• lishe

Vad tycker du om könsindelningen på barnkläder?

De stora klädeskedjorna försvarar den tydliga indelningen i flick- och pojkkläder med att föräldarna vill ha det så.
    Vill vi det?
    Är det så att vi styrs av utbudet eller styrs klädesbutikerna av våra krav?
    Utveckla gärna ert resonemang när ni har röstat
    !

Vill ni ha ett mer könsneutralt utbud (och vad är det i sådana fall?) eller kan man tänka sig rosa glittrigt till pojkar och spindelmannen till tjejer (bara för att ge ett exempel)?

För er som inte följt diskussionen så länkar jag hit (lämna gärna fler länkar)
    beta.familjeliv.se/Forum-3-25/m7903096.html
    beta.familjeliv.se/Forum-3-96/m8636657.html
    ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 10:30:32:
    Kära debattdeltagare och alla ni som har intresserat er för den här omröstningen!

Jag har skickat ut länken till den här tråden till så många barnklädesförsäljare jag kunde komma på (har säkert missat en del)förutom H&M eftersom jag inte kunde hitta deras emailadress.

Jag har hittills fått 3 svar
    Jag ska försöka få ihop det så jag kan lägga ut svaren på min sida för er alla att ta del av.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 21:24:19:
    Nu har jag lagt ut svar från återförsäljare i en blogg på min sida.
    4 av 20 kontaktade har svarat än så länge.
    Välkomna in och läs!
    Jag förstår att det kan se ut som reklam men det blir ju självfallet så när man som företag svarar på en sådan här "undersökning".
    Jag har frågat moderator om det är tillåtet att lägga ut försäljarnas respons och har fått klartecken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 22:03:39:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b17336.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om könsindelningen på barnkläder?
  • capybara

Sallisen: Om du letar efter en skjorta till din son på en icke-könsuppdelad avdelning så går du ju bara till den plats där rätt storlek hänger och tittar efter. Svårare än så är det inte.

Det finns en poäng med att dela upp vuxenkläder. Män och kvinnor ser olika ut. Barns kroppar är ganska lika, oberoende av kön. Det finns alltså ingen poäng med att dela upp barnkläder i pojk- och flickavdelningar. Det skapar bara tråkiga fördomar som att pojkar inte kan ha färgglatt.

• Alec

Men handlar allt inte om efterfrågan? Varför i hela fridens namn skulle butikerna ha glitter och glamour för flickorna och traktorer och annat tufft till pojkarna? De vill ju trots allt tjäna pengar!

Jag kollar runt bland alla butiker men måste säga att jag inte har köpt ett plagg på Lindex & Kappahl till min son. Min son klär vi i färgglada kläder och det kan man hitta på både pojk och flicksidan om man letar.

Jag kan inte riktigt se detta som ett problem då jag tror att folk köper glitter och rosa till sina döttrar och marinblått med döskallar på till sina sönder. Annars skulle de inte funnits i butikerna!

• capybara

Jag tror att de flesta köper de plagg som finns på pojksidan om de har en pojke och på flicksidan om de har en flicka. Om avdelningarna slås ihop vågar nog fler köpa det de tycker är fint, helt enkelt.

• GummiGutta

MERA FÄRG!!!!!
    Jag vill ha gula, röda, blåa, lila, rosa, gröna, mintgröna, turkosa, vinröda, kornblåa, citrongula, orangea mm kläder till min son, utan bilar, tåg, hjärtan, blommor, puffärmar, spets, glitter, dödskallar, seriefigurer ("neutrala" djur går bra) eller reklam på. Gärna randigt rutigt prickigt mjukt och skönt och fint men inte alltför säckigt och pösigt. Är det nån som har några förslag?
    Nu är det ju VÅR och då ska det vara glada ljusa färger men det är lika eländigt murrigt på baby-/barnklädesavdelningarna ändå.

• Yollis

Gummigutta, testa meandi.se och se vad du tycker.

/ Yollis v. 33 - det blir en tjej! - max 9 veckor kvar - *suck*
  • uniMog

Alec, självklart handlar det om vad butiken tror det kommer vara efterfrågan på. Men eftersom fler och fler börjar tröttna på det här modet (se bara i tidningar och på diskussionsforum!) så borde butikerna börja ändra sitt utbud men de är otroligt sega!

SER de inte hur "små" kollektioner som Katvig, IdaT, MOLO, Me and I och andra lite mer unisex-inspirerade kläder säljer som smör i solsken?? Och kunde HM, lindex kappahl dessutom sälja liknande kläder i sin prisnivå skulle det ju inte längre vara någon "klassfråga" heller (jag hör ofta folk som suckar och önskar de hade råd med den sortens kläder)

// Pejgan
  • Alec

Som sagt HM, Kappahl och Lindex är stora företag och vet antagligen vad de sysslar med. Senast idag när jag var på HM för att hitta en billig mössa åt min son då han kastat sin i en pöl såg jag blivande mammor som köpte piffiga flickkläder och tuffa pojkkläder.

Kolla er runt när ni är på dessa butiker, de säljer dessa piffiga kläder som smör i solsken! Som sagt, jag tror fullt ut på att det handlar om tillgång och efterfrågan!

• Stitchy

Alec: Kan det inte vara så att tillgången styr efterfrågan?

• Snulan

Stitchy: absolut...det som finns det köper folk, så skulle butikerna satsa mer på unisex så skulle det säljas kanon och säkert så skulle folk knappt reflektera över det i det långa loppet.

• Allegra

Jag tycker utbudet är dåligt och jag är emot en indelning trots att jag själv har tre flickor och en fjärde i magen känner jag ingen behoc av att deras kläder behöver vara gulliga svårtvättade och ha en passform som är smalare och mindre än pojkkläderna ffa stör jag mig på att flicktröjor blir för korta och inte täcker magen och ländryggen ordentligt
    Sedan är utbudet riktigt uselt har tvillingflickor som jag inte vill klä likadant och det är svårt att hitta matchande kläder men ändå inte likadana.

Svar på tråden Vad tycker du om könsindelningen på barnkläder?