• HigherMinds

Hur har 'Mäns våld mot kvinnor' vuxit sig till en så pass stark rörelse?

Misstolka mig inte. Jag förminskar inget problem, mäns våld mot kvinnor är fruktansvärt, och ska bekämpas med alla medel som står tillhands.

Men kan ändå inte känna, det pumpas ut i media om mäns våld mot kvinnor, krönikorna och repotagen avlöser varandra.

Föräldrars våld mot barn? Var är alla spaltkilometer om det? Jag har inga siffror, men jag skulle inte bli förvånad ifall det är fler barn som blir misshandlade i hemmet av ena eller båda föräldrarna än vad det är kvinnor som utsätts för våld utav män.

Två enormt stora problem, men där debatten till 90% har fokus på de vuxna kvinnorna.

Jag har förbryllats över det här länge, hur två lika stora problem är ett faktum, men endast ett av problemen får nästintill all uppmärksamhet och fokus.

Kan det vara så att "nazifeministerna", inte sällan djupt självupptagna, ser till stt göra sig hörda, de får plats och de får använda medias plattformar för att skrika och gapa, medans barnen som är utsatta för exakt samma sak, om inte i än större omfattning inte har samma typ av högljudda organisationer som för deras talan och sätter deras tragik högst upp på agendan?

• Svar på tråden Hur har 'Mäns våld mot kvinnor' vuxit sig till en så pass stark rörelse?
  • Anonym (Google is your friend)
    MRAKas skrev 2020-08-13 09:55:42 följande:

Att denna "rörelse" idag får sån uppmärksamhet och stöttning beror till stor del på att feminismen har fått ett extremt utrymme i gammelmedia och på inom politiken den senaste tiden.

Våld är givetvis aldrig ok i ett modernt och civiliserat samhälle, oavsett vem som drabbas, eller vem som utövar det.

De som propagerar för att "mäns våld mot kvinnor" måste upphöra är tydligen helt ok med "mäns våld mot män", "kvinnors våld mot män", "kvinnors våld mot kvinnor", "mäns våld mot barn", "kvinnors våld mot barn"... Osv osv....

Det finns även en otrolig diskriminering i samhällsnormen när det gäller våld mellan kvinnor och män. Alla är ruggande överens om att "man får inte slå en kvinna", detta gnags in i det undermedvetna på alla män redan från småbarnsåren.
    Samtidigt som en hysterisk flickvän kan ge sin pojkvän en lavett mitt på öppen gata när hon fått reda på att han varit otrogen utan att folksamlingen runtomkring ingriper, eller ens lyfter på ögonbrynen för den delen.

Den typ av resonemang som detta med "mäns våld mot kvinnor" grundar sig på har utgångspunkten att män är överordnade kvinnor i stort. Män är förövare och kvinnor är offer. Genom att fastställa den ordningen så har man legitimerat att det ska gälla olika regler och normer för de olika grupperna i en strävan efter "jämlikhet" mellan grupperna.
    Detta är grundkursen i den nutida feminismen.

Föga förvånande så hittar man även dessa typer av människor i rörelser i stil med BLM.      

Bara för att man tycker att en kamp är viktig betyder inte att alla andra är skit samma. Jämför med BLM, allas liv räknas men det är just svarta som behöver väldigt mycket stöd genom att motverka rasism jämfört med vita och därför satsar man mycket på det området nu. Kvinnors våld mot män är också problematiskt, men inte ett lika stort problem och därför får det nog inte så mycket fokus heller. Man måste lära både pojkar och flickor att säga ifrån, att hålla sig till sunda värderingar och sunda relationer.
  • momjanet
    Anonym (Google is your friend) skrev 2020-08-13 10:37:22 följande:
    Då har nog din vän missuppfattat den där föreläsningen för det man pratar om är inte att pojkar ska BLI som flickor utan att de ska lära sig samma slags studietekniker, alltså hur man tar sig an sitt skolarbete. Det är inte deras "fel" att de har ett annat kön men det finns biologiska skillnader mellan barn, och varför ska man då inte lära dem med svårigheter att använda bättre metoder? Det är lite som att säga att man inte ska försöka göra om blinda eller döva genom att tillhandahålla vit käpp, glasögon, cochlear eller teckenspråk. Låt dem lida liksom, men då behöver de åtminstone inte anpassa sig efter omständigheterna, det blir en sån logisk tankevurpa så man blir matt.
    Tja, du var knappast där.
    Det handlade inte om studieTEKNIK utan om att lära pojkar att bli mer som flickor.

Så du som kvinna anser att du har tolkningsföreträde om vilken metod som är bäst?
    Den var riktigt intressant. Inser du själv hur du säger emot dig själv och varför?
  • FDFMGA
    HigherMinds skrev 2020-08-13 06:53:29 följande:

Misstolka mig inte. Jag förminskar inget problem, mäns våld mot kvinnor är fruktansvärt, och ska bekämpas med alla medel som står tillhands.

Men kan ändå inte känna, det pumpas ut i media om mäns våld mot kvinnor, krönikorna och repotagen avlöser varandra.

Föräldrars våld mot barn? Var är alla spaltkilometer om det? Jag har inga siffror, men jag skulle inte bli förvånad ifall det är fler barn som blir misshandlade i hemmet av ena eller båda föräldrarna än vad det är kvinnor som utsätts för våld utav män.

Två enormt stora problem, men där debatten till 90% har fokus på de vuxna kvinnorna.

Jag har förbryllats över det här länge, hur två lika stora problem är ett faktum, men endast ett av problemen får nästintill all uppmärksamhet och fokus.

Kan det vara så att "nazifeministerna", inte sällan djupt självupptagna, ser till stt göra sig hörda, de får plats och de får använda medias plattformar för att skrika och gapa, medans barnen som är utsatta för exakt samma sak, om inte i än större omfattning inte har samma typ av högljudda organisationer som för deras talan och sätter deras tragik högst upp på agendan?

Det finns kvinnor som tvingas leva med skyddad identitet, med allt vad det innebär i fråga om inskränkningar i livet. Den finns kvinnor som tvingas leva med att de åerkommande blir söderslagna och det finns kvinnor som blivit eller kommar att bli misshandlade till döds.

I vissa länder som Sverige uppmärksammas problemet medan man i andra länder förtiger det eller ser det som naturligt.

Du är upprörd på dem som uppmärksammar våldet mot kvinnor, kallar dem "nazifeminister" och påstår att de skriker och gapar.

Om du vill engagera dig för barns rättighter, men så gör det - i stället för att skrika och gapa personer sm uppmärksammar våldet mot kvinnor.

Man kan inte bara hålla på och peta sig i naveln och gnälla om vad andra gör eller inte gör. 

Kultur börjar med att man tvättar fötterna skrev en norsk nationalskald.

Gör det, vetja!
    momjanet skrev 2020-08-13 10:43:17 följande:
    Tja, du var knappast där.
    Det handlade inte om studieTEKNIK utan om att lära pojkar att bli mer som flickor.

Så du som kvinna anser att du har tolkningsföreträde om vilken metod som är bäst?
    Den var riktigt intressant. Inser du själv hur du säger emot dig själv och varför?
    Jag var inte där men jag vet att man inte resonerar så inom skolvärlden så ja, din kompis verkar inte ha förstått poängen. Man strävar inte efter att göra om pojkar till att "bli" flickor, oavsett hur ni vill vrida det.

Vem har sagt att jag är kvinna? Jag råkar ha utbildning i det som diskuteras och har därmed en helt annan insikt än dig, förutom mångårig erfarenhet i arbetslivet.
  • HigherMinds

Ett utmärkande drag, faktiskt ju längre ut åt vänster (Märk väl, IDENTITETSVÄNSTERN) man kommer så verkar man försöka få verkligheten att anpassa sig till sina teorier, när det egentligen är på det viset att man får anpassa sina teorier efter verkligheten.

Just det är varför det myntats begrepp som 'tokvänstern', just för att så mycket är så bak och fram, det nya upp är ner, två plus två behöver inte bli fyra, man använder en kombination av känslobaserat tankemönster och sina fantasier och dagdrömmeri om en tillvaro som bara är möjlig i sagor.

Resultatet blir teorier som baserats på irrationellt, inkonsekvent och ologiskt tänkande.

Kanske är det som en klok kvinna som tänker med hjärnan sa att vi måste ta ifrån kvinnor rösträtten under några årtionden, städa upp tillvaron och ställa tillrätta all galenskap. Därefter ge tillbaka kvinnor rösträtt, men med någon form av "teoriprov" där man visar att man faktiskt vet vad man röstar på, och att man är kapabel att göra en konsekvensanalys av vad ens röst kan riskera ställa till med för otyg innan man i blindomoch euforisk av godhetskänslor rusar mot lådan och lägger i sin röst.

• KlantSmurfen
    LFF skrev 2020-08-13 09:39:52 följande: #7

För att våld i nära relationer är ett enormt problem. För att i många relationer där det är manligt våld mot den kvinnliga partnern också kan innebära våld mot eventuella barn. För att det finns ett stort skyddsnät för barnen i form av orosanmälan till sociala myndigheter, skolan/förskolan som har anmälningsplikt etc. Detta skyddsnät finns inte för våldsutsatta kvinnor (eller män).

Om du ska börja tjafsa om att ställa grupper mot varandra så är det väl snarare "varför pratar man inte om kvinnors våld mot män?" som är mer av en fråga. Det är fortfarande tabu för en man att berätta att hans (kvinnliga) partner misshandlar och utöver (mestadels psykiskt) våld.

Därav så har man mer och mer börjat prata om våld i nära relationer.

Och sen är vi tillbaks till din andra tråd om "genustramset" där vi är tillbaks på att vi måste LÄRA pojkar att vara mer empatiska, inlyssnande, tala om känslor etc istället för att ta till nävarna när man är arg, istället för att strunta i att flickorna säger "nej", att förstå att det behövs samtycke. När de blir äldre, förstå att sex är inte så som det är i p-filmer, att det behövs samtycke, att man inte kan tjata till sig sex, att ett "nej" är ett "nej" och inte ett "det blir snart ett ja".....

" För att det finns ett stort skyddsnät för barnen i form av orosanmälan till sociala myndigheter, skolan/förskolan som har anmälningsplikt etc. "
    Hur stort är mörkertalet?
    Hur stort är mörkertalet av psykisk misshandel?
    Hur stort är mörkertalet av försummelse?

"
    Om du ska börja tjafsa om att ställa grupper mot varandra så är det väl snarare "varför pratar man inte om kvinnors våld mot män?" som är mer av en fråga "
    Vilka är det man får skit av när man gör det?
    Den heliga offerrollen har man också gjort politisk.

" Det är fortfarande tabu för en man att berätta att hans (kvinnliga) partner misshandlar och utöver (mestadels psykiskt) våld. "
    Det underlättar inte att vänsterfeminister körar 'män kan inte vara offer det är bara en örfil'

" Därav så har man mer och mer börjat prata om våld i nära relationer. "
    Man nämner lite att det förekommer annat våld än "mäns våld mot kvinnor"

" Och sen är vi tillbaks till din andra tråd om "genustramset" där vi är tillbaks på att vi måste LÄRA pojkar att vara mer empatiska, inlyssnande, tala om känslor etc istället för att ta till nävarna när man är arg, "
    TS tar upp föräldrars våld mot barn, du undrar "varför pratar man inte om kvinnors våld mot män?" och det är pojkar som ska lära sig att vara mer empatiska, blir mamma och pappa snällare då? Innebär det att de tjejer som far illa nu misshandlar sina ungar mindre som vuxna?
    HigherMinds skrev 2020-08-13 10:51:34 följande:

Kanske är det som en klok kvinna som tänker med hjärnan sa att vi måste ta ifrån kvinnor rösträtten under några årtionden, städa upp tillvaron och ställa tillrätta all galenskap. Därefter ge tillbaka kvinnor rösträtt, men med någon form av "teoriprov" där man visar att man faktiskt vet vad man röstar på, och att man är kapabel att göra en konsekvensanalys av vad ens röst kan riskera ställa till med för otyg innan man i blindomoch euforisk av godhetskänslor rusar mot lådan och lägger i sin röst.

Varför inte börja med att omyndigförklara alla vuxna och låta alla göra ett sånt prov för att se om de har något vett i skallen? Eller menar du att män instinktivt är intellektuellt fullfjädrade och vet bäst jämt?
  • HigherMinds
    FDFMGA skrev 2020-08-13 10:43:51 följande:

Det finns kvinnor som tvingas leva med skyddad identitet, med allt vad det innebär i fråga om inskränkningar i livet. Den finns kvinnor som tvingas leva med att de åerkommande blir söderslagna och det finns kvinnor som blivit eller kommar att bli misshandlade till döds.

I vissa länder som Sverige uppmärksammas problemet medan man i andra länder förtiger det eller ser det som naturligt.

Du är upprörd på dem som uppmärksammar våldet mot kvinnor, kallar dem "nazifeminister" och påstår att de skriker och gapar.

Om du vill engagera dig för barns rättighter, men så gör det - i stället för att skrika och gapa personer sm uppmärksammar våldet mot kvinnor.

Man kan inte bara hålla på och peta sig i naveln och gnälla om vad andra gör eller inte gör. 

Kultur börjar med att man tvättar fötterna skrev en norsk nationalskald.

Gör det, vetja!

Har du läst post #10? Gör det, vetja!

Annars citerar jag:

"Jag driver bland annat ett projekt där jag försöker få s.k. influencers (Youtube, Instagram, TikTok) som främst vänder sig till de som är <18, att få många av dessa att sprida budskapet om att inte vara tyst ifall mannfar illa hemma, att det finns hjälp att få.

Jag har spenderat 24tkr ur egen ficka bara på att utveckla den webbaserade plattformen.

Jag avsätter dessutom 5% årligen av mitt företags samtliga intäkter till ett antal olika organsiationer som verkar för att barn inte ska behöva rislera utsättas för fysisk eller psykisk misshandel."
  • Anonym (E)

Ofta hör det ju ihop. Våld i nära relation drabbat i synnerhet också barnen (som inte sällan också får mottaga slag). Ofta finns ju alkohol eller drågproblematik med i bilden. Ofta är ju graviditet och ankomst av barnen en katalysator för utökat våld och kontroll.

Och mig veterligen har det varit tidigare år stora reportage om skandal kring barn som tvingas leva med en dömd förälder och samhällets svek mot kvinnojourer dit många kvinnor flyr med främst sina barn.

Men absolut! Våld mot barn i relationer behövs belysas mycket mer! Alltid!

Men det funkar inte om detta hela tiden ska ligga på -nazifemenisterna- att gelatinen adressera problem.

Vore toppen om alla -naziptriarker- kunde börja kämpa för barnens rätt. Så tradigt när det nästan alltid är kvinnor som ska föra de svagas talan hela tiden.

• Anonym (SD Forever)
    HigherMinds skrev 2020-08-13 10:51:34 följande:

.

Hmm, det skulle kunna bli en del av SD:s nya valplattform - alltså att kvinnor ska förlora sin rösträtt. Tillsammans med parollen att en snyting lite då och då piggar upp samlivet.

Och självklart bör även incelgossarnas fruktansvärda belägenhet uppmärksammasTomte
Svar på tråden Hur har 'Mäns våld mot kvinnor' vuxit sig till en så pass stark rörelse?