• Crash Man

Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?

Innan jag kommer till kärnan med det här inlägget så har jag ett avslöjande att göra. Ni förstår jag bär på en hemlighet... en stor, stor hemlighet.

Jag är nämligen kränkt... och vit... och man. Jag är en kränkt vit man. Ni har säkert hört talas om sådana som mig; det finns facebook-sidor om sådana som mig. Det diskuteras om sådana som mig på diverse alternativa medier.

Alla dessa superintellektuella människor jag stött på har sagt till mig att jag är kränkt och kanske är det dags att inse att alla de människor har en poäng. Kanske är det mig felet ligger hos.

Ni förstår jag har nämligen en kontroversiell åsikt. Jag anser inte att Greta Thunberg förtjänar nobels fredspris. Jag har förklarat det på diverse forum och svaren är alltid det samma. Den enda anledningen till varför jag tycker det är för att jag är en kränkt, vit  man. För den enda logiska förklaringen till varför man kan tycka att Greta Thunberg inte är en värdig nobelpristagare är för att man är just kränkt (och helst vit och man)

Så hur är det med dig? Är du också en kränkt vit man, eller kvinna för den delen, som delar mina åsikter om att Greta Thunberg inte förtjänar nobels fredspris. Eller tillhör du den rationella skaran som tycker det är helt logiskt att en 16-åring som skolkar från skolan varje fredag och vars aktivism inte ens lett till ens en liten minskning av koldioxidutsläpp.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?
  • FDFMGA
    nihka skrev 2019-06-03 14:08:07 följande:

Hahahaha! Dansk journalist med bekräftelsebehov och som vill synas lite oftare och mer uttrycker sin lust att polisanmäla Gretas föräldrar. De har nämligen åtminstone delvis rest till sig sina döttrars diagnoser för att de lever som en "gøglerfamilie". Han tror alltså att Marlena Erman sjunger utanför typ tunnelbanestationer.

Här räcker det inte bara med chips utan hela snacksbuffén behöver komma fram https://www.bt.dk/anmeldelser/slagter-greta-thunberg-bog-jeg-har-lyst-til-at-melde-moren-til-politiet

Samma journalist som vurmar för att Danmark ska bejaka Rasmus Paludans budskap.

Och det är klart när man bejakat Dansk Folkeparti så kommer ropen om nästa steg.

https://www.sydsvenskan.se/2019-06-03/extremhogern-redo-ta-plats-i-danmarks-finrum
  • nihka
    K Markatta skrev 2019-06-03 14:36:48 följande:
    Det är en bokrecension. Journalisten som skrivit recensionen tyckte väl inte att boken var särskilt bra och sågade den med ett lite tillspetsat språk.
    Brukar man uttala sig om att polisanmäla författare till böcker man recenserar? Nej, är var lite mer än en recension. Det är en kritik av författarens och hennes partners föräldraskap. Väldigt oproffsigt.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • KlantSmurfen
    klyban skrev 2019-05-20 00:30:26 följande:
    Lånehajen skrev 2019-05-19 23:59:40 följande:
    Jag har inte attackerat Greta utan konstaterat att det i mitt tycke saknas någon grund för akademiska utmärkelser samt att det råder en väldig hysteri kring flickan. Om du läste mitt inlägg står där tydligt att jag inte har något problem med miljöaktivismen i sig.

Hon är där och förmedlar vad forskningen säger.
    Det finns gott om denna forskning, och ibland behövs det en Greta att lyfta fram det.
    Och här gör hon ett extremt bra jobb.

Men säga emot Greta, det är att vara emot miljöaktivismen.
    För det man säger är "Håll tyst" för du inte har utbildningen eller erfarenheten med att arbetat med miljö.
    Saken är glasklar, det är en konsensus bakom det Greta lyfter, och man väljer att ge sig på hennes person.
    Och Gretas person är irrelevant för det hon talar om.
    Det är så det brukar gå till för de som inte har fakta och forskning bakom sig, man pratar person istället.

"Men säga emot Greta, det är att vara emot miljöaktivismen."
    jajjemen, hon har ju läst forskning så hon har alltid rätt, man ska hålla med henne till 100% i allt hon säger och håller man inte med är man högerextrem och hatar miljön.

0:24. Bli vegan
    www.expressen.se/nyheter/klimat/oljebossen-vi-lyssnar-pa-greta-thunberg/

"Och Gretas person är irrelevant för det hon talar om"
    Ja, det är fult att attackera person. Hur går det med veganeriet, du är väl inte en sån där miljöhatande nazist som säger emot Greta?

"Saken är glasklar, det är en konsensus bakom det Greta lyfter",
    jajjemen, veganer har alltid rätt Flört

• klyban
    KlantSmurfen skrev 2019-06-07 07:27:23 följande:
    jajjemen, hon har ju läst forskning så hon har alltid rätt, man ska hålla med henne till 100% i allt hon säger och håller man inte med är man högerextrem och hatar miljön.

www.expressen.se/nyheter/klimat/oljebossen-vi.../

Ja, det är fult att attackera person. Hur går det med veganeriet, du är väl inte en sån där miljöhatande nazist som säger emot Greta?

Du för nog precisera vad du vill ha sagt, nu svamlar du in på veganer.

Vad är det för fel att vara vegan?
    Jag kan inte finna nått fel att vara vegan, kan du?
    Och vad är relevansen till det som jag skrev?
    Väntar lite, jag kan svaret på denna redan, det finns INGEN relevans, utan bara mer ad hominem.

hur många meter var det?
  • KlantSmurfen
    klyban skrev 2019-06-07 10:17:59 följande:
    KlantSmurfen skrev 2019-06-07 07:27:23 följande:

www.expressen.se/nyheter/klimat/oljebossen-vi.../

Du för nog precisera vad du vill ha sagt, nu svamlar du in på veganer.

Vad är det för fel att vara vegan?
    Jag kan inte finna nått fel att vara vegan, kan du?
    Och vad är relevansen till det som jag skrev?
    Väntar lite, jag kan svaret på denna redan, det finns INGEN relevans, utan bara mer ad hominem.

"Du för nog precisera vad du vill ha sagt, nu svamlar du in på veganer."
    Greta gör framtiden en tjänst, att du skiter i miljön är en sak, men framtiden vill inte ta hand om din skit. Bli vegan.

"Och vad är relevansen till det som jag skrev?"
    Är du inte medveten om detta själv?
    klyban skrev 2019-05-20 00:30:26 följande:

Hon är där och förmedlar vad forskningen säger.
    Det finns gott om denna forskning, och ibland behövs det en Greta att lyfta fram det.
    Och här gör hon ett extremt bra jobb.

För det man säger är "Håll tyst" för du inte har utbildningen eller erfarenheten med att arbetat med miljö.
    Saken är glasklar, det är en konsensus bakom det Greta lyfter, och man väljer att ge sig på hennes person.
    Och Gretas person är irrelevant för det hon talar om.
    Det är så det brukar gå till för de som inte har fakta och forskning bakom sig, man pratar person istället.

Greta säger "bli vegan".

"Väntar lite, jag kan svaret på denna redan, det finns INGEN relevans, utan bara mer ad hominem."
    Finner inte du har argument faktiskt, utan du verkar lite besatt av ad hominem.
    Bli vegan svårare än så är det inte.
  • klyban
    KlantSmurfen skrev 2019-06-07 11:06:16 följande:
    "Du för nog precisera vad du vill ha sagt, nu svamlar du in på veganer."
    Greta gör framtiden en tjänst, att du skiter i miljön är en sak, men framtiden vill inte ta hand om din skit. Bli vegan.

"Och vad är relevansen till det som jag skrev?"
    Är du inte medveten om detta själv?
    Greta säger "bli vegan".

"Väntar lite, jag kan svaret på denna redan, det finns INGEN relevans, utan bara mer ad hominem."
    Finner inte du har argument faktiskt, utan du verkar lite besatt av ad hominem.
    Bli vegan svårare än så är det inte.

Okey, du pratar om veganer, varför?
    Jag pratar om klimatforskningen i det du citerar, och vad som händer längre fram.
    Så jag pratar om en specifik sak, och du pratar helt plötsligt om en annan.

Men svaret på om kött minskar växthusgaser, ja, men om jag pratar om klimatforskning, så är ditt drag och prata om annat.
    Men ja, äta mer växtbaserad föra minskar växthusgaser.
    Men varför inte ta tag i matsvinn, den posten är större i CO2 utsläpp.
    Eller utbilda flickor i fattiga länder och får dom sluta föda barn som en barnfabrik.

Men när det kommer till klimatforskningen, så är den på Gretas sida och inte lite heller utan en rotation av 95% mot 5%.
    Och dessa 5% har först uppstått när fossilindustrin började med detta klimatnarrativ, och varför springer folk fossilindustrin ärenden i Sverige, det är lika tokigt som att tro en snögubbe ska överleva i Sahara.

Men varför inte gå på fossilindustrins forskning?
    Fråga Exxon, de redan gjort en, men oops, den vill man inte prata om längre av någon underlig anledning.

hur många meter var det?
  • KlantSmurfen
    klyban skrev 2019-06-07 11:30:37 följande: #561

Okey, du pratar om veganer, varför?
    Jag pratar om klimatforskningen i det du citerar, och vad som händer längre fram.
    Så jag pratar om en specifik sak, och du pratar helt plötsligt om en annan.

Men svaret på om kött minskar växthusgaser, ja, men om jag pratar om klimatforskning, så är ditt drag och prata om annat.
    Men ja, äta mer växtbaserad föra minskar växthusgaser.
    Men varför inte ta tag i matsvinn, den posten är större i CO2 utsläpp.
    Eller utbilda flickor i fattiga länder och får dom sluta föda barn som en barnfabrik.

Men när det kommer till klimatforskningen, så är den på Gretas sida och inte lite heller utan en rotation av 95% mot 5%.
    Och dessa 5% har först uppstått när fossilindustrin började med detta klimatnarrativ, och varför springer folk fossilindustrin ärenden i Sverige, det är lika tokigt som att tro en snögubbe ska överleva i Sahara.

Men varför inte gå på fossilindustrins forskning?
    Fråga Exxon, de redan gjort en, men oops, den vill man inte prata om längre av någon underlig anledning.

hur många meter var det?
    Many people want to #ActOnClimate , they ask "what can l do?"
    A new study says leading by example by stop flying has a huge impact. 75% say if someone they know stays on the ground it changes their view on #climatebreakdown .
    #istayontheground #govegan
    twitter.com/gretathunberg/status/1051378250507804672

• klyban
    KlantSmurfen skrev 2019-06-07 12:07:46 följande:
    Many people want to #ActOnClimate , they ask "what can l do?"
    A new study says leading by example by stop flying has a huge impact. 75% say if someone they know stays on the ground it changes their view on #climatebreakdown .
    #istayontheground #govegan
    twitter.com/gretathunberg/status/105137825050...

Säger du emot hennes person?(Ad hominem?)
    Om inte, så pratar du om annat.

Vill du göra mer försök och försök att lägga ord i min mun????
    Jag har inga problem att påpeka när du gör, och nu har det skett ett par ggr.

Och man ställer sig frågan, varför koncentrerar du dig på att ändra mina ord betydelse.
    Och ja, om vi gick över till en planbaserad diet, så skulle vi minska CO2 med ~65 gigaton.
    Dock pratar jag om klimatforskningen, inte lösningar.
    Och att alla ska bli veganer är en idé som aldrig kommer ske, men påverka att folk slutar frossa kött är betydligt enklare och har en större vinst.

Men nu var det inga lösningar jag pratar om ens, men ändå var det detta du bara ville prata om.
    Synd bara att det inte existerade i det du citerade.

hur många meter var det?
  • Flash Gordon
    klyban skrev 2019-06-03 13:03:10 följande:

Ojdå, du vill jag ska vända blicken till trådstarten, än diskutera din ad hominem.
    Väntat, men inget ändrar sig som du förstår.

Min ad hominmen vore om jag skulle säga: "Du är ett välkänt internettroll på flera plattformar och det är egentligen inte är värt att diskutera med dig".

Det vore ad hominem - att jag fokuserar på dig, som jag diskuterar med, istället för på argment. 

Att jag skriver att Greta är okunnig, har fel och i allt väsentligt är en PR-produkt - det är inte ad hominem.
Svar på tråden Förtjänar Greta Thunberg nobels fredspris?