• lishe

Vad tycker du om könsindelningen på barnkläder?

De stora klädeskedjorna försvarar den tydliga indelningen i flick- och pojkkläder med att föräldarna vill ha det så.
    Vill vi det?
    Är det så att vi styrs av utbudet eller styrs klädesbutikerna av våra krav?
    Utveckla gärna ert resonemang när ni har röstat
    !

Vill ni ha ett mer könsneutralt utbud (och vad är det i sådana fall?) eller kan man tänka sig rosa glittrigt till pojkar och spindelmannen till tjejer (bara för att ge ett exempel)?

För er som inte följt diskussionen så länkar jag hit (lämna gärna fler länkar)
    beta.familjeliv.se/Forum-3-25/m7903096.html
    beta.familjeliv.se/Forum-3-96/m8636657.html
    ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 10:30:32:
    Kära debattdeltagare och alla ni som har intresserat er för den här omröstningen!

Jag har skickat ut länken till den här tråden till så många barnklädesförsäljare jag kunde komma på (har säkert missat en del)förutom H&M eftersom jag inte kunde hitta deras emailadress.

Jag har hittills fått 3 svar
    Jag ska försöka få ihop det så jag kan lägga ut svaren på min sida för er alla att ta del av.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 21:24:19:
    Nu har jag lagt ut svar från återförsäljare i en blogg på min sida.
    4 av 20 kontaktade har svarat än så länge.
    Välkomna in och läs!
    Jag förstår att det kan se ut som reklam men det blir ju självfallet så när man som företag svarar på en sådan här "undersökning".
    Jag har frågat moderator om det är tillåtet att lägga ut försäljarnas respons och har fått klartecken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 22:03:39:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b17336.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om könsindelningen på barnkläder?
  • Mrs Boysenberry

elin80 - du skrev "Om man inte ska sortera in barn/folk i fack, vilket jag trodde var undermeningen i den här tråden, så ska man väl inte sortera in herrar, damer, mammor och pappor i olika fack heller?"

För mig handlar det inte om att ta bort alla könstypiska barnkläder och enbart ha neutrala kläder som båda könen kan ha. För mig handlar det bl.a om att rätta till problemet med storleksskillnader, som är enorma om man jämför flick- med pojkkläder. Det handlar dessutom om att öka valfriheten, genom att slopa könsindelade avdelningar så att ALLA föräldrar kan välja de kläder de vill klä sina barn i, UTAN att behöva gå över på "fel" avdelning. Utbudet skulle alltså vara detsamma, men avsett för båda könen. Vad ser du för fel med det? Och som tidigare nämnts så går det inte att jämföra barn med vuxna, eftersom barns kroppar inte skiljer sig mer än individuellt från varann förrän de kommer upp i tonåren. Kvinnor ser däremot väldigt annorlunda ut än män, varför det inte är det som diskuteras här. Det hör hemma i en helt annan tråd, eftersom det inte alls är relevant i sammanhanget.

• lishe

57% emot
    32% för
    11% ingen åsikt

darkness is only light without movement
  • Elin med Wilma och Alva

Annagail, jag ser absolut inget fel i det du skriver. Självklart ska man kunna välja själv vad man sätter på sitt barn, utan att det ska vara svårt att få tag i vissa kläder. Men jag tycker inte att problemet är så stort som jag upplever att flera i den här tråden tycker. Om jag letar efter kläder till min dotter så är det väl inget stort problem att titta både på pojk- och flickavdelningen i affären? Det är ju inte krångligare än att mejerivaror är för sig och pasta för sig i mataffären. Så mitt "motstånd" till att man ska slå ihop pojk- och flickavdelningarna handlar egentligen bara om att jag inte riktigt förstår vad problemet är.

Däremot hade jag inte förstått att det är skillnad i storlekar mellan pojk- och flickkläder. Är det så?? Det är ju lite underligt i så fall.

Elin, väntar första barnet - bf 9/10
  • lishe
    "Det är ju inte krångligare än att mejerivaror är för sig och pasta för sig i mataffären."

Vore det inte lite tokigt om lättmjölken och mellanmjölken fanns på varsin sida av mataffären?

Med mejeriexemplet menade jag bara att det inte kan vara så svårt att gå över från pojk- till flickkläderna. Det brukar ju bara vara två underavdelningar på barnavdelningen...

• lishe
    elin80 skrev 2006-04-21 08:15:54 följande:
     Med mejeriexemplet menade jag bara att det inte kan vara så svårt att gå över från pojk- till flickkläderna. Det brukar ju bara vara två underavdelningar på barnavdelningen... Elin, väntar första barnet - bf 9/10
    men det handlar inte om att det är svårt att gå över till andra avdelningen utan om själva indelningen som sådan och vilka signaler det ger.

Men vad är det för otäcka signaler som en pojk- och flickavdelning sänder? Att du inte får sätta på din dotter en blå tröja från andra sidan gången i affären? Det är väl bara att strunta i från vilken ställning du tar tröjan? Jag har så svårt att förstå att man ser ett så stort problem i en sån här sak.

• vårlängtan

Jag tycker att det blir bättre hela tiden, det går att hitta snygga kläder till tex flickor som inte är rosa eller fulla med spestar o volanger! Jag inbillar mig i alla fall att vi som handlar påverkar mer än vad vi tror.
    Våga Vägra Volanger!(hihi)

• lishe
    elin80 skrev 2006-04-21 08:42:22 följande:
    Men vad är det för otäcka signaler som en pojk- och flickavdelning sänder? Att du inte får sätta på din dotter en blå tröja från andra sidan gången i affären? Det är väl bara att strunta i från vilken ställning du tar tröjan? Jag har så svårt att förstå att man ser ett så stort problem i en sån här sak. Elin, väntar första barnet - bf 9/10

Som svar på det så citerar jag annagail,

"Det handlar dessutom om att öka valfriheten, genom att slopa könsindelade avdelningar så att ALLA föräldrar kan välja de kläder de vill klä sina barn i, UTAN att behöva gå över på "fel" avdelning. Utbudet skulle alltså vara detsamma, men avsett för båda könen. Vad ser du för fel med det?"

• Mrs Boysenberry

elin80 - nej, det är inte nödvändigtvis just SVÅRT att gå över till andra avdelningen, men varför ska man behöva? Varför kan inte alla kläder vara avsedda för alla barn? Jag ser liksom ingen anledning till uppdelningen, därav mina protester.

Och angående storleksskillnader så är det verkligen så, och det tycker jag framförallt är oerhört märkligt, eftersom en 86 cm lång flicka inte på något vis KAN vara kortare än en pojke på 86 cm. Och eftersom deras kroppsbyggnad generellt sett inte skiljer sig förrän låååångt senare, så är det helt från vettet att pojkkläderna även är vidare än flickkläderna.

Svar på tråden Vad tycker du om könsindelningen på barnkläder?