• Anonym (om kvinnan får välja)

Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?

Läste en tråd på Flashback där någon kille diskuterade hur många killar som var ofrivilligt sexlösa i vårt samhälle och vad det berodde på? Han menade att så var det inte alls förr och att även de killar som var i relationer ofta också var ganska sexlösa och otillfredsställda.

Som kvinna fick det mig att fundera på hur utveckligen har gått?

Vissa menar att mäns bristande testosteronbrist (om det nu finns någon sådan) och jämställdheten haft en mer feminiserande påverkan på män och gjort dem mindre sexiga, manliga, initiativtagande de till sex?

Andra menar att kvinnors självförsörjning och valfrihet är anledningarna?

Men i så fall betyder det kanske också att kvinnor förr i tiden i väldigt stor utsträckning haft sex mot sin egen vilja (våldtäkt) och faktiskt inte har så stora behov av sex alls om de får välja själv och med vem de vill?

Anledningarna till att män i alla tider  då kunnat ha ett regelbundet och för dem tillfredsställande sexliv med kvinnor är för att det tagit sig rätten att ha sex med dem? Detta är ju en skrämmande insikt?! Kan det vara så?

Vad tror ni?

Är det kanske först nu vi verkligen ser hur kvinnans sexualitet är funtad i sin egen fria form?

• Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?
  • Anonym (Janna)
    Skogshuggaren skrev 2019-12-11 08:15:17 följande:

Nu har denna tråd spunnit på i några veckor, är det inte så att det börjar utkristallisera sig ett svar på ursprungsfrågan?

Kvinnors sexlust påverkas mycket mer av yttre faktorer än mäns sexlust. När kvinnor får problem i relationen, tappar attraktionen, blir stressade, trötta, irriterade, sover för lite eller vad det nu kan vara så går det ut över sexlusten. De avstår frivilligt från sex för att de inte har lust.

Män är (i detta avseende) mer som maskiner. De kan gå genom livets alla problem, vara sura, arga, trötta, stressade, men ändå ha kvar sin sexlust.

TS var alltså inne på rätt spår redan i sin trådstart.

Jag är benägen att hålla med dig. Addera skillnaden i mäns och kvinnors uppfostran kring sex som skiljer sig åt väldigt mycket, där män uppmuntras till att ta för sig och ha sex med många, medan kvinnor uppmuntras till att hålla på sig, vara passiva i det sexuella spelet och akta sig för att bli slampor eller bli våldtagna. Och addera den heterosexuella normen kring sex, att det är fokus på penetration och inte det långsamma, kvalitativa sexet som många kvinnor verkar föredra.
  • New  Dawn

Nu har denna tråd spunnit på i några veckor, är det inte så att det börjar utkristallisera sig ett svar på ursprungsfrågan?

Kvinnors sexlust påverkas mycket mer av yttre faktorer än mäns sexlust. När kvinnor får problem i relationen, tappar attraktionen, blir stressade, trötta, irriterade, sover för lite eller vad det nu kan vara så går det ut över sexlusten. De avstår frivilligt från sex för att de inte har lust.

Män är (i detta avseende) mer som maskiner. De kan gå genom livets alla problem, vara sura, arga, trötta, stressade, men ändå ha kvar sin sexlust.

Ja, exemplen du ger är definitivt en av orsakerna, och skillnad mellan könen, men jag tror inte det är de enda, minst lika stor är vår föreställning om hur sex ska vara.

Att det inte syns lika lätt på en kvinnas kön när ju hon är eregerad (våthet är inte lika bra tecken, då det bla kan ligga kvar länge) är också en faktor.

Jag tror även att synen på kvinnans orgasm också är lite mer komplicerad. Det finns något outalat (eller utalat) att det optimala är att komma av samlag. Även om man kan läsa att det är jättevanligt att behöva klitorisstimulans så betraktas det som extra bra att komma av samlag, och då kan det upplevas liiiite som ett misslyckande att smeka klitoris. Inte för alla, inte jättemisslyckat, men ändå. Att smeka klitoris är ändå något sekundärt som ska passas in under samlaget. Det ska liksom adderas och mycket av kvinnor njutning kallas "förspel", eller "efterspel". Det har dessutom uppkommit en föreställning att det är ännu bättre om en kvinna kan spruta, och mycket av fascinationen av bottnar nog i att det då liknar mannens orgasm. Jag vet att vissa kvinnor njuter extra av det och då är det bra, men när kvinnor och män kämpar för att uppnå det och det ses som det bästa, blir jag lite fundersam.

I undersökningar har man sett att män onanerar oftare än kvinnor, så det kanske är så att kvinnor (generellt) inte känner den inre driften lika ofta. Däremot kan ju kvinnors lust tändas. Om jag går till mig själv kan min lust tändas även om jag inte alls känner så från början och för mig kan lusten startas om jag inte känner att jag måste och då kan vi båda ta olika typ av initiativ som ofta leder till sex. Ungefär samma fenomen syns bland kvinnor som antingen vill ha dominans från mannen, eller bara behöver att mannen ska initiativ (utan att det handlar om regelrätt dominans). Alltså att kvinnors lust oftare behövet "väckas" av mannen.

I förälskelseskedet är män och kvinnor mer lika, men jag tror att det beror på att kvinnan då stimuleras väldigt mycket av det som är innan och efter, hångel, kyssar, blickar, uppskattning, uppmärksamhet, glädje, pirr och att all närhet känns väldigt mycket. Med tiden skalas mycket av ovanstående av och sexet som blir kvar blottas då till något som inte ger så jättemycket. (alltså om man jämför män och kvinnor generellt , med fokus på problemet med minskad lust hos kvinnor)
    Anyone can hate. It costs to love.
  • KlantSmurfen
    Skogshuggaren skrev 2019-12-11 08:15:17 följande: #450

"Män är (i detta avseende) mer som maskiner. De kan gå genom livets alla problem, vara sura, arga, trötta, stressade, men ändå ha kvar sin sexlust."
    Jepp, man mår ju bra av sex så det blir ju bra i de flesta situationer.

Det finns några generella skillnader mellan kvinnor och män, speciellt i relationer.

Män blir spontankåta medan kvinnor har responsiv lust så det behövs ofta en aktiv handling för att kvinnor ska få sexlust. Är mannen en bidragande orsak till stress och irritation är det förståeligt om de inte har lust att få sexlust. Inte nöjd med sexet är också en förklaring men inte lust att få lust och/eller bristande kommunikation är nog inte en ovanlig orsak.
  • KlantSmurfen
    Anonym (Janna) skrev 2019-12-11 08:30:59 följande: #451

Jag är benägen att hålla med dig. Addera skillnaden i mäns och kvinnors uppfostran kring sex som skiljer sig åt väldigt mycket, där män uppmuntras till att ta för sig och ha sex med många, medan kvinnor uppmuntras till att hålla på sig, vara passiva i det sexuella spelet och akta sig för att bli slampor eller bli våldtagna. Och addera den heterosexuella normen kring sex, att det är fokus på penetration och inte det långsamma, kvalitativa sexet som många kvinnor verkar föredra.
    "Addera skillnaden i mäns och kvinnors uppfostran kring sex som skiljer sig åt väldigt mycket"
    Är det därför bögar har mer sex?
    Utgår du ifrån någon feministisk teori där man gör en efterhandskonstruktion av alla skillnader?

"Och addera den heterosexuella normen kring sex, att det är fokus på penetration och inte det långsamma, kvalitativa sexet som många kvinnor verkar föredra"

När folk börjar ha sex utgår de ju ifrån hur de själva fungerar, den så kallande "heterosexuella normen kring sex" stämmer ganska bra in på hur män fungerar sexuellt så det råkar ligga en hel del på kvinnans egna ansvar att förklara hur hon fungerar.
    kommunikation är viktigt för att det ska fungera och bristande kommunikation är knappast en ovanlig orsak till varför det inte fungerar.
  • Anonym (anonym signatur)

Bara för att besvara frågan i rubriken:

Det beror på att män är dåliga på sex helt enkelt. Om män var bra på sex så skulle kvinnor vilja ha sex och absolut inte avstå. Men varför ha dåligt sex? Det är det kvinnor avstår från.

• New  Dawn
    KlantSmurfen skrev 2019-12-11 13:56:59 följande:

.

Det där håller jag verkligen, verkligen inte med om. Sex behöver absolut inte leda till att man mår bra. Det kan få en att känna sig tom inombords, eller till och med att man känner sig djupt ledsen. Att veta att mannen är sur och irriterad och ändå vill ha sex är, för mig, något väldigt motbjudande. Känslan att en man bara vill ha sex för att man har en kvinnokropp, eller för att han gillar sex kan kännas sorgligt.

Om man inte blir (tillräckligt) kåt är sex också något negativt, så nej sex mår man inte bra av per automatik.

Män blir spontankåta medan kvinnor har responsiv lust så det behövs ofta en aktiv handling för att kvinnor ska få sexlust.

Jag håller med om att män generellt nog oftare och lättare kan ställa om till sex, och män vill nog generellt ha sex med tätare intervall än kvinnor, men det betyder inte att kvinnor inte blir spontankåta. Det kan dock fungera sämre att ta initiativ för om lusten inte räcker till kan det vara svårt att backa. Om en man slaknar blir det mer givet.

Är mannen en bidragande orsak till stress och irritation är det förståeligt om de inte har lust att få sexlust. Inte nöjd med sexet är också en förklaring men inte lust att få lust och/eller bristande kommunikation är nog inte en ovanlig orsak.

Jag håller med om detta.

Lust att få lust är svårt och känsligt, då det ofta är mycket känsligt, och mycket skam och prestationsångest kring det.
  • New  Dawn
    KlantSmurfen skrev 2019-12-11 13:57:30 följande:

"

När folk börjar ha sex utgår de ju ifrån hur de själva fungerar, den så kallande "heterosexuella normen kring sex" stämmer ganska bra in på hur män fungerar sexuellt så det råkar ligga en hel del på kvinnans egna ansvar att förklara hur hon fungerar.

kommunikation är viktigt för att det ska fungera och bristande kommunikation är knappast en ovanlig orsak till varför det inte fungerar.

Ja, det ligger på kvinnans ansvar att berätta hur hon känner och hur hon fungerar. Det är ju lättare om det är något tekniskt, men jag tror det kan ta emot väldigt mycket om det tex handlar om att man inte uppskattar samlag. Jag tror risken är större att man inte ens tänker tanken, utan bara försöker bli bättre på att njuta av samlag och att anpassa sig.

Jag tänkte aldrig tanken att säga till mitt ex att jag ville att han skulle utstråla och mena att han ville att vi skulle ägna oss åt kravlös njutning och sedan se vad det ledde till. Jag lät bli att ta initiativ om jag var tveksam på min egen lust, för det hade känts jobbigt om han blev besviken och kände sig tillräcklig. Visst, vi skulle antagligen ha gynnats av att jag se det, men jag tänkte inte de tankarna.Tvärtom försökte jag bli bättre. Jag skulle naturligtvis bett honom att ge mig komplimanger men det är ju inte jättekul att be om.

Kommunikation bygger också på att man vill förstå.

Om mottagaren avfärdar ens känslor som onödiga kan det tom bli värre.

Visst, om en kvinna är orolig för att hennes kropp inte duger, kan ju mannen säga att han tycker det är onödigt, eftersom att HAN tycker att hon är fin, men generellt kan det bli väldigt fel om man bara avfärdar något som onödigt.

Jag tycker för övrigt det är bådas ansvar att ta reda på vad den andre känner och njuter av.
  • New  Dawn
    New Dawn skrev 2019-12-11 16:32:20 följande:

Ja, det ligger på kvinnans ansvar att berätta hur hon känner och hur hon fungerar. Det är ju lättare om det är något tekniskt, men jag tror det kan ta emot väldigt mycket om det tex handlar om att man inte uppskattar samlag. Jag tror risken är större att man inte ens tänker tanken, utan bara försöker bli bättre på att njuta av samlag och att anpassa sig.

Jag tänkte aldrig tanken att säga till mitt ex att jag ville att han skulle utstråla och mena att han ville att vi skulle ägna oss åt kravlös njutning och sedan se vad det ledde till. Jag lät bli att ta initiativ om jag var tveksam på min egen lust, för det hade känts jobbigt om han blev besviken och kände sig tillräcklig. Visst, vi skulle antagligen ha gynnats av att jag se det, men jag tänkte inte de tankarna.Tvärtom försökte jag bli bättre. Jag skulle naturligtvis bett honom att ge mig komplimanger men det är ju inte jättekul att be om.

Kommunikation bygger också på att man vill förstå.

Om mottagaren avfärdar ens känslor som onödiga kan det tom bli värre.

Visst, om en kvinna är orolig för att hennes kropp inte duger, kan ju mannen säga att han tycker det är onödigt, eftersom att HAN tycker att hon är fin, men generellt kan det bli väldigt fel om man bara avfärdar något som onödigt.

Jag tycker för övrigt det är bådas ansvar att ta reda på vad den andre känner och njuter av.

... "hade känts jobbigt om han blev besviken och kände sig otillräcklig". .. ska det givetvis stå.
  • KlantSmurfen
    New Dawn skrev 2019-12-11 16:12:29 följande: #456

.

Det där håller jag verkligen, verkligen inte med om. Sex behöver absolut inte leda till att man mår bra. Det kan få en att känna sig tom inombords, eller till och med att man känner sig djupt ledsen. Att veta att mannen är sur och irriterad och ändå vill ha sex är, för mig, något väldigt motbjudande. Känslan att en man bara vill ha sex för att man har en kvinnokropp, eller för att han gillar sex kan kännas sorgligt.

Om man inte blir (tillräckligt) kåt är sex också något negativt, så nej sex mår man inte bra av per automatik.
    [...]
    När jag läser vad jag skrev låter det ganska korkat.
    Sätt det i en situation som stress på jobbet eller liknade.

"Att veta att mannen är sur och irriterad och ändå vill ha sex är, för mig, något väldigt motbjudande. Känslan att en man bara vill ha sex för att man har en kvinnokropp, eller för att han gillar sex kan kännas sorgligt."

Det var inte riktigt så jag menade. Om du är sur, irriterad eller arg över något kanske du vill ha en kram eller liknande av din pojkvän så det känns bättre (kanske inte om det är din pojkvän du är arg på) ser du honom bara som en manskropp eller är det något annat som gör att det känns bättre?
  • KlantSmurfen
    New Dawn skrev 2019-12-11 16:12:29 följande: #456
    [...]

Män blir spontankåta medan kvinnor har responsiv lust så det behövs ofta en aktiv handling för att kvinnor ska få sexlust.

Jag håller med om att män generellt nog oftare och lättare kan ställa om till sex, och män vill nog generellt ha sex med tätare intervall än kvinnor, men det betyder inte att kvinnor inte blir spontankåta. Det kan dock fungera sämre att ta initiativ för om lusten inte räcker till kan det vara svårt att backa. Om en man slaknar blir det mer givet.
    [...]
    När man generaliserar en jämförelse mellan kvinnor och män så är det ju inte antingen eller, och det finns alltid undantag. Att män har lättare för att bli spontankåta än kvinnor betyder ju inte att kvinnor inte blir men efter några år i en relation kan skillnaden bli ganska stor.
Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?