• lishe

Vad tycker du om könsindelningen på barnkläder?

De stora klädeskedjorna försvarar den tydliga indelningen i flick- och pojkkläder med att föräldarna vill ha det så.
    Vill vi det?
    Är det så att vi styrs av utbudet eller styrs klädesbutikerna av våra krav?
    Utveckla gärna ert resonemang när ni har röstat
    !

Vill ni ha ett mer könsneutralt utbud (och vad är det i sådana fall?) eller kan man tänka sig rosa glittrigt till pojkar och spindelmannen till tjejer (bara för att ge ett exempel)?

För er som inte följt diskussionen så länkar jag hit (lämna gärna fler länkar)
    beta.familjeliv.se/Forum-3-25/m7903096.html
    beta.familjeliv.se/Forum-3-96/m8636657.html
    ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 10:30:32:
    Kära debattdeltagare och alla ni som har intresserat er för den här omröstningen!

Jag har skickat ut länken till den här tråden till så många barnklädesförsäljare jag kunde komma på (har säkert missat en del)förutom H&M eftersom jag inte kunde hitta deras emailadress.

Jag har hittills fått 3 svar
    Jag ska försöka få ihop det så jag kan lägga ut svaren på min sida för er alla att ta del av.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 21:24:19:
    Nu har jag lagt ut svar från återförsäljare i en blogg på min sida.
    4 av 20 kontaktade har svarat än så länge.
    Välkomna in och läs!
    Jag förstår att det kan se ut som reklam men det blir ju självfallet så när man som företag svarar på en sådan här "undersökning".
    Jag har frågat moderator om det är tillåtet att lägga ut försäljarnas respons och har fått klartecken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 22:03:39:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b17336.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om könsindelningen på barnkläder?
  • Snulan

Ok, skönt att en del i alla fall försöker.

Som när vi slår in paket på jobbet så får kunden välja paper från vägen. Då säger en del: det är till en pojke så ta blått då...
    Om det är en "stammis" som man har bra relation till så brukar jag ibland fyra av ett blänande leende och säga , ja men ta du det tycketr är finast för det är ju ändå 2006. Då ändrar sig en del och tar typ grön/rosa randigt istället. Bra va?

Ett annat pappersexempel. Två tjejer (typ10-11år) handlade en bok til ett kalas hos en kille i deras klass. Jag sade att tjejjerna skulle välja papper och de tog ett rosa. Varpå mamman sa: men det är ju till en kille. Småtjejerna svarade i kör: döööh mamma det är ju coolt när killar har rosa. Ha, där fick hon så hon teg...jag bara looog

• lena ekman

Min dotter älskar både sin glittriga häst tröja och sin spindelmannen pyjamas. Köper det som jag tycker är fint, bra kvalitet och lite efter vad Mirja giller. Hon älskar hästar tex...

• vanilla

Utbudet är dåligt och jag är emot F/P-indelning. Jag skulle gärna köpa könsneutralt till min dotter om det fanns. Visst är det fint med rosa och glitter, men barn behöver praktiska, oömma kläder att leka i, inte spetsar och volanger.

• Björkeli

Snulan: Hurra!!

Turran:

"Jag har ocksa uppfattat ett motstand mot att kla barn konstypiskt som en feministisk standpunkt. Ar det inte sa?"

Enligt mig så nej, det är inte så. Du får gärna titta i mitt galleri så kommer du och se att mina töser både har rosa och klänning.

Men jag förstår dina tanke, jag har själv stött på de åsikter som säger att tjejer absolut inte ska ha "flick-kläder". Jag tror, som jag nog skrev innan i tråden till dig(?), att vi inte vinner något på att förbjuda våra barn kläder så länge det är praktiska och bekväma. (ursäkta om jag upprepar mig )

Det blir ju väldigt fel om jag som mamma till två töser lägger en negativ värdering över flick-kläder och bara hyllar pojk-kläder. Vad ger det mina barn för signal...?

• uniMog

tror det beror på vad man menar. de flesta feminister är troligen för att erbjuda sina barn bådadera (dvs från båda lägren och helst allt däremellan) men de flesta feminister är troligen inte för att vägra klä sina barn könstypiska kläder (tex aldrig sätta på flickor kjol eller pojkar blå byxor)

om det där gick att förstå.. hr bara en arm ledig

// Pejgan
  • capybara

Precis! Min son har blå plagg (om vi nu tar blått som ett exempel på könsstereotypt pojkaktigt) och han har också rosa plagg.

Ett av mina problem är väl att jag inte är speciellt förtjust i de kläder som de stora kedjorna säljer över huvud taget, men det hör väl inte riktigt hit.

• Sallisen

Det är väl bra att det är delat... jag menar det är ju lika med dam- och herrkläder. Jag vill inte stå inne på herravdelningen för att hitta en snygg top liksom!

Samma med barnkläder - jag vill snabbt hitta det jag vill ha till sonen... letar jag efter en skjorta så vill jag inte stå bland en massa tjejtoppar.

Sen kan ju den som vill leta efter nåt snyggt i andra färger gå in på den andra avdelningen om de vill. Ibland köper jag något plagg i röda färger till sonen och de finns ju oftast på tjejernas. Om det nu går att hitta nåt utan nån töntig text eller volang på och så förstås! ;)

Varför krångla till det? Se till att barnen får vara barn, sen om kläderna är indelade på tjej/kille spelar väl mindre roll! Fram för lekvänliga kläder till både killar och tjejer och gärna fram för kläder som inte ska vara så "tuffa"!

• uniMog

sallisen: "Om det nu går att hitta nåt utan nån töntig text eller volang på och så förstås! ;)
    Om det nu går att hitta nåt utan nån töntig text eller volang på och så förstås! ;)"

precis.. och hur stor är chansen att det utbudet kommer öka så länge folk tycker uppdelningen är bra?

// Pejgan
  • Yollis

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, men jag gillar rosa
    Det känns ju iofs som att jag som blivande mamma till en tjej kan ta del av alla kläder medan pojkmammor kanske inte vill ha rosa blommor på sinna pojkar?

/ Yollis v. 33 - det blir en tjej! - max 9 veckor kvar - *suck*
Svar på tråden Vad tycker du om könsindelningen på barnkläder?