• lishe

Vad tycker du om könsindelningen på barnkläder?

De stora klädeskedjorna försvarar den tydliga indelningen i flick- och pojkkläder med att föräldarna vill ha det så.
    Vill vi det?
    Är det så att vi styrs av utbudet eller styrs klädesbutikerna av våra krav?
    Utveckla gärna ert resonemang när ni har röstat
    !

Vill ni ha ett mer könsneutralt utbud (och vad är det i sådana fall?) eller kan man tänka sig rosa glittrigt till pojkar och spindelmannen till tjejer (bara för att ge ett exempel)?

För er som inte följt diskussionen så länkar jag hit (lämna gärna fler länkar)
    beta.familjeliv.se/Forum-3-25/m7903096.html
    beta.familjeliv.se/Forum-3-96/m8636657.html
    ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 10:30:32:
    Kära debattdeltagare och alla ni som har intresserat er för den här omröstningen!

Jag har skickat ut länken till den här tråden till så många barnklädesförsäljare jag kunde komma på (har säkert missat en del)förutom H&M eftersom jag inte kunde hitta deras emailadress.

Jag har hittills fått 3 svar
    Jag ska försöka få ihop det så jag kan lägga ut svaren på min sida för er alla att ta del av.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 21:24:19:
    Nu har jag lagt ut svar från återförsäljare i en blogg på min sida.
    4 av 20 kontaktade har svarat än så länge.
    Välkomna in och läs!
    Jag förstår att det kan se ut som reklam men det blir ju självfallet så när man som företag svarar på en sådan här "undersökning".
    Jag har frågat moderator om det är tillåtet att lägga ut försäljarnas respons och har fått klartecken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-21 22:03:39:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b17336.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker du om könsindelningen på barnkläder?
  • Sandee Li

elin80

Tycker du att det är negativt att försöka ändra på saker som man inte tycker är bra? Personligen tycker jag att om man tycker något är mindra bra är det väl positivt att försöka ändra på det?

Självklart kan man försöka påverka folks attityder i stort, men även att försöka få tex. klädkedjorna att sluta skriva oss på näsan vilka kläder vi ska ha på våra barn är väl ett bra sätt att försöka påverka!

Det blir begränsande om man skriver att vissa kläder ska vara flickkläder och andra pojkkläder, speciellt när det tex. står med tryck på själva kläderna ex. Little princess eller Cool boy etc.

• lishe
    elin80 skrev 2006-04-21 09:29:27 följande:
    Lishe, visst är det så. Men istället för att reta upp sig på affärerna, som ändå inte verkar vilja ändra sin uppdelning, så kanske man kan försöka påverka föräldrarna direkt? Elin, väntar första barnet - bf 9/10
    Jag vill inte tala om för föräldrar hur de ska klä sina barn!
    Jag är för individuella val! Om föräldrar vill klä sina flickor i rosa tyll och pojkar i kamouflagemönstrat så har det ingenting med mig att göra.
    Däremot så vill jag ha tillgång till ALLA kläder och finner det mycket irriterande att butikerna väljer ut vad som passar min pojke bäst!
    darkness is only light without movement
  • Elin med Wilma och Alva

SandraLee, Nej självklart tycker jag inte att det är negativt att försöka påverka sånt man tycker är mindre bra. (Det var väl en ganska barnslig fråga, vilket svar hade du förväntat dig?) Lishe m fl ska självklart fortsätta att strida för sin sak, eftersom de tycker att det är viktigt.

Men jag ser ingen vits med att gå omkring och störa mig på uppdelningen av flick- och pojkkläder i affären. Jag tycker faktiskt inte att färgen/stilen på flick- och pojkkläder har någon betydelse. För mig är det självklart att man som förälder köper det man vill att ens barn ska ha på sig. Oavsett klädavdelning, färg och form. Man har trots allt en egen vilja.

Och som Cecilia2 säger, det är ju faktiskt bara att sluta handla sånt som man inte gillar i affärerna. Utan marknad kan inte affärerna fortsätta med sina prinsesströjor. Om det nu är det som är problemet och inte insorteringen.

Elin, väntar första barnet - bf 9/10

Men lishe, varför låter du så upprörd? Du har tillgång till alla kläderna i affärerna redan som det är idag, du måste inte handla kläder till din son enbart på pojkavdelningen.

• Sandee Li

Jag kanske ska förtydliga mig..

När jag skrev att man kan påverka folks attityder i stort menar jag till att öka toleransen för olikheter, som det är i dag tycker många att tex. killar som älskar rosa är lite konstiga och det är väldigt tråkigt tycker jag

Så jag håller alltså med Lishe om att jag inte vill påverka föräldrar att klä sina barn på ett eller annat sätt,men däremot försöka påverka folks attityder till att vissa färger etc. ska vara så starkt bundna till ett kön

Sandee Li (ursäkta att jag stavade ditt nick så fel i förra inlägget, läste lite slarvigt),
    Jag tycker också att det är bra om man kan luckra upp färgsättningen lite på flick- och pojkkläder. Det enda jag ifrågasätter är om sorteringen hos affärerna verkligen spelar någon roll. Finns det inget annat (bättre/lättare/mer effektivt) sätt att försöka påverka vad folk sätter på sina barn?

Sen får ni ju tänka på att även om ni säger att ni "inte vill påverka föräldrar att klä sina barn på ett eller annat sätt" så är det ju precis det ni vill att affärerna ska göra.

• Sandee Li

elin80

Fast på det sättet du utrycker dig så får man verkligen en känsla av att du tycker att det är totalt meningslöst att försöka påverka, och att folk i allmänhet går och stör sig på kläduppdelningen för att de har för lite att göra

Självklart är klädindelningen bara en liten del i sammanhanget, men man ska ju börja någonstans.. och bara för att du inte har några som helst problem med den strikta könsuppdelningen så är vi väldigt många som har det, och för oss är det här en viktig fråga

• lishe
    elin80 skrev 2006-04-21 10:00:32 följande:
    Men lishe, varför låter du så upprörd? Du har tillgång till alla kläderna i affärerna redan som det är idag, du måste inte handla kläder till din son enbart på pojkavdelningen. Elin, väntar första barnet - bf 9/10
    Nej och det gör jag inte heller men det är inte det som är poängen.
  • lishe
    "Sen får ni ju tänka på att även om ni säger att ni "inte vill påverka föräldrar att klä sina barn på ett eller annat sätt" så är det ju precis det ni vill att affärerna ska göra."

Till skillnad från hur det är idag då menar du?
  • Sandee Li

elin80

Men det är ju det som affärerna gör idag, genom att skriva vad som är tjej- respektive killkläder.

Hur påverkar en gemensam barnavdelning valet mer menar du??

Svar på tråden Vad tycker du om könsindelningen på barnkläder?