• lishe

Vad tycker du om könsindelningen på barnkläder?

De stora klädeskedjorna försvarar den tydliga indelningen i flick- och pojkkläder med att föräldarna vill ha det så.
    Vill vi det?
    Är det så att vi styrs av utbudet eller styrs klädesbutikerna av våra krav?
    Utveckla gärna ert resonemang när ni har röstat
    !

Vill ni ha ett mer könsneutralt utbud (och vad är det i sådana fall?) eller kan man tänka sig rosa glittrigt till pojkar och spindelmannen till tjejer (bara för att ge ett exempel)?

För er som inte följt diskussionen så länkar jag hit (lämna gärna fler länkar)
    beta.familjeliv.se/Forum-3-25/m7903096.html
    beta.familjeliv.se/Forum-3-96/m8636657.html
    ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 10:30:32:
    Kära debattdeltagare och alla ni som har intresserat er för den här omröstningen!

Jag har skickat ut länken till den här tråden till så många barnklädesförsäljare jag kunde komma på (har säkert missat en del)förutom H&M eftersom jag inte kunde hitta deras emailadress.

Jag har hittills fått 3 svar
    Jag ska försöka få ihop det så jag kan lägga ut svaren på min sida för er alla att ta del av.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 21:24:19:
    Nu har jag lagt ut svar från återförsäljare i en blogg på min sida.
    4 av 20 kontaktade har svarat än så länge.
    Välkomna in och läs!
    Jag förstår att det kan se ut som reklam men det blir ju självfallet så när man som företag svarar på en sådan här "undersökning".
    Jag har frågat moderator om det är tillåtet att lägga ut försäljarnas respons och har fått klartecken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 22:03:39:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b17336.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om könsindelningen på barnkläder?
  • lishe

Jag skickade länken till alla återförsäljare av barnkläder som jag kunde komma på även de som inte har den tydliga indelningen. Det kan ju vara intressant för dem också att se att deras initiativ uppskattas.
    Jag har mailat följande:

lilltroll
    kaskelott
    happylina
    pippilotta
    PINKandBLUE
    ellos
    bonaparte
    dunnis
    linus-lotta
    guppi
    rosaochriddaren
    freshmilk
    josefssons
    bonty
    knoddenoknyttet
    lindex
    barniallt
    lingonochblabar
    kappahl
    polarnopyret

H&M ska jag också skicka länken till (när jag lyckas hitta deras emailadressFundersam)

Indiska
    cubus
    och Åhlens

kanske man också skulle lägga till listan?

darkness is only light without movement
  • lena ekman

Köpt vindoverall till Mirja idag. Eller rättare sagt jacka och byxa. På kill-avdelningen på HM.
    Det skiljer oerhört i kvalitet på tjej och killkläder. Tjejernas vindjackor var självklart i ljusa färger (jättepraktiskt) och i sladdrigt tyg, medan killarnas kläder är kraftiga och rejäla. Leker inte andra tjejer???? Är det bara min.
    Sen är det samma pris, så med andra ord får man mer för pengarna på killavdelningen.
    Mirja är jättefin i sin orange jacka och marinblåa byxor. Sen fick hon en spindelmannen gubbe också. Kassörskan såg lite undrande ut

• Aelwa

Bort med könsindelning tycker jag. Fruktansvärt att de gör tjejkläder tajtar och i stretchmatrial. BLÄ!!

• lena ekman

Ja även småtjejer har blöjor....

• Björkeli

lishe: Det var helt underbart att läsa din blogg!!

O kul med nya affärer, jag bor på landet så här är det inte så mkt nytänkande affärsideér...

• mojmojmoj

önskar att jag hunnit se tråden innan omröstningen stängde......vill åxå rösta.

Bort med könsuppdelade kläder!!!!

Gör kläder som passar oavsett......
    vill inte hjälpa vår rosa/blå värld på traven!

• snowflake

lishe>> vad du är bra, en stor kram till dig som lägger ner det här jobbet, underbart!!!!!!

• lishe

Tack snowflake!

darkness is only light without movement
  • lishe

Jag hade hoppats att jag skulle kunna uppdatera tråden emellanåt med klädbutikernas svar! Men tyvärr har jag av 24 skickade mail bara fått 4 svar!!
    Visst är det lite dåligt?Fundersam

• vanilla

Ja, det är dåligt Lishe, och rätt typiskt att det inte är de som behöver ändra på sig som har svarat. Jättefina kläder förresten, på en del av länkarna.

• lishe

Jag fick iofs ganska omgående svar från vissa butikers kundtjänst.
    Jag blev meddelad att mitt mail skickats vidare till berörd person men de berörda personerna måste vara alldeles för "busy" för att svara.

• lishe

Vanilla: Ja visst kan man hitta fina kläder i lite mer "alternativa" butiker!
    Tyvärr är det ju så enkelt att snabbt slinka in på H&M, Lindex eller liknande när man är i stan (speciellt när det är halva priset på reapriset och liknande)
    Man kanske skulle börja välja lite mer aktivt när man handlar? På nätet kan man nog hitta en del som inte är så fasligt dyrt också.

• Author7

Jag vet att tråden är gammal men tyckte den verkade intressant. 

Jag tycker inte man ska ha någon form av könsinledning till barn. Det ska finnas likadant utbud för både flickor och pojkar. Kläder är tillför att leka i när det gäller barn och ska därför tålas att gå sönder och bli smutsiga. 
    Kläder ska kort sagt ha en funktion -att leka och ha utflykter i! 

Sen när barnen blir äldre , ungefär strax innan tonåren då kan de få mera "uppdelade" kläder om de vill. 
    Jag tycker det viktigt att barn får lära sig att utforska vilka slags kläder det finns och att ha på sig det som känns rätt för dem. 

Jag tycker också att man ska vänta tills barnet är minst tio tills de kan börja använda örhängen och smink. 

• Asirna

Detta är något som inte kommer gå att bryta.

Om vi tänker oss barn på 7 år.

Barnen ska gå till skolan.

Vi klär flickan i pojk kläder och pojken i klänning/kjol.

Både pojken och flickan kommer bli utstötta från de andra barnen eftersom de inte klär sig inom normen.
    Detta innebär alltså att barnen kommer bli mobbade.

Det är dock mer accepterat att flickor klär sig i pojkkläder, men det betyder inte att flickan inte kommer bli retad.

Men pojken kommer bli grovt mobbad av de andra barnen.

Jag vill ha mer jämlikhet i landet, men män och kvinnor har också sina skillnader både psykiskt och fysiskt, så kommer det alltid att vara och det är inget vi kan ändra på.

Vi får acceptera våra olikheter och samarbeta.

Svar på tråden Vad tycker du om könsindelningen på barnkläder?