Anonym (Man 58 år) skrev 2019-12-16 21:24:16 följande:
Jag har bara plöjt c:a 20 sidor av den här långa tråden men nu kliar det i fingrarna att skriva lite.
Om man skulle koka ner det politiskt korrekta i den här tråden (och det gäller för många andra liknande trådar) så blir det:
* Män som saknar sex i sin relation kan aldrig ha rätt. Om en man lider av brist i sin relation så är det både per definition hans fel och och dessutom har han fel i sin känsla och upplevelse av hur relationen ser ut.
* Sex får aldrig ha mer betydelse i en relation än något annat. Vad som är viktigt i en relation definieras av kvinnan. Mannen kan ju faktiskt inte definiera detta eftersom han alltid har fel.
* Hur mannen än försöker närma sig kvinnans sexualitet så är han på förhand dömd att göra fel. Om han fokuserar på sin egen njutning så är det fel (på den punkten är vi nog alla överens) men om han fokuserar på kvinnans njutning och orgasmer så ställer han kvävande krav på kvinnan och detta dödar hennes sexlust.
* En kvinna kan aldrig ställas till svars för att sexlivet i en relation är dåligt. Det är alltid mannens ansvar att vara uppmärksam och följsam och följa kvinnans minsta vink. Kvinnan behöver däremot aldrig fråga sig vad mannen vill. Det är ointressant eftersom hon alltid kan vara säker på att mannen tacksamt ställer upp när kvinnan så tillåter.
osv. ...
Visst, raljant och draget till sin spets, men när man tar ett steg tillbaka och betraktar vad som verkligen skrivs så kan man inte frigöra sig från den här bilden.
Vad menar du när du skriver att män som saknar sex i relationen kan aldrig ha rätt?!?. Vad menar du?
Hur kan du ens tänka att det handlar om rätt eller fel. Om mannen saknar sex är det ju hans uppfattning. Om kvinnan tycker det är onödigt med sex, eller att sexet är dåligt, är det hennes uppfattning. Handlar inte någonstans om rätt eller fel.
Vad menar du med att sex aldrig får ha mer betydelse än annat? Det är ju individuellt vad man tycker. Du kanske tycker att sex är viktigare än allt annat och då hade du tex inte kunnat vara min partner för om du tyckte sex var viktigare än mig som person, eller viktigare än kärlek, hade det inte funkat. Då kunde sexet kvitta för mig och dig hade jag tröttnat på. Däremot tycker jag att sex är viktigare än städning, viktigare än träning och viktigare än semesterresor. Sömn är något som ibland måste prioriteras högre än sex, för jag funkar inte annars. Der här var bara några exempel och varje person kan tycka olika och det kan också variera över tid. Om du, tex, tycker att sex är viktigare än allt annat måste du hitta någon likasinnad.
Nej, män är inte dömda att göra fel. De kan fokusera på både sin egen njutning och på kvinnans njutning, med gott resultat, massor av sex, och utan minsta kravkänslor. Däremot är det bra att tänka på att känslor som krav och prestationsångest ofta uppstår när man har problem med sexliv och lust.
"ställas till svars"... *Ryser lite*. Vad är det för syn på sex? Ska hon ställas till svars för varför hon inte har lust. Ska en man "ställas till svars" om han inte får ett rejält stånd?
Nej mannen ska inte följa kvinnans minsta vink och hans ska inte heller köra över henne, precis som hon ska göra mot honom.
Klart att kvinnor ska ta reda på vad mannen vill, men ofta vet kvinnan att mannen är missnöjd med henne (i situationer där mannen är missnöjd med sexlivet och kvinnan har låg sexlust) och då kan det problemet överskugga allt annat.