• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Palle)
    Anonym (Til) skrev 2023-07-18 20:40:50 följande:
    Nej jag ser inget fel med Agda alls  

Bara en illustration av att det är bullshit att kvinnor är så kräsna och män (ja incels i detta fall då) inte är det. De tar naturligtvis inte vad som helst som står till buds, det gör i princip ingen. Kvinnor kanske ser mer till trygghets- och personlighetsaspekter, men nog sjutton är män kräsna också, t.ex med utseende. 
    Jo, jag förstod att du inte menade något illa. Tänkte mer tillföra lite humor i denna allvarliga tråd..
  • Anonym (Maria)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-18 19:36:13 följande:
    Från början kanske det blir så, men tror du verkligen det på längre sikt? Att massor av kvinnor vill leva helt utan sex.
    Ja alltså sex för en kvinna är inte sex som är värt besväret om det inte blir tillräckligt bra, vilket beror på mannen, attraktion, kemi osv. Det kan bli direkt smärtsamt. Så nej jag har svårt att se att kvinnorna inte skulle klara sig utan den.
  • Anonym (Maria)
    nihka skrev 2023-07-18 19:37:41 följande:
    Och hur många väninnor tänkte du att du skulle hinna "rädda"?
    Rimlighet är en annan fråga än ansvar. Men det där var mest en tanke om en händelsekedja, om man kallar det för ansvar då beror väl på hur man ser det.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-18 19:59:02 följande:
    Jag vet inte om du snurrat in dig i tankarna här. De flesta ser sex som ömsesidig njutning, inte som någon slags välgörenhet eller ansvar för den delen. 
    Oavsett om det handlar om välgörenhet eller något annat så är man ansvarig för sina val, som ger en viss effekt.
  • ClumsySmurf
    Anonym (hej) skrev 2023-07-17 19:13:58 följande: #364
    Tänk om det räckte som man att inte vara en skitstövel, psykiskt instabil och behandla kvinnor som skit, som du säger är den kvinnliga varianten av incels.

För män är problemet tvärtom. Om du är för snäll, för blyg, för tråkig, för alldaglig och saknar självförtroende är du inte attraktiv för kvinnor. Att vara en narcissist eller psykopat som bara tänker på sig själv är snarare en fördel när det kommer till att vara man.

Har alla dessa tråkiga män förtjänat att bli incels? Vad har de gjort för fel och är det bara extroverta mäns gener som borde föras vidare?

Tänk om det räckte som kvinna att inte vara en skitstövel, psykiskt instabil och behandla män som skit....

Det är inte alltid det räcker, det kan vara något som saknas så att jag inte blir attraherad.

Om du är för snäll, för blyg, för tråkig, för alldaglig och saknar självförtroende är du inte attraktiv för män.

I alla fall inte för mej, för snäll, för blyg, för tråkig, för alldaglig har ju gått över en gräns

Har alla dessa tråkiga kvinnor förtjänat att bli incels?

Kanske inte men jag har ingen skyldighet att ligga med dem.
  • ClumsySmurf
    Anonym (hej) skrev 2023-07-17 22:20:56 följande: #382
    Psykopatiska personlighetsdrag är vad som gör en person trevlig och charmig. Det går hand i hand. Narcissister tänker bara på sig själva och därför upplevs de som självsäkra. De behöver inte fundera på vad andra tycker om dem så de bara pratar på.

"Snälla killar" är fel ord. Tafatta, osäkra, försiktiga killar är bättre ord. De kan säkert vara ruttna på insidan också, men de får inte chansen lika ofta att bevisa att de inte är det. Det privilegium som du pratar om att du provar olika relationer och sen börjar om på nytt har inte de männen.

I den här tråden har incels dömts för att de inte har något att erbjuda kvinnor. Hur kan de tro att de ska kunna ha sex när de är så otillräckliga, verkar många tycka. Alltså döms inte bara de som hatar kvinnor.

" Psykopatiska personlighetsdrag är vad som gör en person trevlig och charmig."

Psykopatiska personlighetsdrag och grandios narcissism kan göra det lättare att fejka charm.

"Narcissister tänker bara på sig själva och därför upplevs de som självsäkra."

De med grandios narcissism är mer självsäkra(på ytan) medan de med sårbar narcissism är tvärt om.
  • ClumsySmurf
    Anonym (hej) skrev 2023-07-17 22:32:17 följande: #384
    molly50 skrev 2023-07-17 20:57:01 följande:
    Jag kan visserligen inte tala för andra kvinnor.
    Men att vara psykopat och bara tänka på sig själv är INTE attraktivt!
    Att vara trevlig och vara sig själv kommer man långt med.
    Sitter man däremot och spyr galla över alla kvinnor som grupp för att man inte får ligga och tycker att man ska ställa upp och ha barmhärtighetssex med dem så får man ingen tjej att bli intresserad. Tvärtom så är det ett effektivt sätt att skrämma bort dem.
    Så nej,att bete sig illa är ingen attraktiv egenskap,varken för kvinnor eller män.
    Men problemet med psykopater och andra med liknande personlighetsstörningar är att de sällan visar de sidorna förrän man kommit en bit in i förhållandet och kanske tagit steget att flytta ihop osv.
    Och då kan det vara svårt att ta sig därifrån.
    Därav att du kanske upplever att många kvinnor lever med psykopater. 
    Det är en hårfin gräns mellan att bara tänka på sig själv och att vara självsäker, vilket är attraktivt. Det finns stora likheter mellan att vara narcissist och att vara en driven person som är framåt (attraktivt). Det sämsta en man kan vara är inte att vara en psykopat utan att vara osäker och tråkig. Psykopater får i alla fall chansen till relationer.

Har du hört om någon incel som har sagt att kvinnor ska ställa upp på barmhärtighetssex eller är det bara en nidbild?
     "Det är en hårfin gräns mellan att bara tänka på sig själv och att vara självsäker, vilket är attraktiv"

Många incels tänker bara på sej själva men de uppfattas inte som mer självsäkra eller attraktiva.

"Det finns stora likheter mellan att vara narcissist och att vara en driven person som är framåt (attraktivt)"

ensamstående mamma med 3 barn och två jobb...
  • ClumsySmurf
    Anonym (hej) skrev 2023-07-17 22:54:49 följande: #388
    Det jag vill komma till är förväntningarna på män när det kommer till att ha rätt personlighetsdrag har blivit orimliga. Förmodligen har detta förvärrats i samband med att valmöjligheterna i onliine-datingen har ökat.

Jag lägger inte skulden på någon, men uppmanar kvinnor att tänka igenom hur det känns för män att bli dömda för saker som de inte kan påverka. Ungefär som kvinnor är rädda för att bli dömda för deras utseenden och drabbas av anorexia osv. Granska inte män och deras liv i detalj innan ni ger de chansen, utan låt de bevisa att de duger. Leta inte efter den perfekta mannen.

Man kan väl ha en åsikt om andra incels också. De finns och de påverkar samhället.

"Det jag vill komma till är förväntningarna på män när det kommer till att ha rätt personlighetsdrag har blivit orimliga"

När vanliga svensson män och de som ligger en bra bit under genomsnittet har flickvän/familj tvivlar jag på att vissa är ensamma p.g.a orimliga krav.

Jag lägger inte skulden på någon, men uppmanar män att tänka igenom hur det känns för kvinnor att bli dömda för saker som de inte kan påverka.

Om det finns ett gäng kvinnor i samhället som är för osäkra, är för blyga, har offermentalitet, har socialfobi, bor hemma hos mamma och ser det som något oföränderligt, något fixerat som de inte kan göra något åt så kan ju inställningen vara en anledning till att de inte är särskilt attraktiva och en orsak till att det inte blir bättre och jag vet inte riktigt hur de ska bevisa att de duger om jag måste sänka mina krav och bli mindre nöjd för att de ska duga.

Leta inte efter den perfekta kvinnan.

Det är ingen mening när jag själv inte är perfekt men det finns kvinnor som är mer perfekt än vissa andra.
  • ClumsySmurf
    Anonym (hej) skrev 2023-07-18 02:09:50 följande: #400
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-18 01:24:18 följande:

Steg ett är att sluta med självömkan. Lyssna på vad kvinnor faktiskt skriver i stället för (vissa här) som menar att det är på grund av att dom är "fula" det är väl klart att fulhet inte hjälper, men en man kan kompensera för detta på olika sätt. 

En massa dravel. Det är mer ovanligt att incels är farliga för kvinnor än att gifta män är det. Incels misshandlar inte kvinnor, incels köper i regel inte sex utan det är oftast gifta män som gör det.

Bara för att man har kvinnliga vänner slutar man inte att vara incel. Risken ökar snarare för att man mår sämre över att man bara duger som vän, men inte som en partner.

Det är mer ovanligt att incels är farliga för män än att gifta kvinnor är det. Incels misshandlar inte män...

Det är inte särskilt konstigt om en manshatare som aldrig haft en relation inte är skyldig till misshandel i en relation men jag tycker inte att det är ett bra argument för att hon ska ha en.
  • ClumsySmurf

Anonym (hej) skrev 2023-07-18 15:49:36 följande: #431
    Tror du verkligen på att de hellre är själva hela livet om de inte får de män som de vill? Jag tror att det är struntprat och härskartekniker, för de har aldrig behövt testa det på riktigt.

Ingen person ska tvingas till något, men vi måste hitta ett sätt att minska valmöjligheterna för kvinnor som är för stora idag. Före preventivmedel och datingappar hade kvinnor mycket färre valmöjligheter än idag och fick acceptera de män som fanns i deras närhet. Ungefär som incels idag. Preventivmedel utjämnade spelplanen mellan könen, men datingappar har gett kvinnor ett för stort övertag.

Jag tror att det behövs lagstiftning för att skapa mer jämställdhet, som med föräldraförsäkringen. Inget tvång, men färre valmöjligheter.

Tror du verkligen på att de hellre är själva hela livet om de inte får de kvinnor som de vill?

jo, det vill jag.

Jag tror att det är struntprat och härskartekniker, för de har aldrig behövt testa det på riktigt.

Om jag bara kan tycka så för att jag aldrig har behövt att testa det på riktigt kan jag omöjligt ha för höga krav.

Ingen person ska tvingas till något, men vi måste hitta ett sätt att minska valmöjligheterna för män som är för stora idag

Sex är ingen mänsklig rättighet.

Jag tror att det behövs lagstiftning för att skapa mer jämställdhet, som med föräldraförsäkringen. Inget tvång, men färre valmöjligheter.

Om en incelkvinna vill ändra lagen för att få sitta på min kuk, är det då långsökt att tänka "din jävla narcissist"?
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?