• Anonym (Simba)

Dags att polisanmäla ALLA kommentarer mot vita som hets mot folkgrupp/rasism

Hatiska och stigmatiserande kommentarer om eller mot vita, exempelvis vita cis män, bör polisanmälas. Detta oavsett om det det framförs via ett muntligt uttalande eller om det skrivs i text. Vi lever i ett mångkulturellt samhälle bestående av vita, bruna, svarta, gula och allt där emellan. Det är inte rimligt att hatiska individer med fel i skallen ska tillåtas spy galla över människor med en viss hudfärg och att stigmatisera de. 

Detta riskerar att spä på motsättningar, skapa hat, legitimera våld och skapa grogrund för diskriminering. Jag vill uppmana samtliga individer att inte anpassa er efter en liten grupp individer som spär på hatet mot vita genom stigmatiserande kommentarer. Jag vill tvärt om uppmana er att anmäla allt material ni stöter på. Ni kanske inte vill medverka med era namn i en polisanmälan. I så fall vill jag tipsa er om denna sidan:  
     polisen.se/kontakt/tipsa-polisen/tipsa-polisen-via-webben/

Det är viktigt att hatet mot vita som sprids av en liten grupp människor stoppas. På samma sätt som hatet mot svara, homosexuella eller andra måste stoppas. Vi lever i ett mångkulturellt samhälle. Allas rättigheter måste värnas. Om visst hat legitimeras så kommer det skapa våld. Våld som drabbas barn m.m. Detta får vi inte tillåta. Anmäl anonymt!

• Svar på tråden Dags att polisanmäla ALLA kommentarer mot vita som hets mot folkgrupp/rasism
  • flygrl
    ClumsySmurf skrev 2023-03-18 17:00:41 följande:

Någon som stöttar pk vänstern i kampen mot yttrandefriheten...

Vem syftar du på? TS?
  • hymnis
    Challenger skrev 2023-03-18 18:35:40 följande:
    Det är för att HMF lagen är formulerad så. Det är inte olagligt att kalla någon för jävla svenne eller viting. Jävla svarting får man däremot inte säga. Det är förbjudet. 

Denna lag är perfekt formulerad om man vill skapa så mycket motsättningar som möjligt och ställa grupper mot varandra. 

Om vi tittar på vad som står i lagen, i 16 kapitlet:

[K16]8 §  Den som i ett uttalande eller i ett annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för en folkgrupp eller en annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter.

Om brottet är grovt döms för grov hets mot folkgrupp till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om meddelandet haft ett särskilt hotfullt eller kränkande innehåll och spritts till ett stort antal personer på ett sätt som varit ägnat att väcka betydande uppmärksamhet. Lag (2018:1744).

9 § En näringsidkare som i sin verksamhet diskriminerar någon på grund av ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck genom att inte gå personen till handa på de villkor som näringsidkaren i sin verksamhet tillämpar i förhållande till andra, ska dömas för olaga diskriminering till böter eller fängelse i högst ett år.

[S2]Vad som sägs i första stycket om en näringsidkare tillämpas också på den som är anställd i näringsverksamhet eller annars handlar på en näringsidkares vägnar samt på den som är anställd i allmän tjänst eller har allmänt uppdrag.

[S3]För olaga diskriminering döms även anordnare av allmän sammankomst eller offentlig tillställning och medhjälpare till sådan anordnare, om han eller hon diskriminerar någon på grund av ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck genom att vägra personen tillträde till sammankomsten eller tillställningen på de villkor som gäller för andra. Lag (2018:540).

Var hittar du något som tillåter att man får kalla en person för "viting" men inte "svarting"? Vad är det som ställer grupper mot varandra här menar du?

• ClumsySmurf
    flygrl skrev 2023-03-18 19:28:14 följande: #22
    ClumsySmurf skrev 2023-03-18 17:00:41 följande:

Någon som stöttar pk vänstern i kampen mot yttrandefriheten...

Vem syftar du på? TS?
     Jepp.
    Han vill att allt ska polisanmälas som hets mot folkgrupp.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (gurra) skrev 2023-03-18 18:22:45 följande:
    Skrattar så jag gråter
    Vad skrattar du åt?
  • Challenger
    hymnis skrev 2023-03-18 19:29:23 följande:

Om vi tittar på vad som står i lagen, i 16 kapitlet:

// [K16]8 §  Den som i ett uttalande eller i ett annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för en folkgrupp eller en annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter.

Om brottet är grovt döms för grov hets mot folkgrupp till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om meddelandet haft ett särskilt hotfullt eller kränkande innehåll och spritts till ett stort antal personer på ett sätt som varit ägnat att väcka betydande uppmärksamhet. Lag (2018:1744).

9 § En näringsidkare som i sin verksamhet diskriminerar någon på grund av ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck genom att inte gå personen till handa på de villkor som näringsidkaren i sin verksamhet tillämpar i förhållande till andra, ska dömas för olaga diskriminering till böter eller fängelse i högst ett år.

[S2]Vad som sägs i första stycket om en näringsidkare tillämpas också på den som är anställd i näringsverksamhet eller annars handlar på en näringsidkares vägnar samt på den som är anställd i allmän tjänst eller har allmänt uppdrag.

[S3]För olaga diskriminering döms även anordnare av allmän sammankomst eller offentlig tillställning och medhjälpare till sådan anordnare, om han eller hon diskriminerar någon på grund av ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck genom att vägra personen tillträde till sammankomsten eller tillställningen på de villkor som gäller för andra. Lag (2018:540).

Var hittar du något som tillåter att man får kalla en person för "viting" men inte "svarting"? Vad är det som ställer grupper mot varandra här menar du?

Svenskar räknas inte som folkgrupp. Inte vita heller. Mig veterligen har ingen blivit åtalad och dömd för att ha kallat någon för jävla Svenne.
  • flygrl
    ClumsySmurf skrev 2023-03-18 19:47:51 följande:
     Jepp.
    Han vill att allt ska polisanmälas som hets mot folkgrupp.
    Ok, men det handlar väl bara om att TS vill motverka rasism och då även den mot vita?! Menar du att det gör samhället ofritt eller va är problemet?
  • Anonym (Simba)
    flygrl skrev 2023-03-19 18:03:59 följande:
    Ok, men det handlar väl bara om att TS vill motverka rasism och då även den mot vita?! Menar du att det gör samhället ofritt eller va är problemet?
    Både mot vita och svarta. Ingen bör utsättas för rasism. Ser jag en svart bli utsatt så säger jag till. Därför förväntar jag mig att andra gör samma sak när en vit drabbas, eller när det fälls nedvärderande eller omedvetna kommentarer om vita. Även om det kommer från en vit bör man säga till. Man måste få bort vissa värderingar och tankesätt. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Simba) skrev 2023-03-20 11:41:38 följande:
    Vadå är du retarderad eller vad är grejen? Vad är det som är kul menar du? 

Om någon skulle säga att de inte vill gå på en middag eller tillställning för att det finns svarta kvinnor där, skulle du då inte höja på ögonbrynen och tycka att det påminner om apartheidsystemet i Sydafrika? Eller låter som det lät i USA när KKK hade sin stormaktstid? 

Förstår inte vad som är kul faktiskt.  
    Men ableism är helt OK att använda sig av? Kan du förklara?
  • Anonym (jodå)
    Anonym (Gryning) skrev 2023-03-18 15:33:06 följande:

Hat i alla former är aldrig bra, men jag måste erkänna att jag aldrig stött på rasism mot vita. Hur uttrycks sånt menar du? 

Jodå omvänd rasism från minoriteter mot svenska finns absolut, har sett det många ggr bland vänner och bekanta (jag är själv blatte).

Båda sidor använder ofta den andra för att rättfärdiga sina egna misslyckanden.... sd muppar skyller allt på blattar för att rättfärdiga sina egna misslyckande, tex att man inte får ett jobb.. det är inte att man inte utbildade sig som är grunden till det, utan att blattarna snor jobben... eller att man inte kan träffa en tjej för blattarna snor alla tjejer...

Och likadant är det från andra sidan... det är inte att man sket i att utbilda sig som är anledningen till att man inte får jobb... det är rasism.. det är inte all man misslyckats med att integrera sig i samhället, att man snackar dåligt svenska eller har religiösa åsikter som inte är förenligt med svensk kultur och värderingar... det är rasism.

Jag tror att många människor oavsett ursprung har tyvärr ofta ett behov av att skylla sina egna misslyckanden på andra för att må bättre.
Svar på tråden Dags att polisanmäla ALLA kommentarer mot vita som hets mot folkgrupp/rasism