• HigherMinds

Hur har 'Mäns våld mot kvinnor' vuxit sig till en så pass stark rörelse?

Misstolka mig inte. Jag förminskar inget problem, mäns våld mot kvinnor är fruktansvärt, och ska bekämpas med alla medel som står tillhands.

Men kan ändå inte känna, det pumpas ut i media om mäns våld mot kvinnor, krönikorna och repotagen avlöser varandra.

Föräldrars våld mot barn? Var är alla spaltkilometer om det? Jag har inga siffror, men jag skulle inte bli förvånad ifall det är fler barn som blir misshandlade i hemmet av ena eller båda föräldrarna än vad det är kvinnor som utsätts för våld utav män.

Två enormt stora problem, men där debatten till 90% har fokus på de vuxna kvinnorna.

Jag har förbryllats över det här länge, hur två lika stora problem är ett faktum, men endast ett av problemen får nästintill all uppmärksamhet och fokus.

Kan det vara så att "nazifeministerna", inte sällan djupt självupptagna, ser till stt göra sig hörda, de får plats och de får använda medias plattformar för att skrika och gapa, medans barnen som är utsatta för exakt samma sak, om inte i än större omfattning inte har samma typ av högljudda organisationer som för deras talan och sätter deras tragik högst upp på agendan?

• Svar på tråden Hur har 'Mäns våld mot kvinnor' vuxit sig till en så pass stark rörelse?
  • FDFMGA
    HigherMinds skrev 2020-08-13 11:18:43 följande:
    Du läser det du vill läsa, det som passar agendan. Du plockade ut att frånta kvinnor rösträtt, och utelämnar helt det skäl jag anger för att frånta kvinnor rösträtt under ett par årtionden.

Du agerar instinktivt enbart på känslor, du fylls av den dåliga smaken av ojämställt, förtryckande och orättvist. Har du inte förmågan att tänka ett par eller tre steg längre fram istället för att köra fast i rättvise-träsket, att det kan finnas en poäng i det som kallas att göra om, göra rätt, stoppa systemet, städa upp och börja om på nytt, UTAN möjlighet att förvandla ett välmående land på 25 år till en humanitär soptipp?

Vill du testa? Jag kan hålla dig i handen så att du kan komma förbi den känslobaserade delen av det!
    Ja, jag har läst att det finns en grupp som du anser skriker om att män misshandlar kvinnor, att du kallar dem nazifeminister. Jag har läst att du anser att kvinnor inte borde ha rösträtt.

För mig räcker det gott och väl för att jag ska ana vilken navelpetare det är som är i farten igen.

Jag skulle ljuga om jag påstod att jag bara känner medlidsamt löje inför ditt uppträdande, när du kallar de som försöker uppmärksamma våldet mot kvinnor för nazifeminsiter och gapar och skriker om att kvinnor inte borde ha rösträtt så blandas medlidandet med tydliga stråk av förakt.
  • FDFMGA
    KlantSmurfen skrev 2020-08-13 11:23:35 följande:
    Hur gör vi med de "män" (du) som uppenbarligen inte heller har något att tänka med?
    Även de bör nog omfattas av den allmänna rösträtten om de klarar av att hitta till vallokalen.
  • KlantSmurfen
    Mimosa86 skrev 2020-08-13 11:08:39 följande: #34
    Den stora skillnaden är att kvinnor i större utsträckning utsätts för SYSTEMATISK misshandel än män medan män i högre utsträckning än kvinnor riskerar att åka på stryk ute på stan.

Farligaste platsen för män: i kriminella sammanhang.

Farligaste platsen för en kvinna: i hennes hem av någon hon älskar.

Därför är det betydligts våtare med våld i nära relation eftersom det ofta finns ett medberoende av den utsatta. Även barn. Vilket gör att dessa brott är svåra att lösa.

En man som blir misshandlad av en annan man på stan har sällan ett känslomässigt band eller ett beroendeskap till den som slår. Ingen lojalitet.

Säger inte att det ena våldet är värre än det andra men viktigt att hålla isär då det är helt olika våldsspektrum som måste hanteras helt olika.
    Syftar du på föräldrarna då? Det är ju oftast de tjejer som far illa som barn som hamnar i skiten som vuxen.
  • MRAKas
    Anonym (Haha) skrev 2020-08-13 11:24:38 följande:
    Men, som sagt, borde vi inte gå på kärnan till problemet med en gång? Att frånta kvinnor rösträtt påverkar ju bara småsaker, vill vi få riktig förändring är det ju dom som orsakat mest skit som behöver styras upp. Låt oss istället frånta män rösträtt tills dom visat att de kan hantera den!
    Problemet med Sverige idag är ju att landet senaste mandatperioderna i praktiken styrts av ett litet extremistparti.

MP hade aldrig tagit sig äver 4% om kvinnor inte haft rösträtt.

Så vi har nog rätt skild bild av vad som är problemets kärna.

Med det sagt så anser jag verkligen inte att kvinnor pga deras grupptillhörighet skall fråntas rösträtten.
    Men jag gillar idén att varje individ ska behöva "ta körkort" för att tillåtas rösta. Genom att avlägga ett prov bevisa att man kan underbygga sina åsikter med evidensbaserad fakta o statistik. Visa att man förstår kopplingen mellan handling o konsekvens.

Förövrigt så anser jag att eftersom politik i princip enbart är hur skattemedel skall användas och fördelas så vorde det inte orimligt att man som individ får fler röster ju mer man bidragit till stadskassan. Men det vet jag redan nu inte kommer landa väl.....
  • momjanet
    Anonym (Google is your friend) skrev 2020-08-13 10:51:32 följande:
    Jag var inte där men jag vet att man inte resonerar så inom skolvärlden så ja, din kompis verkar inte ha förstått poängen. Man strävar inte efter att göra om pojkar till att "bli" flickor, oavsett hur ni vill vrida det.

Vem har sagt att jag är kvinna? Jag råkar ha utbildning i det som diskuteras och har därmed en helt annan insikt än dig, förutom mångårig erfarenhet i arbetslivet.
    Som sagt var du inte där så då ska du inte uttala dig om vad som sades och vad som inte sades.
    Du gör dig faktiskt bara löjlig.

Det förklarar saken, att du har utbildning i det. Du är mästrande och elitistisk, "jag har utbildning och vet mer än du". Vad vet du om min utbildning?

Skolan har många problem, du och dina gelikar är ett gigantiskt problem som söndrar skolan snarare än att göra det bättre. Du har ett sådan enkelriktat och elitistiskt perspektiv att så länge som du är verksam i skolvärlden kommer det att braka utför i allt snabbare takt.
  • Anonym (Haha)
    MRAKas skrev 2020-08-13 11:40:15 följande:

Problemet med Sverige idag är ju att landet senaste mandatperioderna i praktiken styrts av ett litet extremistparti.

Med det sagt så anser jag verkligen inte att kvinnor pga deras grupptillhörighet skall fråntas rösträtten.

Men jag gillar idén att varje individ ska behöva "ta körkort" för att tillåtas rösta. Genom att avlägga ett prov bevisa att man kan underbygga sina åsikter med evidensbaserad fakta o statistik. Visa att man förstår kopplingen mellan handling o konsekvens.

Förövrigt så anser jag att eftersom politik i princip enbart är hur skattemedel skall användas och fördelas så vorde det inte orimligt att man som individ får fler röster ju mer man bidragit till stadskassan. Men det vet jag redan nu inte kommer landa väl.....

Skojar du med mig nu? Du kan väl inte mena att du väljer att ha ett så kort perspektiv som den senaste mandatperioden?

Ta ett ordentligt grepp och se över vad som hänt i världshistorien och vilka som har och har haft den medta makten.
  • momjanet
    LFF skrev 2020-08-13 11:06:16 följande:
    Nej, pojkar ska inte BLI flickor bara för att de behöver bli mer empatiska.

Vad gäller pojkars skolresultat så tror (betonar TROR) jag att det till stor del hänger ihop med att det är inte "coolt" att vara plugghäst som kille. Det är inte "coolt" att välja att plugga istället för att hålla på och vara bråkig. 

Sen är det skillnad i inlärning och utveckling mentalt mellan pojkar och flickor och där behöver skolan bli mer jämlik och vara ok med att det finns flera olika behov av hur man lär sig. Vissa behöver mer uppstyrd inlärning i form av katederpedagogik, andra lär sig bättre på det "moderna" sättet där du ska hitta all information själv och argumentera för dig själv.

Det har inget som helst att göra med att pojkar behöver bli mer empatiska, att de behöver lära sig att de inte har rätt att "ta" bara för att de är pojkar, att dåligt beteende inte ska förklaras med att "pojkar är pojkar" etc. 
    Saken är den att pojkars skolresultat var likvärdigt flickors fram till 80-talet. Det var exakt likadana inställningar då som nu om att vara "plugghäst" så det förklarar definitivt inte saken. Det fanns samma skillnader i inlärning osv. Pojkar hade förutsättningar att klara skolan innan 80-talet, idag har de inte det. Varför?
    Man kan alltså inte skylla på biologin...

Jag håller med dig om att pojkar inte ska bli mer som flickor, ändå är det sådan föreläsning som hölls i min partners skola.
  • KlantSmurfen
    MRAKas skrev 2020-08-13 11:40:15 följande: #44

Man kan ju ha ett enkelt test:
    - Litar du på politiker?
    -- Nepp
    - Tycker du det låter som en bra ide med "röstkörkort" där någon bestämmer om du får rösta?
    -- Japp.
    - Grattis, du får inte rösta.
  • MRAKas
    momjanet skrev 2020-08-13 11:50:15 följande:
    Pojkar hade förutsättningar att klara skolan innan 80-talet, idag har de inte det. Varför?
    Man kan alltså inte skylla på biologin...

Jag håller med dig om att pojkar inte ska bli mer som flickor, ändå är det sådan föreläsning som hölls i min partners skola.
    Många politiska beslut har fundamentalt ändrat svenska skolan det senaste decenniet.

Har man utgångsläget och synvinkeln att kvinnor/tjejjer ska lyftas fram o banas väg för eftersom män/pojkar anses överordnade så blir det ju så att alla förändringar man gör är i syfte att anpassa verksamheten så att typiskt feminina egenskaper ger bättre utfall.
    Att detta sen har en baksida spelar ju givetvis ingen roll, eftersom det inte drabbar den utsatta/förtyrckta gruppen.

Detta är ett skolexempel (pun intended) på feministiskt resonemang.
  • MRAKas
    KlantSmurfen skrev 2020-08-13 12:01:21 följande:
    Tycker du det låter som en bra ide med "röstkörkort" där någon bestämmer om du får rösta?
    -- Japp.
    - Grattis, du får inte rösta.
    Ingen annan ska bestämma.
    Resultatet av det prov där jag genom mina svar på frågor bevisar mina färdigheter att förstå kopplingen mellan handling o konsekvens avgör om jag som individ ska ha rösträtt.
Svar på tråden Hur har 'Mäns våld mot kvinnor' vuxit sig till en så pass stark rörelse?