• lishe

Vad tycker du om könsindelningen på barnkläder?

De stora klädeskedjorna försvarar den tydliga indelningen i flick- och pojkkläder med att föräldarna vill ha det så.
    Vill vi det?
    Är det så att vi styrs av utbudet eller styrs klädesbutikerna av våra krav?
    Utveckla gärna ert resonemang när ni har röstat
    !

Vill ni ha ett mer könsneutralt utbud (och vad är det i sådana fall?) eller kan man tänka sig rosa glittrigt till pojkar och spindelmannen till tjejer (bara för att ge ett exempel)?

För er som inte följt diskussionen så länkar jag hit (lämna gärna fler länkar)
    beta.familjeliv.se/Forum-3-25/m7903096.html
    beta.familjeliv.se/Forum-3-96/m8636657.html
    ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 10:30:32:
    Kära debattdeltagare och alla ni som har intresserat er för den här omröstningen!

Jag har skickat ut länken till den här tråden till så många barnklädesförsäljare jag kunde komma på (har säkert missat en del)förutom H&M eftersom jag inte kunde hitta deras emailadress.

Jag har hittills fått 3 svar
    Jag ska försöka få ihop det så jag kan lägga ut svaren på min sida för er alla att ta del av.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 21:24:19:
    Nu har jag lagt ut svar från återförsäljare i en blogg på min sida.
    4 av 20 kontaktade har svarat än så länge.
    Välkomna in och läs!
    Jag förstår att det kan se ut som reklam men det blir ju självfallet så när man som företag svarar på en sådan här "undersökning".
    Jag har frågat moderator om det är tillåtet att lägga ut försäljarnas respons och har fått klartecken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 22:03:39:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b17336.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om könsindelningen på barnkläder?
  • Elin med Wilma och Alva

Men om ingen påverkas så är det ju ganska meningslöst att kämpa för att barnavdelningen ska slås ihop till en, eller hur? Tanken måste ju vara att påverka så att ingen känner sig bunden att köpa röda kläder till en flicka och blå till en pojke?

Elin, väntar första barnet - bf 9/10
  • Tant Green

Nu har jag visserligen inte varit så mycket på Polarn o Pyret, men har inte de så här? Alltså uppdelat efter storlekar också hänger de röda, blåa, gröna kläderna (osv) om vartannat? Och de är ju jättepopulära bland föräldrar. Hur kommer det sig, ifall det är så att föräldrarna vill ha en sida med flickkläder och en med pojkkläder?

• Björkeli

elin: Det är ju påverkan jag vill bort ifrån, och införa att det är helt ok i vårt samhälle med det fria valet. Att det är helt ok att det finns ett stor utbud som riktar sig till alla, där alla kan få ta glädje av de kläder som finns!

Du har nog en lite fel syn på frågan om du tror att vi vill tvinga på folk att hellre välja en röd tröja än en rosa...

Alla är fria att välja vad de vill!! Men som det är nu har affären redan bestämmt vad flick-föräldrarna och pojk-föräldrarna ska titta efter kläder.

• Junija

Jag håller helt med Björkeli i hennes resonemang (inte helt ovanligt ). Det känns dock onödigt att skriva vad jag tycker, när det ändå redan står så bra förklarat.

Vill bara skriva att det finns fler som har samma åsikt

Björkeli,
    Du skriver: "Du har nog en lite fel syn på frågan om du tror att vi vill tvinga på folk att hellre välja en röd tröja än en rosa... "

Då är min fråga: kan man ha en fel syn på frågan? Är inte det här ett forum där alla har rätt till sina åsikter?

Du missar hela min poäng. Jag säger inte att jag tycker att det är något fel med att slå ihop pojk- och flickavdelningarna. Jag säger bara att det inte är en stor fråga för mig.

Och jag har aldrig påstått att jag tror att ni "vill tvinga på folk att hellre välja en röd tröja än en rosa"..........

• Björkeli

elin: Nej, du har inte fel åsikt! Utan alltså du har nog missuppfattat vad frågan handlar om för OSS som är emot. Jag tänker då på detta med att du nämnde flera gånger med att påverka föräldrar till att inte köpa blått till sin son o vice versa.

Det var så jag menade! Förlåt att det blev otydligt.

Jag har inte missat din poäng/åsikt, jag har bara diskuterat med dig ang det du nämnde med att påverka föräldrar med en gemensam avdelning.

Ok Björkeli, då kanske vi kan enas om att jag inte tror att ni vill tvinga folk att sätta på barn vissa kläder?

Det är svårt att förklara hur jag menar med påverkan. Men jag kan försöka mig på ett exempel:
    Om du tänker dig en glasinsamling. Det finns en igloo för färgat glas och en igloo för ofärgat glas. Ovanför igloona sitter skyltar som säger var du ska slänga färgat och var du ska slänga ofärgat glas. Och då följer ju du antagligen den anvisningen. Om vi sen säger att vi tar bort skyltarna, så att det inte framgår vilken igloo som är för färgat glas och vilken som är för ofärgat, då kommer du kanske inte kasta glaset i "rätt" igloo längre. Och då har vi ju, genom att ta bort skyltarna/särskiljningen påverkat dig att ändra ditt beteende.

Är du med nu på hur jag menar, eller är det ännu luddigare nu?

• Björkeli

elin: Ah, du menar en positivt påverkan... Alltså en osynlig påverkan som hjälper oss till det fria valet?

Eller blev jag ännu mer luddig nu!

Jag tror jag fattar vad du menar.

• YtseJam

Ånej! Jag fick inte rösta, men jag är helt klart emot det... Varför är alla kläder till flickor typ rosa och glittriga och puttenuttiga, men kläder till pojkar är tuffa med eldsflammor typ? Tycker det har gått för långt. Pratade med en kompis om detta senast igår och hon tycker oxå det är tråkigt med den utvecklingen som är.

Svar på tråden Vad tycker du om könsindelningen på barnkläder?