• Pope Joan II

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

  • Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • klyban
    Anonym (ABC) skrev 2020-11-14 17:36:50 följande:
    Finland stängde ner trots väldigt få fall, så det är självklart att man hade stängt ner om man hade haft många fall också.

    Agenda? Tja, det skulle ju vara bra om hela Norden kunde ha haft en gemensam strategi...? Men så länge FHM sågar grannarnas åtgärder med att de inte är bevisat effektiva, så blir det ju svårt att få till något fungerande samarbete över gränserna.

    Vi hade aldrig få fall, jämförelse med Finland funkar inte ens.


    Om man upprepar samma fel, så är det en fråga.

  • FuckGoggleAskMe
    klyban skrev 2020-11-14 18:22:01 följande:

    Vi hade aldrig få fall, jämförelse med Finland funkar inte ens.


    Om man upprepar samma fel, så är det en fråga.


    Nu hänger jag inte med riktigt. ABC säger att Finland hade få fall, och de stängde. Om de skulle haft många fall, skulle de också ha stängt förstås. 
    Du säger att Sverige hade många fall. 
    Varför fungerar det inte att jämföra med Finland? Finland skulle ha stängt om de haft många fall.

    Vilket fel upprepas? Varför blir ett upprepande av fel, en fråga?
  • FDFMGA
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-11-14 18:00:51 följande:
    https://www.newswise.com/factcheck/viral-social-media-claim-that-mask-wearing-leads-to-a-higher-risk-of-covid-is-wrong/?article_id=739883

    https://www.newsobserver.com/news/politics-government/article244063567.html

    J
    a, inte lätt att hitta något på nätet om studier som påvisar att masker inte hjälper, eller förvärrar situationen. Hittar mest artiklar om republikanska politiker i USA som missuppfattat undersökningar etc.

    Nu först inser jag att anti-pangdemisterna här är stockkonservativa Trumpanhängare, där ser man ... sådan retorik och narrativ som högerextremister brukar använda. 
    Nja, det är en viss skillnad på Sverige och USA, i Sverige vurmar högerpopulisterna för munskydd och lockdown medan högerextremister i USA tycks vurma för Trump, oavsett vad han tutar om för tillfället.

    Nåväl, ett nytt modeinslag bland munskyddsbärare i Stockholm tycks vara att bara täcka munnen och alltså lämna näsan bar - men dessa kanske har drabbats av nästäppa och utgår från att viruset inte kan attackera dem näsborrsvägen.

    Däremot tycker jag inte att frekvensen av munskydd har ökat särskilt. Ingen tycks ha uppfattat pangdemistikonen Lötvalls locktoner om att med munskydd på så finns det möjlighet att få trängas ordentligt på bio med mera.

    Personligen så tror jag att lötvalleffekten är förklaringen till att länder med munskyddstvång drabbas så hårt av covid-19, alltså att munskydden blir ett alibi för att försöka undvika trängsel.
  • Anonym (Proctor)
    klyban skrev 2020-11-14 17:03:15 följande:

    Jag vet inte vem som tror regering och Hallberg byter ventlitationen.


    Men om vi ska prata om det som jg rpatar om och vem som har ansvar, så är detta vaken vem nu denna Svensson är som jag aldrig fick reda på eller Hallberg.
    De sköter inte såna här frågor vid denna tidpunkt, utan det är fastighetsägarre/förvaltare först, sen steg två är det besiktning, steg tre beslut, steg fyra praktiskt arbete.(Och en hel del understeg till dessa om nu du tror jag glömt nått.)


     


    Kanske först låååååååångt senare kan det bli en fråga för regering, som du förstår regeringen detaljstyr inte arbeten andra ska sköta.
    Jag tror detta beror på att du inte förstår hur detta fungerar, du låter politiskt motiverad och inte COVID-19 motiverad och det blir bara mer och mer tydlig var gång du skriver och det ointresse du har att få det rätt återgivet.


    Och denna med regering och Hallberg är en stor miss, då det inte ens i närheten fungerar så och initialt.
    Och berättar att man nog inte vet speciellt mycket om hur ett Svenskt samhälle fungerar om man tror Regering och Hallberg sköter såna här frågor initialt.


    Vem skurar golvet?
    Om du berättar vem Hallberg är så ska jag berätta vem Svensson är.

    Du rabblar upp en massa rappakalja som bevis för att jag "inte vet hur det fungerar".

    Ponera att det är sant att jag inte vet hur det fungerar. Är detta ett problem? Eller är kanske tusentals döda ett större problem?
  • FDFMGA

    Sverige har för övrigt passerats av ytterligare två länder på listan över de som toppar statistiken över antalet döda/invånare, numer ligger vi på plats 20.

  • Anonym (Proctor)
    klyban skrev 2020-11-14 17:06:15 följande:

    Nope, strategin är att låta sjukvården klarar av de fall som kommer.
    Självklart kommer flockimmunitet uppstå i andra änden och om ett par år, om man nu inte inbillar sig att COVID-19 ska magiskt försvinna.

    Men om flockimmuniteten var målet med strategin, så är detta tidernas sämsta genomförda strategi, synd bara att strategin inte var flockimmunitet, så hade man i alla fall kunnat ha en poäng.
    Dock ej nu.


    Du får vackert lyfta blicken, att cherrypicka ut en detalj och sen tro man har rätt, så fungerar det bara i en visst segment i politiken som inte klarar av diskussion om sakfrågor som COVID-19.


    Nu är det min tur:

    Du förstår inte vad strategi är. Du kan inte ens skilja på strategi och mål.
  • Anonym (Proctor)
    Anonym (ABC) skrev 2020-11-14 17:36:50 följande:
    Finland stängde ner trots väldigt få fall, så det är självklart att man hade stängt ner om man hade haft många fall också.

    Agenda? Tja, det skulle ju vara bra om hela Norden kunde ha haft en gemensam strategi...? Men så länge FHM sågar grannarnas åtgärder med att de inte är bevisat effektiva, så blir det ju svårt att få till något fungerande samarbete över gränserna.
    Det är onekligen humor när Tegnell anklagar grannländerna för att vara ineffektiva.
  • FuckGoggleAskMe
    FDFMGA skrev 2020-11-14 18:52:06 följande:
    Nja, det är en viss skillnad på Sverige och USA, i Sverige vurmar högerpopulisterna för munskydd och lockdown medan högerextremister i USA tycks vurma för Trump, oavsett vad han tutar om för tillfället.

    Nåväl, ett nytt modeinslag bland munskyddsbärare i Stockholm tycks vara att bara täcka munnen och alltså lämna näsan bar - men dessa kanske har drabbats av nästäppa och utgår från att viruset inte kan attackera dem näsborrsvägen.

    Däremot tycker jag inte att frekvensen av munskydd har ökat särskilt. Ingen tycks ha uppfattat pangdemistikonen Lötvalls locktoner om att med munskydd på så finns det möjlighet att få trängas ordentligt på bio med mera.

    Personligen så tror jag att lötvalleffekten är förklaringen till att länder med munskyddstvång drabbas så hårt av covid-19, alltså att munskydden blir ett alibi för att försöka undvika trängsel.
    Det kanske är jag som är dålig på att googla, men hittade inget när jag sökte på högerextremister - Sverige - Corona - munskydd. 
    Jag har inte någon insyn i högerextremistiska kretsar i Sverige, men det kanske du har. Så vet inte om det stämmer det du säger.

    Googlade på Lötvall, verkar vara en allergiexpert i Göteborg som säger att många studier tyder på att det är bra att använda munskydd. Förstår inte varför du mästrar om det. Han är långt ifrån den ende läkarexperten att säga det. Och hittade inget om att Lötvall tyckte att om man bär munskydd, kan man trängas. Vet inte vad du fått det ifrån. Är det din personliga tolkning?

    Sedan kommer du med dina personliga iakttagelser om vissa munskyddsbärare i Stockholm, kul, men ganska anekdotiskt. 

    Då kan jag också komma med några anekdoter - där jag bor är det munskyddstvång i vissa sammanhang, människor är bra på att hålla avstånd och i situationer där det inte är obligatoriskt med mask, är de som bär dem speciellt bra på att hålla avstånd. 
    Där min kompis i Spanien bor, respekterar alla att hålla avstånd, dessutom har de munskydd när det finns människor i närheten. Detsamma gäller där min kollegas släktingar i Italien bor.

    Hur kan det vara så ofattbart - i de allra flesta länder är de främsta råden, håll avstånd och tvätta händerna noga. Gå i karantän om du har Corona eller någon du varit nära har Corona, stanna hemma om du har symptom. Jobba hemifrån så mycket som möjligt. Undvik folksamlingar. Träffa ingen utom hushållet. 
    Dessutom, som extra råd, använd munskydd när du tvingas vara nära andra, speciellt inomhus (buss, affärer etc) men även utomhus. 

    Det är ju en intressant teori, liknande råttan i pizzan, men jag har aldrig sett eller hört talas om att någon inbillat sig att munskydd ger ett frikort för trängsel, eller är i stället för att hålla avstånd. 
  • FDFMGA
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-11-14 19:46:06 följande:
    Det kanske är jag som är dålig på att googla, men hittade inget när jag sökte på högerextremister - Sverige - Corona - munskydd. 
    Jag har inte någon insyn i högerextremistiska kretsar i Sverige, men det kanske du har. Så vet inte om det stämmer det du säger.

    Googlade på Lötvall, verkar vara en allergiexpert i Göteborg som säger att många studier tyder på att det är bra att använda munskydd. Förstår inte varför du mästrar om det. Han är långt ifrån den ende läkarexperten att säga det. Och hittade inget om att Lötvall tyckte att om man bär munskydd, kan man trängas. Vet inte vad du fått det ifrån. Är det din personliga tolkning?

    Sedan kommer du med dina personliga iakttagelser om vissa munskyddsbärare i Stockholm, kul, men ganska anekdotiskt. 

    Då kan jag också komma med några anekdoter - där jag bor är det munskyddstvång i vissa sammanhang, människor är bra på att hålla avstånd och i situationer där det inte är obligatoriskt med mask, är de som bär dem speciellt bra på att hålla avstånd. 
    Där min kompis i Spanien bor, respekterar alla att hålla avstånd, dessutom har de munskydd när det finns människor i närheten. Detsamma gäller där min kollegas släktingar i Italien bor.

    Hur kan det vara så ofattbart - i de allra flesta länder är de främsta råden, håll avstånd och tvätta händerna noga. Gå i karantän om du har Corona eller någon du varit nära har Corona, stanna hemma om du har symptom. Jobba hemifrån så mycket som möjligt. Undvik folksamlingar. Träffa ingen utom hushållet. 
    Dessutom, som extra råd, använd munskydd när du tvingas vara nära andra, speciellt inomhus (buss, affärer etc) men även utomhus. 

    Det är ju en intressant teori, liknande råttan i pizzan, men jag har aldrig sett eller hört talas om att någon inbillat sig att munskydd ger ett frikort för trängsel, eller är i stället för att hålla avstånd. 
    Kanske lite dålig på att läsa, jag skrev högerpopulister om Sverige.

    Men du lyckas säkert bättre om du går in på svenska sajter som brukar klassas som högerpopulistiska.

    Javisst, mina personliga iakttagelser är just personliga, jag har aldrig påstått annat. Däremot så är det ju faktiskt så att Jan Lötvall har påstått att man kan trängas mer om man bär munskydd.

    Självklart är munskydd inte skadliga i sig, rätt använda och utan att man tummar på annat så skyddar de förmodligen - problemet är bara att Lötvallfaktorn säkert är hög i så gott som alla länder med munskyddstvång. Det är väl därför smittspridningen är så hög i dessa länder.


  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2020-11-14 19:53:31 följande:
    Kanske lite dålig på att läsa, jag skrev högerpopulister om Sverige.

    Men du lyckas säkert bättre om du går in på svenska sajter som brukar klassas som högerpopulistiska.

    Javisst, mina personliga iakttagelser är just personliga, jag har aldrig påstått annat. Däremot så är det ju faktiskt så att Jan Lötvall har påstått att man kan trängas mer om man bär munskydd.

    Självklart är munskydd inte skadliga i sig, rätt använda och utan att man tummar på annat så skyddar de förmodligen - problemet är bara att Lötvallfaktorn säkert är hög i så gott som alla länder med munskyddstvång. Det är väl därför smittspridningen är så hög i dessa länder.
    Kanske på sin plats att citera honom igen

    "om vi rekommenderade munskydd åt alla i publika sammanhang inomhus. Vi skulle kunna gå mer på bio och kanske teater om det krävdes. Äldre skulle kunna röra sig mer i samhället.".
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin