Inlägg från: momjanet |Visa alla inlägg
  • momjanet

Hur har 'Mäns våld mot kvinnor' vuxit sig till en så pass stark rörelse?

Jag tycker du har fel fokus. Det är rätt tydligt att du vill skylla allt ont på feministerna istället för att sakligt diskutera ett problem.

Av det jag läst så finns det lika många kvinnliga förövare som manliga. Skillnaderna är att männens våld är mer skadligt fysiskt eftersom de är starkare. När en kvinna slår en man kan han försvara sig bättre pga sin fysik.
    Mäns och kvinnors våld ser olika ut, kvinnors är mer av psykiskt karraktär men det kan vara minst lika skadligt.
    En annan skillnad är att det fortfarande är oerhört stigmatiserande att vara man och utsatt för våld av sin kvinna så man pratar sällan om det eftersom det är mycket mer skam och skuld än när kvinnor är utsatta.

En annan mycket vanligt form av våld är mobbing och det är otroligt vanligt på våra arbetsplatser (framförallt inom kommun och stat). Det pratar man i princip aldrig om. Händer det på arbetsplatser så antingen tigs det ihäl erller så blir offret omplacerat. Anledningen till varför det är så här illa och framförallt i offentliga organisationer tror man beror på svaga ledningar och svaga chefer.

Så min poäng är att man måste angripa det från ett helt annat håll än att peka finger åt en enda grupp.
    Det handlar om saker som vad jag, du, alla gör, på vilket sätt vi bidrar till att klimatet och kulturen är som det är i samhället, på arbetsplatsen, i hemmet osv.

• momjanet
    LFF skrev 2020-08-13 09:39:52 följande:
    Och sen är vi tillbaks till din andra tråd om "genustramset" där vi är tillbaks på att vi måste LÄRA pojkar att vara mer empatiska, inlyssnande, tala om känslor etc istället för att ta till nävarna när man är arg, istället för att strunta i att flickorna säger "nej", att förstå att det behövs samtycke. När de blir äldre, förstå att sex är inte så som det är i p-filmer, att det behövs samtycke, att man inte kan tjata till sig sex, att ett "nej" är ett "nej" och inte ett "det blir snart ett ja".....
    Kanske OT i denna tråd men nåväl.

Min partner är lärare och hen var på en föreläsning i veckan där det diskuterades varför pojkars resultat i skolan rasar med galopperande fart.
    Ett svar på varför det är så och vad man ska göra åt det är att pojkar måste bli mer lik som flickor, varpå det användes ungefär sådana termer som du nämnde. Skolan måste lära pojkar att bli som flickor och då kommer pojkarnas resultat i skolan att bli bättre.

Med andra ord: det är pojkarnas eget fel att de är pojkar. Eftersom pojkar i pojkar kommer de generellt aldrig att lyckas i skolan.

Så är det ställt med den svenska jämställdheten.
  • momjanet
    Anonym (Google is your friend) skrev 2020-08-13 10:37:22 följande:
    Då har nog din vän missuppfattat den där föreläsningen för det man pratar om är inte att pojkar ska BLI som flickor utan att de ska lära sig samma slags studietekniker, alltså hur man tar sig an sitt skolarbete. Det är inte deras "fel" att de har ett annat kön men det finns biologiska skillnader mellan barn, och varför ska man då inte lära dem med svårigheter att använda bättre metoder? Det är lite som att säga att man inte ska försöka göra om blinda eller döva genom att tillhandahålla vit käpp, glasögon, cochlear eller teckenspråk. Låt dem lida liksom, men då behöver de åtminstone inte anpassa sig efter omständigheterna, det blir en sån logisk tankevurpa så man blir matt.
    Tja, du var knappast där.
    Det handlade inte om studieTEKNIK utan om att lära pojkar att bli mer som flickor.

Så du som kvinna anser att du har tolkningsföreträde om vilken metod som är bäst?
    Den var riktigt intressant. Inser du själv hur du säger emot dig själv och varför?
  • momjanet
    Anonym (Google is your friend) skrev 2020-08-13 10:51:32 följande:
    Jag var inte där men jag vet att man inte resonerar så inom skolvärlden så ja, din kompis verkar inte ha förstått poängen. Man strävar inte efter att göra om pojkar till att "bli" flickor, oavsett hur ni vill vrida det.

Vem har sagt att jag är kvinna? Jag råkar ha utbildning i det som diskuteras och har därmed en helt annan insikt än dig, förutom mångårig erfarenhet i arbetslivet.
    Som sagt var du inte där så då ska du inte uttala dig om vad som sades och vad som inte sades.
    Du gör dig faktiskt bara löjlig.

Det förklarar saken, att du har utbildning i det. Du är mästrande och elitistisk, "jag har utbildning och vet mer än du". Vad vet du om min utbildning?

Skolan har många problem, du och dina gelikar är ett gigantiskt problem som söndrar skolan snarare än att göra det bättre. Du har ett sådan enkelriktat och elitistiskt perspektiv att så länge som du är verksam i skolvärlden kommer det att braka utför i allt snabbare takt.
  • momjanet
    LFF skrev 2020-08-13 11:06:16 följande:
    Nej, pojkar ska inte BLI flickor bara för att de behöver bli mer empatiska.

Vad gäller pojkars skolresultat så tror (betonar TROR) jag att det till stor del hänger ihop med att det är inte "coolt" att vara plugghäst som kille. Det är inte "coolt" att välja att plugga istället för att hålla på och vara bråkig. 

Sen är det skillnad i inlärning och utveckling mentalt mellan pojkar och flickor och där behöver skolan bli mer jämlik och vara ok med att det finns flera olika behov av hur man lär sig. Vissa behöver mer uppstyrd inlärning i form av katederpedagogik, andra lär sig bättre på det "moderna" sättet där du ska hitta all information själv och argumentera för dig själv.

Det har inget som helst att göra med att pojkar behöver bli mer empatiska, att de behöver lära sig att de inte har rätt att "ta" bara för att de är pojkar, att dåligt beteende inte ska förklaras med att "pojkar är pojkar" etc. 
    Saken är den att pojkars skolresultat var likvärdigt flickors fram till 80-talet. Det var exakt likadana inställningar då som nu om att vara "plugghäst" så det förklarar definitivt inte saken. Det fanns samma skillnader i inlärning osv. Pojkar hade förutsättningar att klara skolan innan 80-talet, idag har de inte det. Varför?
    Man kan alltså inte skylla på biologin...

Jag håller med dig om att pojkar inte ska bli mer som flickor, ändå är det sådan föreläsning som hölls i min partners skola.
  • momjanet
    MRAKas skrev 2020-08-13 12:04:11 följande:
    Många politiska beslut har fundamentalt ändrat svenska skolan det senaste decenniet.

Har man utgångsläget och synvinkeln att kvinnor/tjejjer ska lyftas fram o banas väg för eftersom män/pojkar anses överordnade så blir det ju så att alla förändringar man gör är i syfte att anpassa verksamheten så att typiskt feminina egenskaper ger bättre utfall.
    Att detta sen har en baksida spelar ju givetvis ingen roll, eftersom det inte drabbar den utsatta/förtyrckta gruppen.

Detta är ett skolexempel (pun intended) på feministiskt resonemang.
    Förtryckaren blir förtryckare med samma metoder, samma resonemang...
  • momjanet
    Anonym (Google is your friend) skrev 2020-08-13 12:15:34 följande:
    Om du hade varit insatt i ämnet hade du inte suttit här och bjäbbat utan tagit diskussionen med din vän och ifrågasatt om det verkligen var så att föreläsaren hävdade att pojkar måste bli som flickor. Jag gör det i alla fall, starkt, och man måste inte ens vara utbildad för att kunna tänka så långt. Och på tal om att inte veta något om motparten tycker jag inte du ska uttala dig om hur jag är eller vad jag gör, vi är knappast bekanta med varandra.
    Och det vet du att jag inte har?

Som sagt, du är elitistisk och enkelspårig och en del av varför skolan har så stora problem som de har.

Jag har enbart tagit fasta på det du skrivit, till skillnad från dig. Du lägger väldigt många sanningar och påståenden i mitt knä om vad jag kan, vilken utbildning jag har och vilka samtal jag haft med min partner.

Du är ett skolexempel på det som skrivs i #49 och #53.
    Och tillika vad som är "att göra en Trump", anklaga sin meningsmotståndare för sina egna fel och brister.

• momjanet
    Anonym (Google is your friend) skrev 2020-08-13 12:28:45 följande:
    Av den enkla anledningen att du resonerar som du gör.

Du vet fortfarande ingenting om mig så sluta uttala dig om min arbetsroll. Om du jobbar inom skolan som du försöker påskina så tycker jag synd om både elever och kollegor som måste stå ut med ett sådant trångsinne i diskussioner.
    Jag uttalar mig inget om din arbetsroll, däremot vilken roll ditt resonemang spelar för skolan.
    Det är mycket tydligt att utbildning och erfarenhet inte avspeglar hur pass man kan läsa och tolka text.

Skolan har länge lidit av ett elitistiskt tänkande av trångsynta personer som saknar bredare perspektiv.

Jag tackar dig för att du är ett så klockrent demonstrativt exempel på de djupliggande problem skolväsendet har idag.
  • momjanet
    LFF skrev 2020-08-13 12:44:46 följande:
    Ja, och sen 80-talet så har skolan gått från att vara helt katederstyrd till att inte vara katederstyrd alls utan mer analyserande (bara det att barnen idag ska analysera sitt eget lärande vid utvecklingssamtalen från mellanstadiet är helt vansinne!) vilket speciellt pojkar tappat på.

Det har varit så många felbeslut inom skolan sen 90-talet så det finns inte. Inte heller har man utvärderat den skolplan som man beslutat om för att se vad som varit bra och vad som varit dåligt utan man har gjort snabba, ej underbyggda, beslut avseende ändringar i allt från utlärningsmetod till betygssystem. Man har ingen som helst koll som elev längre vad som krävs av en för att få ett visst betyg. Nu är det dessutom än galnare eftersom ditt betyg styrs av din sämsta prestation. Har du en dålig dag på "jobbet" när du gör ett prov så spelar det ingen roll hur många bra prov och uppgifter du gjort, du bedöms utefter ditt sämsta resultat.
    Ja så är det. helt galet.

Svar på tråden Hur har 'Mäns våld mot kvinnor' vuxit sig till en så pass stark rörelse?