sörjer och önskar vore annorlunda. Inte skulle någon av oss andra köra upp i ansiktet på henne hur lätt det gick för oss. Dessutom är hon en underbar och högst älskad moster, så det vore mer än dumt att bli ovän med henne. Flört

    Så nej, jag känner inte igen din bild av systrar som konkurrerar med varandra. Och att jämföra våra mäns löner och så vidare? Nej, det blir ju bara fånigt.
  • Anonym (pojkmamma)
    Anonym (All) skrev 2016-03-01 08:03:29 följande:

    Jag förstår dig ts, jag hade också stor längtan efter döttrar, och jag fick två. Hade jag fått enbart söner hade jag sörjt, även om jag förstås skulle ha älskat mina söner. Mina döttrar är nu i 20-årsåldern och vi har haft så mycket gemensamt hela tiden och har det fortfarande, och jag är så tacksam.

    Naturligtvis finns det undantag, men i min bekantskapskrets är flickorna definitivt mer intresserade av att umgås med familjen och flickorna som flyttat hemifrån hör av sig oftare än pojkarna och flickorna vill härna hitta på saker tillsammans medan pojkarna mest vill komma hem och äta mammas mat ibland


    Men pojkar flyttar generellt hemifrån mycket senare än flickor.
  • Anonym (pojkmamma)

    Du borde verkligen inte få en flicka för risken är alldeles för stor att du kommer särbehandla och visa mer känslor för henne än dina söner. Det är en avgörande anledning till att jag hoppas att du inte får som du vill.

  • Anonym (87:an)
    Anonym (berörd) skrev 2016-03-01 15:04:27 följande:

    Fast de exempel du ger är ju bara DIN verklighet. Ingen allmän sanning som gäller alla.

    Jag har vuxit upp med två systrar, och är alltså tjej själv, och alla vi tre har en närmare relation till min pappa än min mamma. (Jag är uppvuxen i en kärnfamilj.)

    Vår pappa är den vi har pratat med när vi mått dåligt. Som vi har diskuterat samhällsfrågor och relationsproblem med. Som vi som vuxna har diskuterat barnuppfostran med. Och då är det alltså inget "fel" med min mamma, hon är inte missbrukare eller psykiskt sjuk eller något annat som gjort det svårt att komma henne nära. Hon är dessutom betydligt mer intresserad av att shoppa än vad vår far är.

    Men hör och häpna - vi känner ändå att det har varit lättare att prata med vår pappa. 

    Ja, så ser det ut i MIN ursprungsfamilj, men jag kan ju inte på grund av det säga att alla barn, eller ens alla flickor, har en närmare relation till sin pappa än till sin mamma. 

    Och vad det gäller den äldre generationen var min mormor och morfar vid ganska dålig hälsa redan när vi barnbarn var små. Dessutom var de lite svåra att komma inpå livet. De var alltså ganska slutna som personer, särskilt min mormor.

    Min farmor däremot, har jag alltid varit nära, ända tills hon dog när jag var 30 år. Hon hade många barn och ännu fler barnbarn, men hos henne fanns både en öppen famn och ett öppet sinne. Vi kunde prata om allt.  Som vuxen har jag förstått att alla vi barnbarn upplevde att vi stod lika nära vår farmor - och då var hon "bara" farmor. Hon hade alltså enbart fått söner, och kunde därmed enbart bli farmor, inte mormor. 

    Så närhet handlar inte om kön. Inte om söner eller döttrar, mammor eller pappor eller mormödrar eller farmödrar.  Inte i min värld, i alla fall. Det handlar om personlighet. Och i min bekantskapskrets finns exempel på både de som är närmare sin mamma, och de som är närmare sin pappa. Så finns det förstås de som är lika nära eller långt ifrån båda två. 


    Har jag skrivit att det är allmänt på detta vis? Jag svarade på en kommentar där ngn skrev att det i princip ALLTID är tvärtom och förklarade då att de är såhär för mig. Och det du skriver är ju DIN verklighet. Så sak samma! Om du missade de jag oxå skrev ang att alla är olika så läs om är du snäll för din kommentar är onödig. Jag dömer inte ngn och är väldigt medveten om att det är olika. Jag har själv 8 syskon varav 7 är systrar. Jag är dock inte uppvuxen i kärnfamilj men jag mår bra ändå.

    Jag ångrar inte på ngt vis varken min son eller min dotter och jag känner mig otroligt lyckligt lottad över att ha fått en av varje! Men jag har oxå empati och kan sätta mig in i hur det är att önska sig ngt som man inte kan få. Förklara för mig vad det är som är fel i att vilja önska ett kön? Jag tycker det är fel att önska bort barn eller inte vilja ha dem för att de har en snopp eller en snippa. Men att önska tror jag många gör, i smyg för fy fasen va påhopp man får om man råkar yttra sig om att man önskar en dotter!
  • Anonym (3 pojkar)
    Ego Lovers skrev 2016-03-01 10:06:09 följande:

    Din svärmor känner sig själv bäst därför tror hon att dina söner kommer få det likadant som hennes son eftersom hon inte kunde ge honom den kärlek han förtjänade som barn får hon igen det hon gav honom som barn nu när han är vuxen. Och hon misshandlar er son psykiskt av att prata så med honom. Hon bör inte träffa honom om länge hon snackar negativt om pojkar. Nästa gång kanske du ska säga till svärmor att så som man sår får man skörda och ha henne som skräckexempel hur du inte ska göra med dina söner än att önska en dotter och sedan bli som henne


    Vi träffar henne så lite som möjligt. Min man är trött på henne. Och vi har haft många bråk med henne hur hon behandlar våra barn och vad hon säger tillösts och till de. Men i hennes värld så har hon alltid rätt och fattar inte alls kritiken.
  • Anonym (3 pojkar)
    Lussekatta skrev 2016-03-01 11:12:03 följande:

    Jag föraktar människor som dig TS.


    Och jag föraktar människor som mobbar, gravida el småbarnsföräldrar som röker etc men jag skulle aldrig mobba någon anonymt på nätet.
  • Anonym (3 pojkar)
    Anonym (Okok) skrev 2016-03-01 12:19:49 följande:

    Vem skrev aggressiv kriminell? Jag?


    Den jag svarade först skrev att mina barn kommer bli aggressiva kriminella för att jag uppfostrar de till tuffa pojkar. Vet inte om det var du. Men vet inte riktigt var jag skrivit att jag uppfostrar de till tuffa pojkar.
Svar på tråden Jag vill inte ha 3 pojkar...