• HigherMinds

Hur har 'Mäns våld mot kvinnor' vuxit sig till en så pass stark rörelse?

Misstolka mig inte. Jag förminskar inget problem, mäns våld mot kvinnor är fruktansvärt, och ska bekämpas med alla medel som står tillhands.

Men kan ändå inte känna, det pumpas ut i media om mäns våld mot kvinnor, krönikorna och repotagen avlöser varandra.

Föräldrars våld mot barn? Var är alla spaltkilometer om det? Jag har inga siffror, men jag skulle inte bli förvånad ifall det är fler barn som blir misshandlade i hemmet av ena eller båda föräldrarna än vad det är kvinnor som utsätts för våld utav män.

Två enormt stora problem, men där debatten till 90% har fokus på de vuxna kvinnorna.

Jag har förbryllats över det här länge, hur två lika stora problem är ett faktum, men endast ett av problemen får nästintill all uppmärksamhet och fokus.

Kan det vara så att "nazifeministerna", inte sällan djupt självupptagna, ser till stt göra sig hörda, de får plats och de får använda medias plattformar för att skrika och gapa, medans barnen som är utsatta för exakt samma sak, om inte i än större omfattning inte har samma typ av högljudda organisationer som för deras talan och sätter deras tragik högst upp på agendan?

• Svar på tråden Hur har 'Mäns våld mot kvinnor' vuxit sig till en så pass stark rörelse?
  • LFF
    HigherMinds skrev 2020-08-13 09:34:27 följande:
    Använder man metoder för att föra ut och tvinga på människor sina egna åsikter som vida slår nazismens metoder så är det med all rätta att kalla den mest "högljudda" delen för nazifeminister!

Under dessa feminismens SSsoldater agerar en stor mängd "feminister" som nyttiga idioter och sprider allehanda vanföreställningar i tron att de gör gott, och vinner social acceptans.

Det finns även en stor grupp kvinnor som fortfarande står med båda fötterna på jorden, de som borde ta tillbaka uttrycket feminism och göra något bra utav det.
    Så man fängslar oliktänkande? Sätter dem i "arbetsläger" och "dödsläger"? Säger att en viss typ av människa är vida överlägsen övriga människor?

Eller, vilka nazistiska metoder menar du? 
  • HigherMinds
    Anonym (Google is your friend) skrev 2020-08-13 09:39:54 följande:

Så du påstår att Socialstyrelsen har fel? Räknas inte de kvinnor som utsatts utan att anmäla? Hittar du kanske också någon statistik för hur stor uppskattningen är för antalet misshandlade barn?

För mig är det irrelevant att se på hur många barn eller kvinnor vi har i landet, det är inte procent vi pratar om utan om antal.

Räknar du det ena antalet baserat på att man inkluderat en uppskattning av mörkertal samt faktiska antalet anmälda fall och.jämför det med den andra gruppen, där du enbart anger det faktiska antalet anmälda fall så blir det gravt missvisande.

Anser du antalet vara det viktigaste så borde det väl varit viktigt att påvisa antal baserade på exakt samma beräkningsgrunder??

Jag är också relativt säker på att mörkertalet bland barn är ganska betydligt större, att benägenheten och det mod som krävs i större utstreckning finns hos vuxna människor framför hos barn.
  • LFF
    HigherMinds skrev 2020-08-13 09:47:23 följande:
    Räknar du det ena antalet baserat på att man inkluderat en uppskattning av mörkertal samt faktiska antalet anmälda fall och.jämför det med den andra gruppen, där du enbart anger det faktiska antalet anmälda fall så blir det gravt missvisande.

Anser du antalet vara det viktigaste så borde det väl varit viktigt att påvisa antal baserade på exakt samma beräkningsgrunder??

Jag är också relativt säker på att mörkertalet bland barn är ganska betydligt större, att benägenheten och det mod som krävs i större utstreckning finns hos vuxna människor framför hos barn.
    Det är därför vi har anmälningsplikt i skolan/förskolan om man misstänker att barn far illa. Det är därför man kan anmäla anonymt om man tror att ett barn far illa. Det är därför vi har socialtjänstens familjeavdelning med utredningar av anmälningar, familjehem etc. Just för att BARNEN inte ska behöva anmäla själva. 
  • MRAKas

Att denna "rörelse" idag får sån uppmärksamhet och stöttning beror till stor del på att feminismen har fått ett extremt utrymme i gammelmedia och på inom politiken den senaste tiden.

Våld är givetvis aldrig ok i ett modernt och civiliserat samhälle, oavsett vem som drabbas, eller vem som utövar det.

De som propagerar för att "mäns våld mot kvinnor" måste upphöra är tydligen helt ok med "mäns våld mot män", "kvinnors våld mot män", "kvinnors våld mot kvinnor", "mäns våld mot barn", "kvinnors våld mot barn"... Osv osv....

Det finns även en otrolig diskriminering i samhällsnormen när det gäller våld mellan kvinnor och män. Alla är ruggande överens om att "man får inte slå en kvinna", detta gnags in i det undermedvetna på alla män redan från småbarnsåren.
    Samtidigt som en hysterisk flickvän kan ge sin pojkvän en lavett mitt på öppen gata när hon fått reda på att han varit otrogen utan att folksamlingen runtomkring ingriper, eller ens lyfter på ögonbrynen för den delen.

Den typ av resonemang som detta med "mäns våld mot kvinnor" grundar sig på har utgångspunkten att män är överordnade kvinnor i stort. Män är förövare och kvinnor är offer. Genom att fastställa den ordningen så har man legitimerat att det ska gälla olika regler och normer för de olika grupperna i en strävan efter "jämlikhet" mellan grupperna.
    Detta är grundkursen i den nutida feminismen.

Föga förvånande så hittar man även dessa typer av människor i rörelser i stil med BLM.      

• Anonym (SD Forever)
    HigherMinds skrev 2020-08-13 06:53:29 följande:

Kan det vara så att "nazifeministerna", inte sällan djupt självupptagna, ser till stt göra sig hörda, de får plats och de får använda medias plattformar för att skrika och gapa, medans barnen som är utsatta för exakt samma sak, om inte i än större omfattning inte har samma typ av högljudda organisationer som för deras talan och sätter deras tragik högst upp på agendan?

Ja du, de där "nazifeminsterna" du skriver om är besvärliga.

Aldrig ser man att de tar upp incelproblematiken heller
  • HigherMinds
    Anonym (SD Forever) skrev 2020-08-13 09:56:29 följande:

Ja du, de där "nazifeminsterna" du skriver om är besvärliga.

Aldrig ser man att de tar upp incelproblematiken heller

:D

Jag vågar påstå att du är en sån där som anser dig vara "tolerant" och inte alls trångsynt.

Som stämplar människor till höger och vänster, inte sällan med politisk tillhörighet, och då i 100% av fallen SD, som inte ställer sig bakom den extrema formen av feminizm, utan känner att jämställdhet är en mer passande sak att arbeta för. ;)
  • momjanet

Jag tycker du har fel fokus. Det är rätt tydligt att du vill skylla allt ont på feministerna istället för att sakligt diskutera ett problem.

Av det jag läst så finns det lika många kvinnliga förövare som manliga. Skillnaderna är att männens våld är mer skadligt fysiskt eftersom de är starkare. När en kvinna slår en man kan han försvara sig bättre pga sin fysik.
    Mäns och kvinnors våld ser olika ut, kvinnors är mer av psykiskt karraktär men det kan vara minst lika skadligt.
    En annan skillnad är att det fortfarande är oerhört stigmatiserande att vara man och utsatt för våld av sin kvinna så man pratar sällan om det eftersom det är mycket mer skam och skuld än när kvinnor är utsatta.

En annan mycket vanligt form av våld är mobbing och det är otroligt vanligt på våra arbetsplatser (framförallt inom kommun och stat). Det pratar man i princip aldrig om. Händer det på arbetsplatser så antingen tigs det ihäl erller så blir offret omplacerat. Anledningen till varför det är så här illa och framförallt i offentliga organisationer tror man beror på svaga ledningar och svaga chefer.

Så min poäng är att man måste angripa det från ett helt annat håll än att peka finger åt en enda grupp.
    Det handlar om saker som vad jag, du, alla gör, på vilket sätt vi bidrar till att klimatet och kulturen är som det är i samhället, på arbetsplatsen, i hemmet osv.

• Anonym (SD Forever)
    HigherMinds skrev 2020-08-13 10:10:27 följande:
    :D

Jag vågar påstå att du är en sån där som anser dig vara "tolerant" och inte alls trångsynt.

Som stämplar människor till höger och vänster, inte sällan med politisk tillhörighet, och då i 100% av fallen SD, som inte ställer sig bakom den extrema formen av feminizm, utan känner att jämställdhet är en mer passande sak att arbeta för. ;)
    Nazifeminister, sådana som uppmärksammar att kvinnor misshandlas till döds utan att bry sig om incelgossarnas fruktansvärda belägenhet.

Endast Jimmie Åkesson kan ge incelgossarna en människovärdig framtid, typTomte

Dessa "nazifeminister"!
  • momjanet
    LFF skrev 2020-08-13 09:39:52 följande:
    Och sen är vi tillbaks till din andra tråd om "genustramset" där vi är tillbaks på att vi måste LÄRA pojkar att vara mer empatiska, inlyssnande, tala om känslor etc istället för att ta till nävarna när man är arg, istället för att strunta i att flickorna säger "nej", att förstå att det behövs samtycke. När de blir äldre, förstå att sex är inte så som det är i p-filmer, att det behövs samtycke, att man inte kan tjata till sig sex, att ett "nej" är ett "nej" och inte ett "det blir snart ett ja".....
    Kanske OT i denna tråd men nåväl.

Min partner är lärare och hen var på en föreläsning i veckan där det diskuterades varför pojkars resultat i skolan rasar med galopperande fart.
    Ett svar på varför det är så och vad man ska göra åt det är att pojkar måste bli mer lik som flickor, varpå det användes ungefär sådana termer som du nämnde. Skolan måste lära pojkar att bli som flickor och då kommer pojkarnas resultat i skolan att bli bättre.

Med andra ord: det är pojkarnas eget fel att de är pojkar. Eftersom pojkar i pojkar kommer de generellt aldrig att lyckas i skolan.

Så är det ställt med den svenska jämställdheten.
  • Anonym (Google is your friend)
    momjanet skrev 2020-08-13 10:24:46 följande:
    Kanske OT i denna tråd men nåväl.

Min partner är lärare och hen var på en föreläsning i veckan där det diskuterades varför pojkars resultat i skolan rasar med galopperande fart.
    Ett svar på varför det är så och vad man ska göra åt det är att pojkar måste bli mer lik som flickor, varpå det användes ungefär sådana termer som du nämnde. Skolan måste lära pojkar att bli som flickor och då kommer pojkarnas resultat i skolan att bli bättre.

Med andra ord: det är pojkarnas eget fel att de är pojkar. Eftersom pojkar i pojkar kommer de generellt aldrig att lyckas i skolan.

Så är det ställt med den svenska jämställdheten.
    Då har nog din vän missuppfattat den där föreläsningen för det man pratar om är inte att pojkar ska BLI som flickor utan att de ska lära sig samma slags studietekniker, alltså hur man tar sig an sitt skolarbete. Det är inte deras "fel" att de har ett annat kön men det finns biologiska skillnader mellan barn, och varför ska man då inte lära dem med svårigheter att använda bättre metoder? Det är lite som att säga att man inte ska försöka göra om blinda eller döva genom att tillhandahålla vit käpp, glasögon, cochlear eller teckenspråk. Låt dem lida liksom, men då behöver de åtminstone inte anpassa sig efter omständigheterna, det blir en sån logisk tankevurpa så man blir matt.
Svar på tråden Hur har 'Mäns våld mot kvinnor' vuxit sig till en så pass stark rörelse?