• lishe

Vad tycker du om könsindelningen på barnkläder?

De stora klädeskedjorna försvarar den tydliga indelningen i flick- och pojkkläder med att föräldarna vill ha det så.
    Vill vi det?
    Är det så att vi styrs av utbudet eller styrs klädesbutikerna av våra krav?
    Utveckla gärna ert resonemang när ni har röstat
    !

Vill ni ha ett mer könsneutralt utbud (och vad är det i sådana fall?) eller kan man tänka sig rosa glittrigt till pojkar och spindelmannen till tjejer (bara för att ge ett exempel)?

För er som inte följt diskussionen så länkar jag hit (lämna gärna fler länkar)
    beta.familjeliv.se/Forum-3-25/m7903096.html
    beta.familjeliv.se/Forum-3-96/m8636657.html
    ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 10:30:32:
    Kära debattdeltagare och alla ni som har intresserat er för den här omröstningen!

Jag har skickat ut länken till den här tråden till så många barnklädesförsäljare jag kunde komma på (har säkert missat en del)förutom H&M eftersom jag inte kunde hitta deras emailadress.

Jag har hittills fått 3 svar
    Jag ska försöka få ihop det så jag kan lägga ut svaren på min sida för er alla att ta del av.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 21:24:19:
    Nu har jag lagt ut svar från återförsäljare i en blogg på min sida.
    4 av 20 kontaktade har svarat än så länge.
    Välkomna in och läs!
    Jag förstår att det kan se ut som reklam men det blir ju självfallet så när man som företag svarar på en sådan här "undersökning".
    Jag har frågat moderator om det är tillåtet att lägga ut försäljarnas respons och har fått klartecken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 22:03:39:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b17336.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om könsindelningen på barnkläder?
  • lishe
    Matheus mamma skrev 2006-04-14 10:10:13 följande:
    Jag ska skriva till H&M och fråga om de inte kan slå ihop avdelningarna till en gemensam "barnavdelning" och höra vad de säger. (För jag handlar mest där). Kul att se vad de kommer att säga!
    Då får du dela med dig av deras svar till oss!
    Det skulle vara mycket intressant att se hur de tänker när de planerar inköp av barnkläder!
  • lishe

Jag tycker utbudet kunde breddas en aning. Visst rosa fluffiga klänningar och svarta tröjor med spindelmannentryck men kanske lite annat också? Fina klara färger i olika mönster och framför allt mjuka och lekvänliga! Det skulle jag vilja ha till mitt barn
    Jag tycker som någon skrev att det är irriterande att byxorna på pojkavdelningen alltid har en massa jox! Hur många fickor behöver en bebis ha i sina byxor egentligen Fundersam?
    Om jag vill ha ett par helt vanliga mjuka byxor till min son och hittar ett par fina på flickavdelningen så nog sjutton står det "girl någonting" på dem!
    Då blir det ju genast ett val jag gör, att klä min son i flickkläder! Varför ska jag behöva välja? Kan jag inte bara få köpa ett par röda enkla tights (för att ta ett ex) till min son utan att lägga några värderingar i det?

• lishe
    Millsan74 skrev 2006-04-14 10:59:34 följande:
    Lishe: angående byxor, de flesta "flickbyxor" är tightare och lägre i midjan, medans "pojkbyxorna" är större och lekvänligare, budskapet är således att killar skall leka bekvämt och flickorna skall vara söta. Håller du med?
    "Håller med om att det är budskapet" eller "håller med om att "flickbyxorna" är opraktiska"?
  • lishe

Håller med om båda!
    och tycker det är helt FEL att det är så!

• lishe
    Millsan74 skrev 2006-04-14 11:06:21 följande:
    både och!!! hahahahaha, som du märker är detta ett ämne som engagerar mig..... kanske dags att jag tassar ut snart.....
    I sådana fall får du återkomma ! Det behövs engagerade människor för att förändringar ska ske!
  • lishe

Jag är helt och hållet emot den tydliga indelningen i "flick"- resp "pojk" kläder.
    Jag tycker ändå att det kan få finnas kläder av alla typer! Visst får man lov att köpa rosa klänning eller byxor med fickor och tåg på till sina barn (oavsett kön)! Jag vill inte att klädesbutikerna ska bestämma hur mina barn ska se ut åt något håll om ni förstår hur jag menar!
    Jag vill ha mer variation! Jag tycker också att en barnavdelning indelad i storlek och inte "könstypiskt" skulle kännas mycket bättre! Då kan man knalla in och köpa en ceriserosa jacka (om man gillar det ) till sin son utan att ens fundera på om det är för flickor eller pojkar utan bara för att den är fin och lekvänlig helt enkelt!

• lishe

Turran: "Ja, jag tycker att det ar synd att det ska anses vara nagot negativt med gullig, sot och mild. Jag ser det ju inte som nagot negativt och jag uppfattar min dotter som gullig, sot, sjalvstandig och stark (bland annat)."

Jag tycker i sådana fall att det är jättebra att din dotter tillåts uttrycka alla sidor av sin personlighet!

Det är just det jag vill uppnå med en könsneutral barnavdelning!
    En könsneutral barnavdelning innebär inte att flickor ska bli pojkar eller det motsatta (och vem bestämmer hur en pojke resp flicka bör vara?) .
    Det behöver inte heller innebära att alla kläder går i beige!
    Om vi nöjer oss med indelning i storlek så är det "fritt val" på riktigt!
    Då behöver jag inte göra valet att handla "flickkläder" till min son (om jag hittar någonting fint på flicksidan) utan valet blir "neutralt".
    Det är klart att man kan fortsätta handla "prinsesskläder". När en flicka tillåts välja att t ex vara "prinsessig" en dag och spela fotboll och skita ner sig ordentligt nästa dag så är hon fri att utveckla hela sin personlighet och inte bara vissa delar av den!
    Samma sak ska  givetvis gälla för pojkar!

• lishe
    Majblomma12 skrev 2006-04-14 15:52:41 följande:
    Glädjande siffror i omröstningen. Kankse skulle TS skicka den till kundavdelningen på div. barnklädesbutiker runtom Sverige? .-)Seize the moment, 'cause tomorrow you might be dead
    Ja jag funderade också på det!
    Jag hade det lite i tankarna när jag startade omröstningen
  • lishe

När jag handlade på lindex sist så fick jag känslan att de funderat lite på det här ändå.
    Expediten pratade om att pojksidan också fått lite roligare färger och att man t o m kunde hitta rosa skjortor till små pojkar nu
    Det tyckte hon var en vettig utveckling! Det är väl bra?....det går framåt!

Svar på tråden Vad tycker du om könsindelningen på barnkläder?