• lishe

Vad tycker du om könsindelningen på barnkläder?

De stora klädeskedjorna försvarar den tydliga indelningen i flick- och pojkkläder med att föräldarna vill ha det så.
    Vill vi det?
    Är det så att vi styrs av utbudet eller styrs klädesbutikerna av våra krav?
    Utveckla gärna ert resonemang när ni har röstat
    !

Vill ni ha ett mer könsneutralt utbud (och vad är det i sådana fall?) eller kan man tänka sig rosa glittrigt till pojkar och spindelmannen till tjejer (bara för att ge ett exempel)?

För er som inte följt diskussionen så länkar jag hit (lämna gärna fler länkar)
    beta.familjeliv.se/Forum-3-25/m7903096.html
    beta.familjeliv.se/Forum-3-96/m8636657.html
    ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 10:30:32:
    Kära debattdeltagare och alla ni som har intresserat er för den här omröstningen!

Jag har skickat ut länken till den här tråden till så många barnklädesförsäljare jag kunde komma på (har säkert missat en del)förutom H&M eftersom jag inte kunde hitta deras emailadress.

Jag har hittills fått 3 svar
    Jag ska försöka få ihop det så jag kan lägga ut svaren på min sida för er alla att ta del av.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 21:24:19:
    Nu har jag lagt ut svar från återförsäljare i en blogg på min sida.
    4 av 20 kontaktade har svarat än så länge.
    Välkomna in och läs!
    Jag förstår att det kan se ut som reklam men det blir ju självfallet så när man som företag svarar på en sådan här "undersökning".
    Jag har frågat moderator om det är tillåtet att lägga ut försäljarnas respons och har fått klartecken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 22:03:39:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b17336.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om könsindelningen på barnkläder?
  • Björkeli

Jag är emot uppdelningen! Jag vill ha en stooooor avdelning att gå på, och dessutom är utbudet dåligt!

Mina töser har spindelmannen kläder. Det har gått sjukt långt när t o m påhittade seriefigurer enbart "får" användas- och riktar sig till ett kön.

(Ber om ursäkt till er som tror på spindelmannen... )

• Skusan

Jag tycker inte om att det ska bestämmas åt mig vad jag ska köpa för kläder till mina barn. Om jag vill ha en fin röd tröja tex till en pojk, då får jag leta ihjäl mig, för ofta är det nån liten detalj som är flickig i ett hörn som ett hjärta eller söt blomma eller nån knapp etc etc... Lika som om jag vill ha marinblått till en tjej, då är det monstertruckar eller annat typiskt killigt på dom, dinosaurier tex...

• Kajsan

Jag klär min dotter i rosa ena dagen och blå bildräkt andra dagen.
    Hon äe ett BARN och det är sjukt att folk har ett behov av att se på hennes kläder vilket KÖN hon har...
    Varför är det viktigt liksom?

• LinaP

Utbudet är ganska dåligt och jag är helt klart emot en indelning i flick- och pojkkläder! Tycker det är så tråkigt och dumt att man inte ser till barnet som individ, utan bara väljer kläder utifrån vilket kön barnet har.

Kan absolut tänka mig spindelmannen på Tilda, men glitter gillar jag däremot varken på pojkar eller flickor! Skulle nog inte sätta klänning på en bebispojke, så långt har jag inte kommit än, men tycker absolut att en pojke som själv vill ha klänning eller kjol ska få ha det!

• Houston Dogg

Könsindelningen är otroligt ledsam och känns påtvingad! Har letat mycket efter kläder utan en massa löjliga fordon på till min blivande pojke, men man får leta länge! Har hittat tröjor i gult och grönt med söta djur på som jag köpt istället. Min man hade aldrig gått med på att jag klätt ungen i rött eller rosa, men bara fördet behöver man ju inte välja blått eller grått!

• Sandee Li

Utbudet är dåligt, stereotypt och tråkigt.
    Är emot uppdelningen i pojk- och flickkläder, jag vill kunna handla barnkläder

Dessutom tycker jag att barn som klär sig i en viss färg ska slippa höra att den färgen egentligen "tillhör" det andra könet, det är väl konstigt hur en speciell färg skulle kunna höra till ett speciellt kön?

Eller att pojkar inte skulle kunna ha glittriga kläder med fjärilar och blommor på

• Mrs Boysenberry

Är helt klart EMOT en uppdelning, tycker barnkläder ska vara barnkläder, och sen kan föräldrarna välja fritt hur de vill klä sina barn! Då skulle alla ha större valmöjligheter, samtidigt som ingen skulle behöva känna att något saknas i urvalet. Bäst för ALLA.

Sen stör jag mig otroligt mycket på att det är sån skillnad i storlekar för pojkar och flickor! Tjejkläder är avsevärt mycket mindre i storlekarna än killkläder, och det är helt idiotiskt. Det är BARN det handlar om! En flicktröja bör väl rimligtvis vara lika stor som en pojktröja i samma storlek, men så är det alltså inte. I många butiker (Lindex, H&M, Åhléns, Kappahl t.ex) är det väldigt stor skillnad! Visst kanske vissa kläder får vara mindre för att modellen är sådan, men när det gäller en t-shirt ska det inte skilja mellan flickors och pojkars. GALET!!

• Kebnekaisa

Ett tag var jag med i såna här trådar och tyckte att det var rent LÖJLIGT med den gräddbakiga indelningen av flick pojkkläder, då hon var bebbe.

Jag köpte ett blandat urval av kläder och gick gärna på pojkavdelningen,

så småningom nu, när hon börjat växa..

Så har hon börjat "få smak" av vad hon vill ha OCH hon VILL HA rosa, rött, cerise lila och gud vet vad!

Hon gillar det!

Hon tycker det är snyggt!
    (fast jag tycker ju att man kanske kan se ut som en liten gris om det blir FÖR rosa och såna färger,

Det är ju så snyggt att "bryta av" såna färger (med något mörkt marint eller grönt, svart),

Men som sagt, lite svårt, lite svårt...
    Hon älskar ju allt det här rosa, lila, rött. Och då har jag OCKSÅ börjat tycka det är snyggt, faktiskt!

Och så kollar jag JÄMT numera efter tjejavdelningen,
    och TYCKER det är BRA, med den indelningen.

Dock, tycker jag nog fortfarande, att det är lite onödigt, att ha den här indelningen, då de är "pyttisar". Jag menar, då har de ju ingen uppfattning om, vad de ska ha för färger än.

Jag skrev nu, att utbudet är bra, Men det är ju en sanning med modifikation.
    Det är "modeaktiga""vuxentrendiga"barnkläder ibland! Samt ibland inte så praktiskt som man önskar,
    Men jag tycker att det är lättare att hitta kläder till en liten tjej, än till killar.
    Killkläderna ser ju ofta rätt tråkiga och enformiga ut!

• Kebnekaisa

Och jag har förresten också letat mig blodig efter enkla marinblå byxor till tjejen.

Stackars killmammor har jag tänkt, som alltid får alla dessa märken kamoflagemönster och annat action på pojkkläderna.

Lite mer neutrala kläder skulle behövas!

• Vintersaga

Alla ni som är trötta på denna könstereotypiska uppdelningen av kläder. Kolla in: www.meandi.se
    Coola kläder till både tjejer och killar. Mycket unisex!

Svar på tråden Vad tycker du om könsindelningen på barnkläder?