nattuw skrev 2019-01-24 18:49:07 följande:
Det var nog första gången jag sett någon med en filosofisk syn på köttfärssås

.
Haha, det var väl inte min mening att bli filosofisk 
Men ofta ser jag recept som har en hel del saker i sig som man undrar vad de gör där och vilken funktion de har ens.
Men nu när vi är här.
Vad vill man ha för typ av köttfärssås, vill man ha en med eller utan mejerier.
Vilken krydda ska man luta sig på.
Sen efter man bestämt detta, så gör man den så enkel i övrigt som man någonsin kan.
Och sen tar beslutet och se vad man missat och bygger upp en ny sås.
Jag som jag sa ovan tog beslutet att ha en relativt enkel köttfärssås, med relativt få ingredienser.
Inte för att andra köttfärssåser inte smakar okey eller tom jätte bra.(Med köttfärssås menar jag då köttfärssås, så vi inte går semantik och pratar om helt andra grytor med köttfärs).
Dock det valet jag tog och göra andra grytor i stället för ha mejerier i min köttfärssås.
Men vill man ha en enkel att höja smaken i en köttfärssås, så är ju rödvin en som man måste titta på.
Men även noilly prat och en ekfatslagrad torr sherry gör underverk i en köttfärssås.
Yamasa soja(Japansk soja) är en annan(men då får man skippa annat salt), så får man en umami smak.
En mirepoix skulle vara bra också, men då saknas ju det oftast bara bladsellerin.(och en del köttfärssåser har ju redan selleri i sig och en mirepoix-"kryddning", så man tänker på detta innan man börjar planera en sådan).
Färska kryddor är en annan som lyfter såsen.
Högkvalitativa tomater är bra med, men tänk på att många hela tomater även av de allra "sämsta" märkena, är ofta otroligt bra när de kommer i formatet = hela.
Men jag får nog stå fast vid min filosofiska syn på det som du identifiera.
Vill man ha en bättre köttfärssås för man inte nöjd med den man gör, så får man ta ett par steg tillbaka och börja om från början.
Jag inser även att mitt sätt och göra köttfärssås inte är till allas önskan, så man får inte fastna där i sin jakt på en godare köttfärssås.
Överraskande observation om den filosofiska, var lite skoj faktiskt och rätt observerat.