• lishe

Vad tycker du om könsindelningen på barnkläder?

De stora klädeskedjorna försvarar den tydliga indelningen i flick- och pojkkläder med att föräldarna vill ha det så.
    Vill vi det?
    Är det så att vi styrs av utbudet eller styrs klädesbutikerna av våra krav?
    Utveckla gärna ert resonemang när ni har röstat
    !

Vill ni ha ett mer könsneutralt utbud (och vad är det i sådana fall?) eller kan man tänka sig rosa glittrigt till pojkar och spindelmannen till tjejer (bara för att ge ett exempel)?

För er som inte följt diskussionen så länkar jag hit (lämna gärna fler länkar)
    beta.familjeliv.se/Forum-3-25/m7903096.html
    beta.familjeliv.se/Forum-3-96/m8636657.html
    ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 10:30:32:
    Kära debattdeltagare och alla ni som har intresserat er för den här omröstningen!

Jag har skickat ut länken till den här tråden till så många barnklädesförsäljare jag kunde komma på (har säkert missat en del)förutom H&M eftersom jag inte kunde hitta deras emailadress.

Jag har hittills fått 3 svar
    Jag ska försöka få ihop det så jag kan lägga ut svaren på min sida för er alla att ta del av.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 21:24:19:
    Nu har jag lagt ut svar från återförsäljare i en blogg på min sida.
    4 av 20 kontaktade har svarat än så länge.
    Välkomna in och läs!
    Jag förstår att det kan se ut som reklam men det blir ju självfallet så när man som företag svarar på en sådan här "undersökning".
    Jag har frågat moderator om det är tillåtet att lägga ut försäljarnas respons och har fått klartecken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 22:03:39:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b17336.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om könsindelningen på barnkläder?
  • Elin med Wilma och Alva

Ni är verkligen på hugget. Det känns som om vi bara går om varandra här hela tiden. Jag hoppas verkligen att jag inte retar gallfeber på er, det är inte meningen.

Jag tycker att det är bra att folk engagerar sig i frågor som de tycker är viktiga. Indelningen av kläderna i barnaffärer är dock inte en så viktig fråga för mig. Det är allt jag säger. Ni får gärna engagera er. Jag undrade bara om ni tror att kritik mot affärer är den mest effektiva vägen att gå.

Och vad jag menar med "... är ju precis det ni vill att affärerna ska göra" är precis som jag skriver. Ni skriver att ni inte vill påverka hur föräldrar klär sina barn, men ni vill ju att affärerna ska försöka påverka föräldrar att inte enbart välja röda kläder till sina döttrar. Så att då säga att ni inte vill påverka föräldrar, det blir ju lite fel.... Eller?

Elin, väntar första barnet - bf 9/10

En helt annan sak som ni kanske kan hjälpa mig med, hur gör man när man ska citera inlägg?

• lishe

elin80: kolla symbolerna högst upp till höger i inlägget du vill citera. Det är en hand, en mun och " tecken. Klicka på " tecknet så hamnar texten i ditt nya inlägg.

Kolla tilläggskommentaren i trådstarten!

darkness is only light without movement
    elin80 skrev 2006-04-21 10:40:49 följande:
    Tack lishe! Elin, väntar första barnet - bf 9/10
    Jag kan! *hi hi*
  • Björkeli

elin: En enda stor barnavdelning kan jag inte se hur den skulle påverka oss föräldrar. Du får gärna utveckla det.

Björkeli,

Påverkan ligger inte i den stora barnavdelningen i sig, utan i borttagandet av pojk- och flickavdelningen. Förstår du hur jag menar?

• Björkeli

Elin: Nä ,jag hänger nog inte med.

Samma kläder kommer ju att finnas kvar, bara det att alla tröjor hänger på samma plats, vilket i sig gör att det bli lättare att hitta just det du/jag vill ha.

• Björkeli

Däremot om vi förbjuder rosapuff-klänningar och stentuffa-blåjeans, ja då påverkar vi.

• Björkeli

Men det är det ju ingen som vill.

Svar på tråden Vad tycker du om könsindelningen på barnkläder?