Skogshuggaren skrev 2019-12-11 08:15:17 följande:
Nu har denna tråd spunnit på i några veckor, är det inte så att det börjar utkristallisera sig ett svar på ursprungsfrågan?
Kvinnors sexlust påverkas mycket mer av yttre faktorer än mäns sexlust. När kvinnor får problem i relationen, tappar attraktionen, blir stressade, trötta, irriterade, sover för lite eller vad det nu kan vara så går det ut över sexlusten. De avstår frivilligt från sex för att de inte har lust.
Män är (i detta avseende) mer som maskiner. De kan gå genom livets alla problem, vara sura, arga, trötta, stressade, men ändå ha kvar sin sexlust.
TS var alltså inne på rätt spår redan i sin trådstart.
Ja, exemplen du ger är definitivt en av orsakerna, och skillnad mellan könen, men jag tror inte det är de enda, minst lika stor är vår föreställning om hur sex ska vara.
Att det inte syns lika lätt på en kvinnas kön när ju hon är eregerad (våthet är inte lika bra tecken, då det bla kan ligga kvar länge) är också en faktor.
Jag tror även att synen på kvinnans orgasm också är lite mer komplicerad. Det finns något outalat (eller utalat) att det optimala är att komma av samlag. Även om man kan läsa att det är jättevanligt att behöva klitorisstimulans så betraktas det som extra bra att komma av samlag, och då kan det upplevas liiiite som ett misslyckande att smeka klitoris. Inte för alla, inte jättemisslyckat, men ändå. Att smeka klitoris är ändå något sekundärt som ska passas in under samlaget. Det ska liksom adderas och mycket av kvinnor njutning kallas "förspel", eller "efterspel". Det har dessutom uppkommit en föreställning att det är ännu bättre om en kvinna kan spruta, och mycket av fascinationen av bottnar nog i att det då liknar mannens orgasm. Jag vet att vissa kvinnor njuter extra av det och då är det bra, men när kvinnor och män kämpar för att uppnå det och det ses som det bästa, blir jag lite fundersam.
I undersökningar har man sett att män onanerar oftare än kvinnor, så det kanske är så att kvinnor (generellt) inte känner den inre driften lika ofta. Däremot kan ju kvinnors lust tändas. Om jag går till mig själv kan min lust tändas även om jag inte alls känner så från början och för mig kan lusten startas om jag inte känner att jag måste och då kan vi båda ta olika typ av initiativ som ofta leder till sex. Ungefär samma fenomen syns bland kvinnor som antingen vill ha dominans från mannen, eller bara behöver att mannen ska initiativ (utan att det handlar om regelrätt dominans). Alltså att kvinnors lust oftare behövet "väckas" av mannen.
I förälskelseskedet är män och kvinnor mer lika, men jag tror att det beror på att kvinnan då stimuleras väldigt mycket av det som är innan och efter, hångel, kyssar, blickar, uppskattning, uppmärksamhet, glädje, pirr och att all närhet känns väldigt mycket. Med tiden skalas mycket av ovanstående av och sexet som blir kvar blottas då till något som inte ger så jättemycket. (alltså om man jämför män och kvinnor generellt , med fokus på problemet med minskad lust hos kvinnor)