Inlägg från: Anonym (Google is your friend) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Google is your friend)

Hur har 'Mäns våld mot kvinnor' vuxit sig till en så pass stark rörelse?

En snabb googling visar att du har fel i din uppskattning att det är ungefär lika. Ca 75000 kvinnor misshandlas per år i jämförelse med ca 25500 barn.

Varför man inte talar om det på samma sätt har jag ingen aning om, men för barn finns redan väldigt bra medel att ta till, hur många spaltmeter läser man inte om soc som omhändertar och åtminstone utreder för minsta lilla? Det finns inget lika strikt system för kvinnor, bevisbördan är tyngre osv. Det lyder under andra lagar.

Våld mellan vuxna har också en tendens att "kosta" mer, både för samhället och individen. Män som slår sprider det ofta omkring sig till andra personer eller är kriminella, man har en lägre tröskel för våld osv. Systemet för att skydda barn behöver också förbättras, det blev väl tydligt iom Esmeralda (r.i.p.) men mäns våld mot kvinnor är faktiskt ett större problem, och då fokuserar man väl mer på det.

Ska man vara krass kanske man inte heller bryr sig om barn på samma sätt som vuxna, för bara hundra år sedan sågs de som små slavar man kunde slå halvt ihjäl och de var knappt något värda, och det var inte länge sedan (mitten av 1900-talet?) som man fortfarande trodde att spädbarn inte kunde känna smärta (!) bara för att de inte alltid skrek när de utsattes för det, och då utförde man en massa experiment på dem i tron att det inte spelade någon roll.

Samhället utvecklas, en bit i taget. Ibland är det svårt att hålla fokus på flera saker samtidigt.

HigherMinds skrev 2020-08-13 09:17:16 följande:
    Google var visst inte din vän denna gången. :D

Du anger 25500 barn, vilket är det FAKTISKA antalet anmälda fall.

Du anger 75000 kvinnor, vilket är socialstyrelsens uppskattning av de anmälda fallen inklusive en uppskattning av mörkertalet, medans det FAKTISKA antalet anmälda fall är 28000.

Dessutom tar du inte alls hänsyn till att det i Sverige finns drygt 2,3 miljoner barn (<18) medans det i Sverige finns 3,8 miljoner kvinnor i vuxen ålder (>18).

Att bilda sig en uppfattning i en så här pass viktig fråga efter 25 sekunders googlande kan göra större betydligt större skada än nytta, och känns rentav nonchalant!
    Så du påstår att Socialstyrelsen har fel? Räknas inte de kvinnor som utsatts utan att anmäla? Hittar du kanske också någon statistik för hur stor uppskattningen är för antalet misshandlade barn?

För mig är det irrelevant att se på hur många barn eller kvinnor vi har i landet, det är inte procent vi pratar om utan om antal.
    momjanet skrev 2020-08-13 10:24:46 följande:
    Kanske OT i denna tråd men nåväl.

Min partner är lärare och hen var på en föreläsning i veckan där det diskuterades varför pojkars resultat i skolan rasar med galopperande fart.
    Ett svar på varför det är så och vad man ska göra åt det är att pojkar måste bli mer lik som flickor, varpå det användes ungefär sådana termer som du nämnde. Skolan måste lära pojkar att bli som flickor och då kommer pojkarnas resultat i skolan att bli bättre.

Med andra ord: det är pojkarnas eget fel att de är pojkar. Eftersom pojkar i pojkar kommer de generellt aldrig att lyckas i skolan.

Så är det ställt med den svenska jämställdheten.
    Då har nog din vän missuppfattat den där föreläsningen för det man pratar om är inte att pojkar ska BLI som flickor utan att de ska lära sig samma slags studietekniker, alltså hur man tar sig an sitt skolarbete. Det är inte deras "fel" att de har ett annat kön men det finns biologiska skillnader mellan barn, och varför ska man då inte lära dem med svårigheter att använda bättre metoder? Det är lite som att säga att man inte ska försöka göra om blinda eller döva genom att tillhandahålla vit käpp, glasögon, cochlear eller teckenspråk. Låt dem lida liksom, men då behöver de åtminstone inte anpassa sig efter omständigheterna, det blir en sån logisk tankevurpa så man blir matt.
    MRAKas skrev 2020-08-13 09:55:42 följande:

Att denna "rörelse" idag får sån uppmärksamhet och stöttning beror till stor del på att feminismen har fått ett extremt utrymme i gammelmedia och på inom politiken den senaste tiden.

Våld är givetvis aldrig ok i ett modernt och civiliserat samhälle, oavsett vem som drabbas, eller vem som utövar det.

De som propagerar för att "mäns våld mot kvinnor" måste upphöra är tydligen helt ok med "mäns våld mot män", "kvinnors våld mot män", "kvinnors våld mot kvinnor", "mäns våld mot barn", "kvinnors våld mot barn"... Osv osv....

Det finns även en otrolig diskriminering i samhällsnormen när det gäller våld mellan kvinnor och män. Alla är ruggande överens om att "man får inte slå en kvinna", detta gnags in i det undermedvetna på alla män redan från småbarnsåren.
    Samtidigt som en hysterisk flickvän kan ge sin pojkvän en lavett mitt på öppen gata när hon fått reda på att han varit otrogen utan att folksamlingen runtomkring ingriper, eller ens lyfter på ögonbrynen för den delen.

Den typ av resonemang som detta med "mäns våld mot kvinnor" grundar sig på har utgångspunkten att män är överordnade kvinnor i stort. Män är förövare och kvinnor är offer. Genom att fastställa den ordningen så har man legitimerat att det ska gälla olika regler och normer för de olika grupperna i en strävan efter "jämlikhet" mellan grupperna.
    Detta är grundkursen i den nutida feminismen.

Föga förvånande så hittar man även dessa typer av människor i rörelser i stil med BLM.      

Bara för att man tycker att en kamp är viktig betyder inte att alla andra är skit samma. Jämför med BLM, allas liv räknas men det är just svarta som behöver väldigt mycket stöd genom att motverka rasism jämfört med vita och därför satsar man mycket på det området nu. Kvinnors våld mot män är också problematiskt, men inte ett lika stort problem och därför får det nog inte så mycket fokus heller. Man måste lära både pojkar och flickor att säga ifrån, att hålla sig till sunda värderingar och sunda relationer.
    momjanet skrev 2020-08-13 10:43:17 följande:
    Tja, du var knappast där.
    Det handlade inte om studieTEKNIK utan om att lära pojkar att bli mer som flickor.

Så du som kvinna anser att du har tolkningsföreträde om vilken metod som är bäst?
    Den var riktigt intressant. Inser du själv hur du säger emot dig själv och varför?
    Jag var inte där men jag vet att man inte resonerar så inom skolvärlden så ja, din kompis verkar inte ha förstått poängen. Man strävar inte efter att göra om pojkar till att "bli" flickor, oavsett hur ni vill vrida det.

Vem har sagt att jag är kvinna? Jag råkar ha utbildning i det som diskuteras och har därmed en helt annan insikt än dig, förutom mångårig erfarenhet i arbetslivet.
    HigherMinds skrev 2020-08-13 10:51:34 följande:

Kanske är det som en klok kvinna som tänker med hjärnan sa att vi måste ta ifrån kvinnor rösträtten under några årtionden, städa upp tillvaron och ställa tillrätta all galenskap. Därefter ge tillbaka kvinnor rösträtt, men med någon form av "teoriprov" där man visar att man faktiskt vet vad man röstar på, och att man är kapabel att göra en konsekvensanalys av vad ens röst kan riskera ställa till med för otyg innan man i blindomoch euforisk av godhetskänslor rusar mot lådan och lägger i sin röst.

Varför inte börja med att omyndigförklara alla vuxna och låta alla göra ett sånt prov för att se om de har något vett i skallen? Eller menar du att män instinktivt är intellektuellt fullfjädrade och vet bäst jämt?
    momjanet skrev 2020-08-13 11:45:52 följande:
    Som sagt var du inte där så då ska du inte uttala dig om vad som sades och vad som inte sades.
    Du gör dig faktiskt bara löjlig.

Det förklarar saken, att du har utbildning i det. Du är mästrande och elitistisk, "jag har utbildning och vet mer än du". Vad vet du om min utbildning?

Skolan har många problem, du och dina gelikar är ett gigantiskt problem som söndrar skolan snarare än att göra det bättre. Du har ett sådan enkelriktat och elitistiskt perspektiv att så länge som du är verksam i skolvärlden kommer det att braka utför i allt snabbare takt.
    Om du hade varit insatt i ämnet hade du inte suttit här och bjäbbat utan tagit diskussionen med din vän och ifrågasatt om det verkligen var så att föreläsaren hävdade att pojkar måste bli som flickor. Jag gör det i alla fall, starkt, och man måste inte ens vara utbildad för att kunna tänka så långt. Och på tal om att inte veta något om motparten tycker jag inte du ska uttala dig om hur jag är eller vad jag gör, vi är knappast bekanta med varandra.
    momjanet skrev 2020-08-13 12:22:47 följande:
    Och det vet du att jag inte har?

Som sagt, du är elitistisk och enkelspårig och en del av varför skolan har så stora problem som de har.

Jag har enbart tagit fasta på det du skrivit, till skillnad från dig. Du lägger väldigt många sanningar och påståenden i mitt knä om vad jag kan, vilken utbildning jag har och vilka samtal jag haft med min partner.

Du är ett skolexempel på det som skrivs i #49 och #53.
    Och tillika vad som är "att göra en Trump", anklaga sin meningsmotståndare för sina egna fel och brister.
    Av den enkla anledningen att du resonerar som du gör.

Du vet fortfarande ingenting om mig så sluta uttala dig om min arbetsroll. Om du jobbar inom skolan som du försöker påskina så tycker jag synd om både elever och kollegor som måste stå ut med ett sådant trångsinne i diskussioner.
    LFF skrev 2020-08-13 12:44:46 följande:
    Ja, och sen 80-talet så har skolan gått från att vara helt katederstyrd till att inte vara katederstyrd alls utan mer analyserande (bara det att barnen idag ska analysera sitt eget lärande vid utvecklingssamtalen från mellanstadiet är helt vansinne!) vilket speciellt pojkar tappat på.

Det har varit så många felbeslut inom skolan sen 90-talet så det finns inte. Inte heller har man utvärderat den skolplan som man beslutat om för att se vad som varit bra och vad som varit dåligt utan man har gjort snabba, ej underbyggda, beslut avseende ändringar i allt från utlärningsmetod till betygssystem. Man har ingen som helst koll som elev längre vad som krävs av en för att få ett visst betyg. Nu är det dessutom än galnare eftersom ditt betyg styrs av din sämsta prestation. Har du en dålig dag på "jobbet" när du gör ett prov så spelar det ingen roll hur många bra prov och uppgifter du gjort, du bedöms utefter ditt sämsta resultat.
    Det där stämmer ju inte alls. Kunskapskraven finns fullt tillgängliga på nätet, om än inte så lättläsliga för en elev, och de kan man få förklarade av sina lärare om man vill. Man bedöms inte alls utifrån sin sämsta prestation utan faktiskt utifrån sin bästa! Så helt tvärtemot vad du tror.
    MRAKas skrev 2020-08-13 13:20:45 följande:
    Just utbildning för att tillåtas bli gravid pratas det ju om lite nu o då, jag tror inte att det skulle vara en fullständigt vansinnig idé faktiskt. Men jag inser också att det skulle vara omöjligt i praktiken.
    Dit kommer vi nog aldrig men det borde inte skada med en obligatorisk föräldrautbildning under och efter graviditeten. Det är åtminstone uppnåeligt, om man inte ser till ekonomin bakom för jag tror inte staten skulle anse sig ha råd att bekosta det. I ett längre perspektiv kanske det skulle ge annan utdelning än i rena pengar, men det är väl där allt hamnar till slut.
Svar på tråden Hur har 'Mäns våld mot kvinnor' vuxit sig till en så pass stark rörelse?