• HigherMinds

Hur har 'Mäns våld mot kvinnor' vuxit sig till en så pass stark rörelse?

Misstolka mig inte. Jag förminskar inget problem, mäns våld mot kvinnor är fruktansvärt, och ska bekämpas med alla medel som står tillhands.

Men kan ändå inte känna, det pumpas ut i media om mäns våld mot kvinnor, krönikorna och repotagen avlöser varandra.

Föräldrars våld mot barn? Var är alla spaltkilometer om det? Jag har inga siffror, men jag skulle inte bli förvånad ifall det är fler barn som blir misshandlade i hemmet av ena eller båda föräldrarna än vad det är kvinnor som utsätts för våld utav män.

Två enormt stora problem, men där debatten till 90% har fokus på de vuxna kvinnorna.

Jag har förbryllats över det här länge, hur två lika stora problem är ett faktum, men endast ett av problemen får nästintill all uppmärksamhet och fokus.

Kan det vara så att "nazifeministerna", inte sällan djupt självupptagna, ser till stt göra sig hörda, de får plats och de får använda medias plattformar för att skrika och gapa, medans barnen som är utsatta för exakt samma sak, om inte i än större omfattning inte har samma typ av högljudda organisationer som för deras talan och sätter deras tragik högst upp på agendan?

• Svar på tråden Hur har 'Mäns våld mot kvinnor' vuxit sig till en så pass stark rörelse?
  • Anonym (Haha)
    MRAKas skrev 2020-08-13 12:49:54 följande:

Intressant fortsättning på resonemanget.

Men visst, det skulle nog egentligen inte vara helt fel att omyndigförklara någon som inte klarade ett sånt prov.

Men i det stora hela så räcker det ganska långt att enbart begränsa dessa individers möjligheter att genom sin okunskap och oförmåga till resonera rationellt påverka samhällsutvecklingen i stort, så att andra blir drabbade.

Sålänge en individs oförmåga att resonera rationellt och greppa kopplingen mellan handling och konsekvens enbart innebär negativa konsekvenser för denna individ själv, så har jag inga problem med detta.

Tvärtom så ställer jag mig då istället upp för denna individs rätt att genom sina egna val forma sitt eget liv.

Busschaufförer, vårdpersonal och föräldrar är bara några av alla de funktioner en person kan ha som påverkar andras liv. Om någon inte anses kompetent att rösta bör de ju heller inte kunna inneha dessa positioner...
  • MRAKas
    Anonym (Haha) skrev 2020-08-13 13:02:41 följande:
    Busschaufförer, vårdpersonal och föräldrar är bara några av alla de funktioner en person kan ha som påverkar andras liv. Om någon inte anses kompetent att rösta bör de ju heller inte kunna inneha dessa positioner...
    För att köra buss yrkesmässigt så krävs det faktiskt redan idag ganska omfattande utbildning, där ansvar för passagerarnas liv o hälsa är en central del. Det är ganska omfattande skillnader på utbildningen att köra buss och lastbil, trots att fordonen i sig är nästintill identiska rent tekniskt ur förarsynpunkt. Anledningen till detta är just ansvaret för passagerarna.

Såvitt jag vet så krävs det även rätt omfattande utbildning för att jobba inom vården, ju högre position du har o mer ansvar för andras liv, ju mer utbildning krävs. Jag har mycket svårt att tro att du tar dig igenom läkarlinjen utan att behärska förmågan att resonera rationellt, eller underbygga dina resonemang med evidensbaserad fakta.

Just utbildning för att tillåtas bli gravid pratas det ju om lite nu o då, jag tror inte att det skulle vara en fullständigt vansinnig idé faktiskt. Men jag inser också att det skulle vara omöjligt i praktiken.
  • momjanet
    LFF skrev 2020-08-13 12:44:46 följande:
    Ja, och sen 80-talet så har skolan gått från att vara helt katederstyrd till att inte vara katederstyrd alls utan mer analyserande (bara det att barnen idag ska analysera sitt eget lärande vid utvecklingssamtalen från mellanstadiet är helt vansinne!) vilket speciellt pojkar tappat på.

Det har varit så många felbeslut inom skolan sen 90-talet så det finns inte. Inte heller har man utvärderat den skolplan som man beslutat om för att se vad som varit bra och vad som varit dåligt utan man har gjort snabba, ej underbyggda, beslut avseende ändringar i allt från utlärningsmetod till betygssystem. Man har ingen som helst koll som elev längre vad som krävs av en för att få ett visst betyg. Nu är det dessutom än galnare eftersom ditt betyg styrs av din sämsta prestation. Har du en dålig dag på "jobbet" när du gör ett prov så spelar det ingen roll hur många bra prov och uppgifter du gjort, du bedöms utefter ditt sämsta resultat.
    Ja så är det. helt galet.

• Anonym (Google is your friend)
    LFF skrev 2020-08-13 12:44:46 följande:
    Ja, och sen 80-talet så har skolan gått från att vara helt katederstyrd till att inte vara katederstyrd alls utan mer analyserande (bara det att barnen idag ska analysera sitt eget lärande vid utvecklingssamtalen från mellanstadiet är helt vansinne!) vilket speciellt pojkar tappat på.

Det har varit så många felbeslut inom skolan sen 90-talet så det finns inte. Inte heller har man utvärderat den skolplan som man beslutat om för att se vad som varit bra och vad som varit dåligt utan man har gjort snabba, ej underbyggda, beslut avseende ändringar i allt från utlärningsmetod till betygssystem. Man har ingen som helst koll som elev längre vad som krävs av en för att få ett visst betyg. Nu är det dessutom än galnare eftersom ditt betyg styrs av din sämsta prestation. Har du en dålig dag på "jobbet" när du gör ett prov så spelar det ingen roll hur många bra prov och uppgifter du gjort, du bedöms utefter ditt sämsta resultat.
    Det där stämmer ju inte alls. Kunskapskraven finns fullt tillgängliga på nätet, om än inte så lättläsliga för en elev, och de kan man få förklarade av sina lärare om man vill. Man bedöms inte alls utifrån sin sämsta prestation utan faktiskt utifrån sin bästa! Så helt tvärtemot vad du tror.
  • Anonym (Google is your friend)
    MRAKas skrev 2020-08-13 13:20:45 följande:
    Just utbildning för att tillåtas bli gravid pratas det ju om lite nu o då, jag tror inte att det skulle vara en fullständigt vansinnig idé faktiskt. Men jag inser också att det skulle vara omöjligt i praktiken.
    Dit kommer vi nog aldrig men det borde inte skada med en obligatorisk föräldrautbildning under och efter graviditeten. Det är åtminstone uppnåeligt, om man inte ser till ekonomin bakom för jag tror inte staten skulle anse sig ha råd att bekosta det. I ett längre perspektiv kanske det skulle ge annan utdelning än i rena pengar, men det är väl där allt hamnar till slut.
  • Anonym (Haha)
    MRAKas skrev 2020-08-13 13:20:45 följande:

För att köra buss yrkesmässigt så krävs det faktiskt redan idag ganska omfattande utbildning, där ansvar för passagerarnas liv o hälsa är en central del. Det är ganska omfattande skillnader på utbildningen att köra buss och lastbil, trots att fordonen i sig är nästintill identiska rent tekniskt ur förarsynpunkt. Anledningen till detta är just ansvaret för passagerarna.

Såvitt jag vet så krävs det även rätt omfattande utbildning för att jobba inom vården, ju högre position du har o mer ansvar för andras liv, ju mer utbildning krävs. Jag har mycket svårt att tro att du tar dig igenom läkarlinjen utan att behärska förmågan att resonera rationellt, eller underbygga dina resonemang med evidensbaserad fakta.

Men, i inlägg 44 ansåg du att problemen i samhället berodde på att så många kvinnor röstat på MP. Samtidigt är just Miljöpartiet enligt SCB ett av de partier som tydligt attraherar personer med eftergymnasial utbildning till skillnad från ex.vis S och SD (www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/demokrati/partisympatier/partisympatiundersokningen-psu/pong/statistiknyhet/partisympatier-maj-2019/).

Med dina teorier som grund borde alltså just MP:s väljare vara bland de bäst lämpade att få rösta, eftersom de tagit sig genom utbildningar som kräver förmåga att resonera rationellt och underbygga sina resonemang med evidensbaserad fakta.
  • HigherMinds
    Anonym (Haha) skrev 2020-08-13 15:28:10 följande:

Men, i inlägg 44 ansåg du att problemen i samhället berodde på att så många kvinnor röstat på MP.

Ja, och förstår man inte det, då ska man inte ha rösträtt.
  • Anonym (sniffer)
    HigherMinds skrev 2020-08-13 16:06:20 följande:
    Har man napp i munnen kan det vara klädsamt att ha en annan attityd på ett forum.

Så berätta, vilket nick var det du fick spärrat den här gången?
  • Lololu

Det här med att ta ett test, eller ?körkort? för att få rösta. Om man skulle ha en sådan regel, då måste politikerna rösta igenom detta. De politiker som sitter i riksdagen lär ju formulera reglerna på ett sätt som gynnar deras partier. Moderaterna kommer vilja se så många välutbildade höginkomsttagare som möjligt få godkänt, sd vill förmodligen gynna de med svensk bakgrund, och social demokraterna kommer vilja se att pensionärer och arbetare får godkänt osv.

Om vi skulle ha ett sådant system har vi givit politikerna makten att bestämma vem som får rösta (vilket är exakt vad ni föreslår). Då har vi inte längre demokrati. Själv undrar jag om de som inte förstår vikten av demokrati, utan vill göra sig av med denna, borde få rösta (sarkasm).

• Anonym (Haha)
    HigherMinds skrev 2020-08-13 16:06:20 följande:

Och förstår man inte det inlägg man citerar ska man nog inte heller ha rösträtt. Du ligger illa till då, TS.

Sen är det väl dags för dig att berätta om de youtubers m.fl. som du samarbetar med om du vill ha någon som helst trovärdighet kvar.
Svar på tråden Hur har 'Mäns våld mot kvinnor' vuxit sig till en så pass stark rörelse?