Hur har 'Mäns våld mot kvinnor' vuxit sig till en så pass stark rörelse?
Jag tycker du har fel fokus. Det är rätt tydligt att du vill skylla allt ont på feministerna istället för att sakligt diskutera ett problem.
Av det jag läst så finns det lika många kvinnliga förövare som manliga. Skillnaderna är att männens våld är mer skadligt fysiskt eftersom de är starkare. När en kvinna slår en man kan han försvara sig bättre pga sin fysik.
Mäns och kvinnors våld ser olika ut, kvinnors är mer av psykiskt karraktär men det kan vara minst lika skadligt.
En annan skillnad är att det fortfarande är oerhört stigmatiserande att vara man och utsatt för våld av sin kvinna så man pratar sällan om det eftersom det är mycket mer skam och skuld än när kvinnor är utsatta.
En annan mycket vanligt form av våld är mobbing och det är otroligt vanligt på våra arbetsplatser (framförallt inom kommun och stat). Det pratar man i princip aldrig om. Händer det på arbetsplatser så antingen tigs det ihäl erller så blir offret omplacerat. Anledningen till varför det är så här illa och framförallt i offentliga organisationer tror man beror på svaga ledningar och svaga chefer.
Så min poäng är att man måste angripa det från ett helt annat håll än att peka finger åt en enda grupp.
Det handlar om saker som vad jag, du, alla gör, på vilket sätt vi bidrar till att klimatet och kulturen är som det är i samhället, på arbetsplatsen, i hemmet osv.