• lishe

Vad tycker du om könsindelningen på barnkläder?

De stora klädeskedjorna försvarar den tydliga indelningen i flick- och pojkkläder med att föräldarna vill ha det så.
    Vill vi det?
    Är det så att vi styrs av utbudet eller styrs klädesbutikerna av våra krav?
    Utveckla gärna ert resonemang när ni har röstat
    !

Vill ni ha ett mer könsneutralt utbud (och vad är det i sådana fall?) eller kan man tänka sig rosa glittrigt till pojkar och spindelmannen till tjejer (bara för att ge ett exempel)?

För er som inte följt diskussionen så länkar jag hit (lämna gärna fler länkar)
    beta.familjeliv.se/Forum-3-25/m7903096.html
    beta.familjeliv.se/Forum-3-96/m8636657.html
    ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 10:30:32:
    Kära debattdeltagare och alla ni som har intresserat er för den här omröstningen!

Jag har skickat ut länken till den här tråden till så många barnklädesförsäljare jag kunde komma på (har säkert missat en del)förutom H&M eftersom jag inte kunde hitta deras emailadress.

Jag har hittills fått 3 svar
    Jag ska försöka få ihop det så jag kan lägga ut svaren på min sida för er alla att ta del av.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 21:24:19:
    Nu har jag lagt ut svar från återförsäljare i en blogg på min sida.
    4 av 20 kontaktade har svarat än så länge.
    Välkomna in och läs!
    Jag förstår att det kan se ut som reklam men det blir ju självfallet så när man som företag svarar på en sådan här "undersökning".
    Jag har frågat moderator om det är tillåtet att lägga ut försäljarnas respons och har fått klartecken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 22:03:39:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b17336.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om könsindelningen på barnkläder?
  • lishe

elin80: Varför är det nödvändigt att affären guidar oss i "rätt riktning"?

darkness is only light without movement
  • Tant Green

Jag tycker också att det räcker att barnkläder är uppdelade i storlekar för man vet ju vilken storlek man ska ha.

Om det hade funkat på samma sätt på vuxna, att alla vuxna som är 160 cm långa (korta ) hade (ungefär) samma storlek så skulle jag kunna tänka mig att ha herr- och damkläder på samma avdelning också. Det är ju inte jobbigare att först gå till rätt storlek och sedan leta efter det plagg man vill ha. Än att först leta efter ett snyggt plagg och sedan hitta rätt storlek. Men eftersom vuxnas kroppar skiljer sig mer åt så är det inte lika praktiskt genomförbart.

• Elin med Wilma och Alva

När det gäller storleksskillnader så håller jag helt och fullt med dig Annagail. Det är ju helgalet. Ok att kläderna har olika utseende/hänger på olika ställen men att det skiljer i storlekar är ju jättedumt. Man ska ju kunna handla en tröja i en viss storlek, oavsett utseende, och veta att den har samma storlek som en likvärdig tröja med annat utseende.

Men jag tycker fortfarande som jag gör ang uppdelningens betydelse. Så nej lishe, det är inte "nödvändigt" att butiken ska guida oss i "rätt" riktning, men jag tycker inte att uppdelningen är ett stort problem.

Elin, väntar första barnet - bf 9/10
  • lishe

Jag ska följa elin80s exempel och jämföra med livsmedelsaffären.

Längst med väggen ligger bananer och vid kassorna ligger äpplen. Flickor förväntas vara mer förtjusta i äpplen (ja ja det har någonting med någon gen att göra eller  hormonbalansen) och därför finns det en skylt ovanför äpplena där det står "flickor".

Ovanför bananerna står det "pojkar". Det är klart att man som förälder kan gå över till banansidan och köpa just en banan till sin dotter. Det är inte precis förbjudet!
    Samma sak om en pojke nu nödvändigtvis vill ha ett äpple. Du väljer själv om du vill köpa ett äpple till din son. Fast det är klart.....äpplen KAN påverka pojken negativt eftersom han inte har den där äppelgenen så kan han bli förvirrad och kanske börja agera mer "flickigt" (det har någonting att göra med hormonbalansen....eller nått....jag vet inte)Flört
    Det kan därför kännas lite olustigt att köpa äpplen till sin son.....för man vill ju inte att folk ska tro att han är "sån". Då kanske han blir retad

Det bästa är nog att vi fortsätter ha bananer och äpplen för sig. Jag förstår inte vaför det skulle vara ett stort problem ändå? Det är väl inget svårt att gå över till den andra sidan OM man nu vill köpa en banan till sin dotter?

En ganska absurd inordning eller hur?

Lishe, du skriver:
    "Fast det är klart.....äpplen KAN påverka pojken negativt eftersom han inte har den där äppelgenen så kan han bli förvirrad och kanske börja agera mer "flickigt" (det har någonting att göra med hormonbalansen....eller nått....jag vet inte)Flört
    Det kan därför kännas lite olustigt att köpa äpplen till sin son.....för man vill ju inte att folk ska tro att han är "sån". Då kanske han blir retad"

I så fall ligger ju inte problemet i hur klädaffärerna hänger upp kläderna utan vad folk sätter på sina barn när de går till dagis/skolan. Och det är väl fullt möjligt för föräldrar att påverka utan att blanda in affären?

Jag förstår att det du är upprörd över är att flickor sätts på röda kläder och pojkar blå (lätt generaliserat) men det som behöver förändras är väl människors val av kläder till sina barn - inte insorteringen i butiken? För inte är väl dagens moderna föräldrar så dumma att de tror att de måste ha en röd tröja på dottern bara för att den hänger på flickavdelningen?

Rolig diskussion det här tycker jag. Även om jag känner mig lite som en räv i hönsgården. Det är ju inte direkt tillåtet att tycka att indelningen mellan flick- och pojkkläder i butiken är ok...

• lishe

"men det som behöver förändras är väl människors val av kläder till sina barn - inte insorteringen i butiken?"

Jag tycker det hör ihop! Den ena förändringen påverkar den andra så att säga.

Lishe, visst är det så. Men istället för att reta upp sig på affärerna, som ändå inte verkar vilja ändra sin uppdelning, så kanske man kan försöka påverka föräldrarna direkt?

• Cecilia2

Avskyr uppdelningen. Blev skitförbannad när vi letade snickisar till Elisa o Alexandra och kunde för det första knappt hitta några alls, och när vi sen tittade på de vanliga jeansen bara hittade byxor med tajta och utsvängda ben och LÅG MIDJA! För BLÖJBARN! De må vara strech i brallorna men det är ändå stelare än pojkarnas pösiga byxor med ordentlig plats för blöjan.

Men jag är inte arg på affären - bara på dem som köper kläderna. Köpte ingen skulle det plockas ur sortimentet eftersom det helt enkelt inte är lönsamt.

Svar på tråden Vad tycker du om könsindelningen på barnkläder?