• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • molly50
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 10:37:20 följande:
    Han kanske har sökt sån hjälp, det kan väl inte du veta.
    Om man har sökt hjälp och följt råden man fått så förefaller det ganska märkligt att man fortsätter starta dessa inceltrådar.
  • Anonym (Maria)
    molly50 skrev 2023-10-05 10:46:49 följande:
    Om man har sökt hjälp och följt råden man fått så förefaller det ganska märkligt att man fortsätter starta dessa inceltrådar.
    Vården hjälper inte alltid så bra tyvärr. Vad är det egentligen för råd du tror att man får där? Man får mediciner och sömnmediciner framför allt. Vissa saker hjälpte lite men i det stora hela blev inget bättre. Jag har själv varit i den karusellen, och många andra har aldrig blivit bättre de heller. Den som tror att saker ljusnar för en person som söker vård och gör som de säger är bra naiv.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 10:57:08 följande:
    Vården hjälper inte alltid så bra tyvärr. Vad är det egentligen för råd du tror att man får där? Man får mediciner och sömnmediciner framför allt. Vissa saker hjälpte lite men i det stora hela blev inget bättre. Jag har själv varit i den karusellen, och många andra har aldrig blivit bättre de heller. Den som tror att saker ljusnar för en person som söker vård och gör som de säger är bra naiv.
    ALLTID ska jag lägga till, för vissa blir det faktiskt bättre, men långt ifrån alla. Man kan inte bara ta för givet att det skulle ha blivit bättre bara för att en person sökt hjälp, är min poäng.
  • Anonym (Ej representativ)
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 10:59:57 följande:
    ALLTID ska jag lägga till, för vissa blir det faktiskt bättre, men långt ifrån alla. Man kan inte bara ta för givet att det skulle ha blivit bättre bara för att en person sökt hjälp, är min poäng.
    Nej, så är det ju. ( Och bara för att alla inte skriver ut det i ord, är det ingen som tror att ALLA blir bättre heller.)
    Tycker du att man ska sluta ge rådet att söka hjälp, eftersom alla inte blir hjälpta?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Ej representativ) skrev 2023-10-05 11:09:47 följande:
    Nej, så är det ju. ( Och bara för att alla inte skriver ut det i ord, är det ingen som tror att ALLA blir bättre heller.)
    Tycker du att man ska sluta ge rådet att söka hjälp, eftersom alla inte blir hjälpta?
    Nej, det var inte alls min poäng. Jag svarade en person som tycker det är märkligt att en sådan person skulle ha sökt hjälp, men det kan de visst ha gjort redan. Det kan man inte veta.
  • Anonym (Ej representativ)
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 11:13:50 följande:
    Nej, det var inte alls min poäng. Jag svarade en person som tycker det är märkligt att en sådan person skulle ha sökt hjälp, men det kan de visst ha gjort redan. Det kan man inte veta.
    Absolut, det har du rätt i. Jag ställde bara en följdfråga utifrån att du skrev att man inte ska ta för givet att någon blivit bättre bara för att man sökt hjälp.
    Men vi är nog relativt överens egentligen.
  • Hejhoppgummi
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 10:57:08 följande:
    Var är alternativet då? Sitta hemma, göra inget alls och gnälla på forum? Eller sitta hemma och hoppas att *idag kanske staten ger mig en kvinna*? vad är alternativet mot att söka hjälp om man är i en sits man inte är nöjd med? Eller ska man bara gå ut på stan och hämta hem sin berättigade kvinna eller man? Försöker verkligen förstå vad alternativet är, för att acceptera läget verkar omöjligt
  • Anonym (Maria)
    Hejhoppgummi skrev 2023-10-05 16:47:42 följande:
    Var är alternativet då? Sitta hemma, göra inget alls och gnälla på forum? Eller sitta hemma och hoppas att *idag kanske staten ger mig en kvinna*? vad är alternativet mot att söka hjälp om man är i en sits man inte är nöjd med? Eller ska man bara gå ut på stan och hämta hem sin berättigade kvinna eller man? Försöker verkligen förstå vad alternativet är, för att acceptera läget verkar omöjligt
    Jag har inte skrivit att man inte ska söka hjälp.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 16:51:19 följande:
    Jag har inte skrivit att man inte ska söka hjälp.
    Du sågar ju den hjälp som finns. Vilket alternativ är bättre alltså?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-10-05 16:52:53 följande:
    Du sågar ju den hjälp som finns. Vilket alternativ är bättre alltså?
    Jag har skrivit att den kan hjälpa. Vissa blir hjälpta mycket men många blir tyvärr inte det även om de kanske kämpat i åratal. Poängen var inte att såga, utan att visa att det är inte ett dugg märkligt om det inte ljusnar för personen trots att den sökt hjälp. Man kan därför inte veta att personen inte har sökt hjälp.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?